از مواد اوليه تا سفره غذا

ظروف پلاستيكي انواع مختلفي دارند بعضي از اين ظروف كم خطر و قابل بازيافت هستند و برخي خطرناك و غيرقابل بازيافت كه براي سلامتي بهتر است آنها را بهتر بشناسيم.

دكتر كيانوش خسروي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص ايجاد خطر توسط ظروف پليمري و يك بار مصرف براي افراد گفت: بديهي است مانند بسياري از انواع پژوهش ها، الزاما نتايج مشابه و كليدي در يك زمينه تحقيقاتي وجود ندارد البته موارد ضد و نقيضي هم گزارش مي شود آن چه مهم است تعداد زيادي از گزارش هايي است كه مبتني بر مهاجرت ذره در تغييرات دمايي شديد است لذا به نظر مي رسد كه افزايش ريسك ابتلا به بسياري از بيماريهاي مزمن در سطح جامعه ممكن است به علت افزايش تمايل مصرف به مواد بسته بندي جديد باشد. 

وي اظهار كرد: پلاستيك هاي قابل استفاده در صنايع غذايي انواع مختلف از جمله قابل بازيافت، خطرناك، كم خطر دارد كه مي توان به پلي اتيلن و پلي پروپلين، پلي استايرن، پلي اتيلن ترفتالات، پلي آميد، پلي وينيل كلرايد اشاره كرد. 

وي درباره كاربرد پلي اتيلن توضيح داد: پلي اتيلن در بسته بندي چند لايه شير، بطري سركه و سس كاربرد دارد كه همان كيسه هاي نايلوني خريد بي خطرند كه متاسفانه معمولا غيرقابل بازيافت هستند. 

*پلي پروپلين ها بي خطرند و به راحتي بازيافت مي شوند 

وي هم چنين در مورد پلي پروپلين به ظروف كه دهانه گشادي دارند مانند: ظروف ماست و ني نوشيدني ها اشاره كرد كه بي خطرند و به راحتي بازيافت مي شوند پلي پروپلين در توليد پلاستيك تك لايه براي بسته بندي شكلات و آب نبات، درب بطري نوشابه، ني و لوله هاي آب به كار مي رود. 

وي  گفت: در ساخت ظروف يك بار مصرف به كار مي رود كه هنگام گرم شدن مواد سمي بالقوه توليد مي كند و به دليل بالا بودن مقدار منومراستايرن و نيز پايين بودن مقاومت مكانيكي توصيه مي شود براي نگهداري سرو مواد غذايي داغ (بالاتر از 75 درجه سانتي گراد) استفاده نشود. 

خسروي بيان كرد: پلي اتيلن ترفتالات همان بطري هاي آب معدني است كه نسبتا بي خطرند اما به دليل متخلخل بودن آن امكان نفوذ باكتريها به درون بطري وجود دارد بهتر است استفاده مجدد نشود.

وي در مورد استفاده از پلي آميد گفت: از كيس كامپيوتر تا ظروف غذا استفاده از جنس پلاستيك به ويژه براي غذا هميشه آخرين گزينه تان باشد پلي آميد در صنايع غذايي در بسته بنديهاي گوشتي شامل سويس و كالباس و هم چنين پلاستيك چند لايه اي كه در آن ها نفوذپذيري نسبت به گازها مهم باشد كاربرد دارد.

*پلي وينيل كلرايد نبايد نزديك حرارت قرار داده شوند 

وي افزود: پلي وينيل كلراي هم جز اين پلاستيكهاست كه معمولا لوله ها از اين جنس اند و هم چنين مواد اوليه پلاستيكهايي كه روي ظروف غذا مي كشند و بطرهاي روغن مايع اين گونه از پلاستيك به هيچ وجه نبايد نزديك حرارت در هنگام پخت غذا شوند چرا كه گرما باعث آزاد شدن مواد شيمايي درون ان شده و به مواد غذايي در حال پخت نفوذ مي كند كه باعث اختلالات هورموني مي شوند. هرگز مواد را با پلاستيك رويش در مايكروويو قرار ندهيد اين مواد به راحتي بازيافت نمي شوند.

وي در پايان به موارد مصرف پلي وينيل كلرايد اشاره كرد و گفت: اين ماده در صنايع غذايي در بسته بندي روغن و پلاستيك جهت پوشش مواد غذايي مي باشد تمام اسباب بازيها از اين جنس اند پلي وينيل كلرايد پليمري سخت و شفاف بوده و مقاومت خوبي نسبت به نفوذ گازها و بخار آب دارد براي كاهش شكنندگي و سختي آن را با روغنهاي نرم كننده كه اكثرا از مشتقات فتالات ها مي باشد مخلوط مي كنند اما امروزه به دليل اثرات سرطان زايي مشتقات فتالات ها و با توجه به مسائل زيست محيطي مصرف آن در صنايع غذايي محدود شده است. 
برچسب ها: غذا ، پلاستیک ، ظروف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار