کرزای: از قدرتم برای جلوگیری از مداخله در انتخابات استفاده می‌کنم / محصول عملیات ناتو در افغانستان چیزی جز رنج و بدبختی برای افغان ها نبوده است

حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان گفته است که برای این که بتواند جلو مداخله ماموران دولتی و نیروهای خارجی در انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان را بگیرد، تمام نیروی دولتی خود را به خرج می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي؛ کرزای ظهر امروز (۱۵ مهر) یک روز پس از تکمیل روند ثبت نام نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نشست خبری جلو دوربین رسانه ها قرار گرفت.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین مراحل انتخابات بود که "با موفقیت" انجام شد اما او تاکید کرد که در مراحل بعدی انتخابات دو اصل مهم باید با جدیت عملی شود. او گفت که این دو اصل جلوگیری از مداخله مقام های دولتی و قدرت های خارجی در انتخابات است که حکومت افغانستان از عملی شدن آن به مردم اطمینان خواهد داد.

حامد کرزای در ادامه افزود که قدرت های خارجی با تجربه از انتخابات‌‎های قبلی باید از هر نوع مداخله در این روند بپرهیزند.

او گفت که در انتخابات های قبلی صلاحیت‌هایش برای جلوگیری از مداخله خارجی ها محدود بود و نتوانست جلو مداخلات را آن طوری که باید، بگیرد. اما هشدار داد که در این انتخابات ساکت نخواهد ماند.

کرزی گفت: "در انتخابات ۲۰۰۹ من یکی از نامزدان بودم و در اقدامات خود محدود بودم، اگر خارجی ها مداخله کردند و آنرا به نام ما تمام کردند صدای من خاموش بود. چون من رئیس جمهوری بودم اما امروز من و معاونانم نامزد نیستیم و منفعت ما در انتخابات آزاد و به حق مردم افغانستان است... پس من از تمام صلاحیت دولتی خود و معاون‌های خود با جدیت تمام استفاده می کنم تا هر نوع مداخله در انتخابات چه از درون دولت و چه از بیرون را مانع شوم."

او همچنین از مقام های دولتی و ماموران حکومتی خواست که در روند انتخابات بی‌طرفی کامل خود را حفظ کنند و از اختیار و ابزار دست داشته خود به نفع و یا ضرر نامزد مشخصی استفاده نکنند.

در کنار امنیت از نگرانی های عمده ای که سلامت و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را تهدید می‌کند، مداخله منابع دولتی و نهادهای خارجی در این روند است. سال های پیش مداخله‌ها و تخطی‌‎های متعدد در روند انتخابات، برای افغانستان مشکلات جدی را برای برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان ایجاد کرد.

لویه جرگه؛ تا یک ماه دیگر
کرزای در حاشیه نشست خبری خود در مورد امضای موافقت‌نامه دو جانبه امنیتی با آمریکا گفت که برای بحث در مورد امضای این موافقتنامه تا یک ماه دیگر لویه جرگه را فرا می‌خواند.
امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا از موضوعات مهم میان کابل و واشنگتن در یکی دو سال گذشته بوده که به دلیل شرایط دولت افغانستان تا هنوز امضا نشده است.کرزای گفته که این موافقت‌نامه باید مطابق به خواست افغان‌ها امضا و در آن به منافع کشورش احترام شود.
قانون اساسی افغانستان لویه جرگه را "عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان" تعریف کرده که در آن تصامیم بزرگ کشوری گرفته می شود.
هرچند حکومت افغانستان گفته است که آجندای لویه جرگه مختص به امضای موافقت نامه امنیتی با آمریکا است اما بسیاری از منتقدان دولت گفته اند که نگران اند  کرزای با تدویر لویه جرگه مسایل دیگر از جمله انتخابات را به بحث بگیرد.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا کمتر از شش ماه دیگر در شانزدهم فروردین سال ۱۳۹۳ برگزار می‌شود. این انتخابات از رویدادهای تاریخ ساز کشور است که انتظار می‌رود برای اولین بار انتقال قدرت سیاسی در افغانستان به صورت مسالمت‌آمیز صورت بگیرد.

 کرزاي همچنین ماموريت ناتو در افغانستان را محکوم کرد و گفت ناتو رنج فراواني براي افغان‌ها به بار آورده است بي‌آن‌که دستاوردي برايشان داشته باشد.
کرزاي در گفتگو با بي‌بي‌سي همچنين گفت وي توافق‌نامه امنيتي دوجانبه با آمريکا را امضا نخواهد کرد.
وي گفت: "از نظر امنيتي، کل اقدامات ناتو فقط رنج و بدبختي به بار آورده و هيچ دستاوردي به همراه نداشته است زيرا کشور امن نيست."
وي افزود افغان‌ها خواهان امنيت کامل و جنگي تعريف‌شده با تروريسم بودند.
کرزاي فاش ساخت تا سال 2005 با جرج بوش رييس‌جمهور سابق آمريکا روابط خوبي داشت، اما با افزايش آمار قربانيان غيرنظامي در افغانستان، روابط آن دو نيز به هم خورد.
 کرزاي با اشاره به موافقت‌نامه امنيتي با آمريکا که روابط اين دو کشور را بعد از 2014 ترسيم مي‌کند، گفت اگر چنين توافقي براي افغان‌ها صلح و امنيت نياورد، افغان‌ها با آن مخالفت خواهند کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار