حضور ايران در نمايشگاه کتاب فرانکفورت/"پائولو کوئلیو" نمي آيد

در دوره امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب در فرانکفورت، ناشرانی از نزدیک صد کشور، از جمله ایران، شرکت دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي؛ مهمان افتخاری این دوره از نمایشگاه، کشور برزیل است که با بیش از صد بنگاه انتشاراتی و بیش از هفتاد نویسنده در نمایشگاه شرکت می‌کند، اما "پائولو کوئلیو"، موفق‌ترین نویسنده برزیل در سطح بین‌المللی، به برگزارکنندگان نمایشگاه اعتراض دارد و در آن شرکت نمی‌کند.

"پائولو کوئلیو" می‌گوید هیئتی که به انتخاب وزارت فرهنگ برزیل برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده است، ادبیات امروز برزیل را نمایندگی نمی‌کند.

"کوئلیو" در گفت‌وگویی مفصل با روزنامه آلمانی "دی ولت" می‌گوید کسانی که به نام "نویسنده" از برزیل به نمایشگاه کتاب امسال دعوت شده‌اند، نویسندگان حرفه‌ای نیستند و با "پارتی بازی" به لیست هیئت مدعوین وارد شده‌اند. او می‌گوید: "از این هفتاد نفری که دعوت شده‌اند من فقط ۲۰ نفر از آنها را می‌شناسم. از آن پنجاه نفر دیگر، حتی اسمشان را نشنیده‌ام."

این در حالی است که، به گفته "پائولو کوئلیو"، بسیاری از نویسندگان سرشناس برزیل اصلا به نمایشگاه دعوت نشده‌اند.

نویسنده ۶۶ ساله در "ریودژانیرو" به دنیا آمده اما امروز بیشتر زندگی خود را در سوییس می‌گذراند. "دی ولت" با نویسنده نامی در خانه مجلل او در کنار دریاچه ژنو، گفت‌وگو کرده است.

"پائولو کوئلیو" از بحث‌انگیزترین نویسندگان جهان است. طرفداران بسیار دارد و منتقدان فراوان. گفته می‌شود که بیش از ۱۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌های او در سراسر جهان و به زبان‌های بسیار به فروش رفته است. میلیون‌ها نفر، از جمله برخی از سیاستمداران سرشناس، تارنمای شخصی او را دنبال می‌کنند.

"پائولو کوئلیو" تمام تألیفات خود را در اینترنت به صورت مجانی در اختیار گذاشته است.

اما بیشتر منتقدان کارهای او را از نظر ادبی بی‌ارزش و کم‌مایه می‌دانند. "پائولو کوئلیو" با نقد مخالفان با ریشخند و تمسخر واکنش نشان می‌دهد.

"پائولو کوئلیو" در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است. گفته می‌شود که نزدیک نه میلیون نفر پیام‌های او را در تویتر و فیس‌بوک دنبال می‌کنند.

مسئولان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای تحویل سه غرفه ایران در شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانفکورت، به آلمان رفته‌اند.

به گفته خبرگزاری‌ها، ایران در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت ۲۴۰ مترمربع فضای نمایشگاهی دارد؛ شامل یک غرفه ۱۲۰ متری که در اختیار "موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی" است، یک غرفه ۴۰ متری واقع در سالن کودک و نوجوان که مدیریت آن به "انجمن ناشران کودک و نوجوانان" سپرده شده و یک غرفه ۸۰ متری که مدیریت آن با "اتحادیه ناشران و کتابفروشان" است.

معمولا از بخش خصوصی نیز نمایندگانی در نمایشگاه کتاب شرکت می‌کنند. هنوز روشن نیست کدام ناشران یا نویسندگان از ایران برای شرکت در نمایشگاه به فرانکفورت می‌روند.

در شصت و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت بیش از ۷۰۰۰ ناشر و بنیاد فرهنگی از بیش از صد کشور جهان شرکت دارند. معمولا تا ۳۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید می‌کنند، که بسیاری از آنها با حرفه نشر و رسانه سروکار دارند.

گفتني است، نمایشگاه بین‌المللی کتاب، که از ۹ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۱۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در فرانکفورت برگزار می‌شود، در نوع خود در سطح جهان بزرگترین است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار