تهدید شبکه های اجتماعی را به فرصت تبدیل کنیم / نگاه مسئولین باید تغییر کند

دبیر علمی همایش تخصصی بررسی ایعاد شبکه های اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از نهادها به شبکه های اجتماعی با دید تهدید نگاه می کنند، گفت: استراتژی ما این است که در کنار تهدید، فرصت و کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی را بیان کنیم تا با یک استراتژیک فعال و هوشمندانه با این شبکه ها برخورد شود.

به گزارش خبرنگارعلمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مسعود اسدپور، دبیر علمی همایش تخصصی بررسی ایعاد شبکه های اجتماعی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی یک سیستم است که متشکل از تعداد موجود می باشد که در یک اجتماع گردهم آمدند و به واسطه تعاملاتی که در ارتباط با هم دارند شبکه اجتماعی نام گرفته است. شبکه اجتماعی هم دردنیای واقعی می تواند وجود داشته باشد و هم می تواند در دنیای مجازی باشد، افزود: بررسی محتوایی و ساختار ارتباطی افرادی که با هم مرتبط هستند در همایش شبکه های اجتماعی قرار است بررسی شود و همچنین راجع به آینده شبکه های اجتماعی و ویژگی هایی افردی که در این شبکه ها اطلاعات رد و بدل می کنند این همایش بررسی تخصصی انجام می دهد. 

دبیر علمی همایش شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی در علوم جامعه شناسی سالها در حال مطالعه است گفت: این شبکه هادر حقیقت اکنون به بلوغ رسیده است. اطلاعات شبکه های اجتماعی در دنیای واقعی دست نیافته و کارهایی که در علوم اجتماعی در این زمینه شده است در حد 200 تحقیقات بوده که از طریق پرسشنامه انجام شده است. 

اسدپور با بیان اینکه با اختراع شبکه های مجازی در اینترنت ارتباط با افراد مختلف ایجاد شده و این شبکه ها امکان ارتباط تلفنی، متنی، ابراز اندیشه، رد و بدل کردن عکس را برای کاربران فراهم کرده اند، ادامه داد: همین باعث شده که شبکه های اطلاعاتی به سهولت قابل دسترسی باشند. شبکه های مجازی بازنماینده قسمتی از دنیای واقعی هستند و تحلیل این شبکه ها از این جهت اهمیت دارد که ویژگی ها و مشکلات جامعه را ما می توانیم از همین طریق کشف کنیم. 

دبیر علمی همایش های اجتماعی با بیان اینکه شبکه های اجتماعی مشکلات بهداشتی، امنیتی، اقتصادی در خود نمایان می کند که ما می توانیم بر این مشکلات تحلیل انجام دهیم و اطلاعات را استخراج کنیم و بفهمیم که در حال حاضر مردم راجع به چه مشکلی فکر می کنند، بیان کرد: در حوزه فنی مهندسی بر روی شبکه های اجتماعی کاری صورت نگرفته است و در این حوزه رشته جدیدی است 10 سال است که توجه به شبکه های اجتماعی به شدت افزایش پیدا کرده و گروه های تحقیقاتی در زمینه تحلیل داده های شبکه های اجتماعی تشکیل شده است. در دنیا آزمایشگاه های خاصی در این زمینه شکل گرفته شده و شرکت های یاهو، گوگل، فیس بوک آزمایشگاه ها را درست کرده اند. دلیل این موضوع این است که می شود از اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی در حوزه اقتصادی، امنیتی و اجتماعی تحلیل جامعی بدست آورد. 

ارسال  بیش از 110 مقاله به همایش
دبیر علمی همایش تخصصی بررسی ایعاد شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه هدف این همایش این است که به تحقیقات در این زمینه توجه بیشتری شود افزود: هدف ما این است که نگاه مسئولین از نگاه تهدید به شبکه های مجازی به فرصت تبدیل شود و این علم کاربردی در زندگی روزمره مردم توجه خاصی شود و بودجه های بیشتری در زمینه تحقیقات برای آن در نظر گرفته شود. 

وی با بیان اینکه حتی با تحقیقات در زمینه شبکه های اجتماعی بازار کار برای نیروهای علمی ایجاد می شود و ما می توانیم از راستای این تحقیقات نگاه واقع گرایانه ای به مسئولین ارائه دهیم و کارکردهای مثبت شبکه های اجتماعی را تبیین کنیم و استراتژی فعال و هوشمندانه ای اتخاذ شود، ادامه داد: ما تاکنون این شبکه ها را فیلیتر می کردیم و این همایش سعی می کند بگوید که رویارویی ما باید به چه نحو باشد تا منافع ملی ما حفظ شود و حوزه های امنیتی ما آسیب نبیند. 

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 110 مقاله در حوزه علوم انسانی و هم در حوزه فنی مهندسی به همایش ارائه شده است، اظهارکرد:این مقالات تحلیل شبکه اجتماعی را در چندین حوزه انجام داده است و مقالات علوم انسانی در حوزه علوم اجتماعی سعی شده است که به تحلیل این شبکه ها بپردازد اما با کارهایی که تاکنون در حوزه های دانشگاهی انجام شده جوابگوی نیازهای ما نیست. ما از مجموع 110 مقاله 50 مقاله در حوزه فنی مهندسی است و 60 مقاله در حوزه علوم انسانی. از 50 مقاله فنی مهندسی 20 مقاله برای ارائه شفاهی و پوستر انتخاب شده است که 6 مقاله به صورت شفاهی در اجلاس ارائه خواهد شد و بقیه پوستر می شوند. در علوم انسانی 60 مقاله ای که به دست ما رسیده 33 مقاله انتخاب شده که از این 33 مقاله 6 مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد و بقیه به شکل پوستر خواهند بود. 

اسدپور با اشاره به برنامه زمان بندی همایش که مقالات در دو سالن موازی ارائه خواهند شد، بیان کرد: ما دردو سالن دو نشست خواهیم داشت که در هر نشست سه مقاله ارائه خواهد شد در پنل اول شبکه اجتماعی فیس بوک پرداخته و فرصت ها ارائه خواهد شد. 

دبیر علمی همایش شبکه های اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: در پنل دوم همایش شبکه های اجتماهی در مورد هویت و سبک زندگی مقالات هستند که راجب تاثیرات شبکه های مجازی و واقعی صحبت خواهند کرد که چگونه این شبکه ها بر روی هویت افراد تاثیر خاصی بر سبک زندگی می گذارد. دربحث تحقیقات و فرصت ها بر روی دو بخش امنیت و حریم خصوصی تکیه خواهیم کرد. در پنل سوم داده کاوی و تحویل داده های شبکه های مجازی و استخراج اطلاعات شبکه های مجازی بحث خواهد شد و بر روی تحقیقات و نکات منفی مقاله ارائه خواهد شد. /ح

برچسب ها: شبکه ، اجتماعی ، نهاد ، اطلاعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار