گزارش فرانس از سفر "جان کري" به افغانستان به منظور مذاکره در مورد توافقنامه امنيتي آمريکا و افغانستان

"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا امروز جمعه در تلاش برای پیشبرد مذاکرات با افغانستان در مورد باقی ماندن برخی از نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 در کابل با "حامد کرزای" رئیس جمهوری افغانستان دیدار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ؛ " کرزای" این هفته گفته بود اگر کشورش از شروط توافقنامه امنیتی دوجانبه با آمریکا راضی نباشد وی آماده است از این مذاکرات کناره گیری کند.

دولت آمریکا بارها تلاش کرده است این توافقنامه پیش از پایان این ماه امضا شود تا نیروهای نظامی ناتو بتوانند خروج هشتاد و هفت هزار نظامی خود را از افغانستان تا دسامبر سال 2014 برنامه ریزی کنند.

یکی از اعضای وزارت خارجه آمریکا که به همراه جان کری به افغانستان سفر کرده به خبرنگاران گفت:« باراک اوباما و حامد کرزای هر دو در ماه ژانویه خواستار تکمیل این مذاکرات در ماه اکتبر شده بودند و ما همچنان بر این باوریم که این موضوع دارای اولویت و امکان پذیر است.»

وی افزود:« بلاتکلیفی در مورد یک توافقنامه امنیتی ناکامل به تلاش اعضای ناتو ضربه خواهد زد و کار برنامه ریزی آمریکا و همچنین برنامه ریزی برای متحدانمان در ناتو را سخت تر خواهد کرد.»

"کرزای" گفته است با عجله این توافقنامه را امضا نخواهد کرد و نخست به دنبال جلب موافقت سران قبائل افغانستان خواهد بود.

"کرزای" روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی گفته بود:« اگر این توافقنامه به نفع ما و به نفع آنها نباشد به طور طبیعی ما راه های جداگانه ای را خواهیم رفت.
بر اساس این توافقنامه چند هزار نظامی آمریکا به منظور آموزش نیروهای افغان و مقابله با بازماندگان القاعده در افغانستان خواهند ماند.

به گفته دولت افغانستان این مذاکرات به علت درخواست آمریکا در مورد داشتن حق عملیات نظامی یک جانبه و همچنین در مورد نحوه تعهد آمریکا در خصوص حمایت از افغانستان نا تمام مانده است.

شکست مذاکرات در مورد توافقنامه مشابهی بین آمریکا و عراق در سال 2011 منجر به خروج نظامیان آمریکا از عراق شد کشوری که هم اکنون شاهد شدیدترین درگیری های فرقه ای از سال 2008 است.

یک مقام آمریکایی گفت:« مذاکرات در مورد توافقنامه امنیتی یازده ماه است که ادامه داشته است و ما در مرحله حساسی قرار داریم.»

وی افزود این توافقنامه در جریان سفر اعلام نشده جان کری که تا روز شنبه ادامه خواهد داشت امضا نخواهد شد.

رئیس جمهوری افغانستان از زمان به قدرت رسیدن در سال 2001 روابط پرتنشی با آمریکا و سایر متحدین خارجی خود داشت و به خاطر انتقادهایش از تلاش های نظامی بین المللی علیه طالبان خشم بسیاری را برانگیخت.

"کرزای" این هفته گفته بود:« کل عملیات ناتو رنج زیادی را به افغانستان وارد کرد ، باعث مرگ بسیاری شد و دستاورد ی نداشت چون افغانستان کشور امنی نیست.»

دوره ریاست جمهوری حامد کرزای پس از انتخابات آوریل سال 2014 به پایان خواهد رسید و بسیاری از تحلیگران می گویند وی تمایل دارد به عنوان رهبری مردمی و قدرمند اعتبار کسب کند.

این مقام آمریکایی گفت یک انتخابات معتبر به عنوان آزمایش اصلی ثبات افغانستان پس از خروج نیروهای ناتو تلقی می شود و جان کری در دیدار با حامد کرزای در خصوص موضوعاتی از قبیل ثبت نام رای دهندگان و امنیت انتخابات گفتگو خواهد کرد.

"حامد کرزای" که جمعه شب در ضیافت شامی غیر رسمی در کابل میزبان جان کری بود در ماه ژوئن در واکنش به گشایش دفتر طالبان در قطر با پرچم سفارت دولت در انتظار افغانستان مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی را به حالت تعلیق درآورده بود.

رژیم طالبان در افغانستان در پی حمله ائتلافی به رهبری آمریکا در سال 2001 سرنگون شد. این حمله علیه طالبان به دلیل پناه دادن به سران القاعده که عامل حملات یازدهم سپتامبر بودند، صورت گرفت.

"جان کری" که با صدور بیانیه ای اهدای جایزه نوبل صلح به سازمان منع تسلیحات شیمیایی را به این سازمان تبریک گفت روز شنبه از افغانستان راهی پاریس خواهد شد و سپس به لندن سفر خواهد کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار