عراقچی در شبکه خبر:

ملت ایران صبر کنند نتیجه مثبت مذاکرات را خواهند دید/ باز نشدن جزئيات مذاکرات دليل بر جدي بودن آن است

مذاکره کننده ارشد ایران در ژنو گفت: مثبت بودن فضای مذاکرات به این معنا نیست که همه مشکلات حل شده و اختلافی وجود ندارد، بلکه اختلافات بسیار عمیق و زیاد است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "سیدعباس عراقچی" عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر با بیان اینکه مهمترین برتری ژنو نسبت به دور پیشین مذاکرات طرح پیشنهادی ایران بود، گفت: تعابیر مختلفی از مذاکرات توسط کشورهای شرکت کننده به کار رفته است. 

وی مذاکرات را مثبت، سازنده، جزئی و دقیق ارزیابی کرد و افزود: من فکر می‎کنم مهمترین مشخصه‌ای که در این دور از مذاکرات شاهد بودیم و به نظر من شاخص است جدی بودن هر دوطرف برای مذاکره است. 
 
عراقچی تصریح کرد: ما فضای جدی بودن را در هر دو طرف احساس کردیم ما کاملا جدی بودیم و محتوایی به ژنو رفته بودیم، ولی این جدیت را در طرف مقابل نیز مشاهده کردیم که همین امر موجب شد امکان ورود به بحث‎ها را به صورت خیلی دقیق و ریرز داشته باشیم و نهایت وارد بخش‎های محتوایی شویم. 
 
مذاکره کننده ارشد ایران در ژنو اظهار داشت: همین جدیت طرفین بود که احساس مثبت بودن فضا را ایجاد کرد؛ البته مثبت بودن به این معنا نیست که همه مشکلات حل شده و اختلافی وجود ندارد بلکه اختلافات بسیار عمیق و زیاد است. 
 
عراقچی ادامه داد: ما بر یک‌سری از اصول اصرار داریم، اما راه طولانی در پیش داریم ولی همین جدیت موجب شد که ما بعد از مدتها وارد یک مسیر واحد شویم این یک مشخصه اصلی در دور اصلی مذاکرات در ژنو بود و امیدوارم که این جدیت موجب شود که ما مسیر را در آینده طی کنیم. 
 
وی در بیان تفاوت دور اخیر مذاکرات ایران با ۱+۵ با مذاکرات پیشین اظهار داشت: ما بعد از مدتها توانستیم وارد یک مسیر مشترک شویم؛ سابق بر این هم مسیرهای متفاوتی از یکدیگر داشتیم فضاهای فکری هر دوطرف بسیار متفاوت بود از سوی دیگر خواسته‎ها نگاه‌ها و رویکردها از یکدیگر بسیار متفاوت بود. 
 
عراقچی ادامه داد: برای اولین بار ما موفق شدیم وارد یک مسیر مشترک شویم. این مسیر البته یک مسیر طولانی است و ورود به این مسیر به معنای رسیدن به خاتمه نیست. 
 
وی تصریح کرد: مسیر بسیار مشکل و پرفراز و نشیب است، از سوی دیگر دشمنان و موانع بسیاری پیش رو داریم اما مهم آن است که ما توانستیم وارد این مسیر مشترک شویم و مهمتر آنکه این مسیر را جمهوری اسلامی معرفی کرده است. 
 
وی تاکید کرد: یعنی طرح پیشنهادی ایران در زمان مطرح شدن و بیان جزئیات آن به طرف غربی مورد بحث قرار گرفت و در نهایت در پایان دو روز مذاکرات فشرده طرح ما برای ادامه مذاکرات مورد پذیرش ۱+۵ قرار گرفت. 
 
* صهیونیست‎ها مانع حرکت مذاکرات در مسیر ایران‌اند

عراقچی تصریح کرد: در محتوای طرح هنوز اختلافات عمیق وجود دارد اما در خصوص اینکه چه مسیری باید طی شود تاکنون موافقت شده است. اگرچه طرف مقابل مسیرهای دیگری را پیشنهاد کرد، ولی نهایتا آنها پذیرفتند که در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران حرکت کنند. این حرکت دشوار است دشمنان بسیاری دارد که در راس آنها صهیونیست‎ها قرار دارند.

عضو تیم مذاکره کننده با 1+5 اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با فشار روانی و گمانه زنی های دروغ سعی در تخریب مسیر پیش رو دارد اما جدیت را در شش کشور مذاکره کننده در مسیری که ایران پیشنهاد داده را دیده‌ایم.  
 
* مذاکرات را نبرد دیپلماتیک می‎دانیم

وی ادامه داد: ما آن جا هستیم تا غرور ملت را تثبیت کنیم و برای برداشت تحریم‌های ظالمانه تلاش می‌کنیم البته ما نه خوش بین و نه ذوق زده هستیم، بلکه این امر را نبرد دیپلماتیک می‌دانیم. 
 
معاون حقوقی بین المللی وزیر امور خارجه تصریح کرد: زمانی در جنگ‌های حق علیه باطل در برابر صدام ایستادیم، اما امروز نبرد در جبهه دیپلماتیک است چون دشمن، دشمن است و ما همواره امیدواریم، چرا که دیپلمات باید امیدوار باشد و اگر نباشد مذاکرات انجام نمی‎شود.  

* متن مذاکرات منتشر شود می‌بینید چگونه از حق کشور دفاع کردیم

 عراقچی بیان داشت: دشمن مدت‎ها ما را تهدید نظامی کرد، اما مردم به آن‎ها باج ندادند و پس از آن دست به تحریم اقتصادی زدند و الان به همه چیزهای که نرسیده‎اند می‎خواهند به شیوه دیپلماتیک به آن دست پیدا کنند اما ما محکم خواهیم بود و روزی که متن مذاکرات را منتشر کنیم همگان می بینیم که ما چگونه از حق کشورمان دفاع کردیم.  
 
وی در پاسخ به این سوال چرا به گروه 1+5 گروه 3+3 گفته می‎شود اظهار داشت: عبارت رسمی این کشورها 3+3 است چرا که اولین بار با کشورهای سه گانه اروپایی این مذاکرات شکل گرفت و بعدا چین، روسیه و آمریکا به آن اضافه شدند اما چون 5 عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان در آن حضور دارند به نام 1+5 رایج شد اما عنوان رسمی آن 3+3 است.  
 
* باید در مذاکرات به جایی برسیم که تحریم‎ها رفع شود

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه افزود: آمریکایی‎ها هرگز نگفتند که دارایی‌های بلوکه شده ایران را پس می‌دهند بلکه این امر ناشی از دامن زدن رسانه‌های این کشور به این امر است و دست به فضاسازی رسانه‎ای برای تخریب اذهان عمومی زده‎اند و نکته دوم این است که اقدامات آن‎ها ظالمانه بوده چرا که ما قطع نامه‎های شورای امنیت را هم غیرقانونی می‌دانیم چه برسد به این گونه اقدامات البته در طول مذاکرات باید به جایی برسیم که تمامی تحریم‌ها رفع شود.  
 
عراقچی تصریح کرد: از جمله اهداف ما در مذاکرات رفع تمامی تحریم‎هاست اما این که تحریم‌ها چگونه رفع می‌شود بستگی به مذاکرات دارد البته رویکرد ما گام به گام بوده و به خاطر گستردگی مسائل برداشتن یک گام نمی‎توان پاسخگوی آن باشد.  
 
وی ادامه داد: از فروردین 91 در استانبول توافق شد از رویکرد گام به گام استفاده شود و پرداختن به نگرانی‎ها و ابهامات معقولی که طرف مقابل دارد که البته خیلی از آن‎ها معقول نیست را پاسخگو خواهیم بود البته اگر نگرانی آن ها برپایه عقلایی باشد اما آن‎ها هم باید اعتمادسازی کنند.  
 
* می‎توان مذاکرات را چند ماهه به پایان رساند

عراقچی افزود: با چند محدوده زمانی مواجهیم که می‎توان در طول یک دولت شش ماه الی یک ساله مذاکرات را به پایان رساند و برای گام اول به سه ماه زمان نیاز است و اگر همین حسن نیتی را که دارند را ادامه دهند می‎توان مذاکرات را در یک دوره چند ماهه به پایان رساند و بعد اجرای توافقات را در دستور کار قرار داد.  
 
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه تاکید کرد: وارد مسیر تاریک نمی‎شویم چرا که طرحی که معرفی کرده‎ایم پذیرفته شده و گام اول و آخر و هدف نهایی روشن و چارچوب زمانی آن مشخص است و بعد از توافقات اطلاع رسانی انجام می‎شود.  
 
دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: هر احتمالی از طرف مقابل می‎رود چرا که ما نه به آن‎ها اعتماد داریم و نه خوش بین هستیم و اگر طرف مقابل براساس توافقات عمل نکند گام‎‌های بعدی برداشته نمی‎شود و باید به جایی برسیم که تحریم‎های شورای امنیت برداشته شود.  
 
عراقچی افزود: از نظر آن‎ها تحریم هدف نیست بلکه هدف آن‎ها صلح آمیز خواندن قطع نامه هسته‎ای ایران بوده اما ما باز هم اعتماد نمی‌کنیم و به گونه‎ای عمل می‎کنیم که تحریم‎ها برداشته شود. 
 
* هیچگاه از گفتگو کناره‎گیری نمی‎کنیم

عراقچی اظهار داشت: مردم ما مسیر طولانی را طی و غریب به 10 سال است که برنامه هسته‎ای کشور با تحریم، تهدید و فشار روبه رو است اما هیج گاه از گفتگو کناره‎گیری نمی‎کنیم چرا که اهداف ما روشن است چرا که سلاح هسته‎ای جایی در اعتقادات مذهبی و دکترین نظامی ما ندارد، اما طرف مقابل ما می‌خواهد از مسیرهای دیگری به اهدافش برسد.  
 
دیپلمات ارشد کشورمان بیان داشت: در خیلی از موارد گفتگو برای تهدید و فشار بوده اما مردم ما مردانه ایستادگی کرده‎اند به همین خاطر در مذاکرات اخیر در ژنو شاهد هستیم که طرف مقابل می‎گوید به طور جدی خواهان راه حل است که این امر نشان از ایستادگی مردم بر مواضع و همچنین رویکرد جدید دولت که برگرفته از حماسه سیاسی دارد است و دستاورد هسته‎ای متعلق به مردم است. 

* نشست کارشناسان هسته‎ای، علمی و تحریم‎ها قبل از دور بعدی مذاکرات

عراقچی در پاسخ به این سوال که قرار است تیمی متشکل از کارشناسان هسته‌ای و علمی کشور به موضوعات تحریم‎ها بپردازند به نظر شما اگر این تیم تشکیل شود باید متشکل از چه نهادها سازمانها و ارگانهایی باشد؟ تصریح کرد: یکی از مشخصه‎های مذاکرات اخیر در ژنو جدی بودن آن است و اینکه هر دو طرف جدی بودند، ما چون وارد بحث‎های ریز و قوی کارشناسی و بسیار جدی شدیم نهایتا هر دو طرف به این نتیجه رسیدیم برای اینکه مذاکرات به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند لازم است قبل از دور بعدی مذاکرات یک نوبت متخصصین و کارشناسان ما جزئیات مباحث را بررسی کنند و قرار شد که متخصصین و کارشناسان هم در بخش هسته‌ای و علمی و هم در بخش تحریم‌ها صحبت کنند. 
 
وی افزود: قرار است این گروه کارشناسی در نتیجه بررسی‌های خود به راه حل و ایده‎هایی برسند که ما چگونه بتوانیم گامهای مهم را برداریم.  
 
سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما در حال حاضر با تشکیلات خانم اشتون برای تعیین تاریخ و محل این گفتگوهای کارشناسی در تماس هستیم و باید این گفتگوهای کارشناسی قبل از جلسه بعدی ژنو صورت بگیرد. 
 
عراقچی تاکید کرد: بنده فکر می‎کنم که از طرف ما غیر از کارشناسان هسته‎ای و سازمان انرژی اتمی کشورمان احتمالا کارشناسان مالی، بانکی، نفتی و تجاری ما نیز باید حضور داشته باشند. 
 
معاون حقوقی بین المللی وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه وقتی ایران اقدامی که ما می‌خواهیم انجام ندهد هیچ تعدیلی در تحریم‎ها صورت نخواهد گرفت اظهار داشت: این یک نبرد است، یک نبرد دیپلماتیک، ما هم به طور متقابل اگر اقداماتی که می‏خواهیم طرف غربی انجام ندهد، قطعا هیچ حرکتی صورت نخواهد گرفت. 
 
* هر دو طرف باید اعتماد یکدیگر را جلب کنند

عراقچی ادامه داد: مسلما در اینجا بحث این است که حرکت ما و آن مسیری که ما معرفی کرده و آنها پذیرفته اند یک مسیر گام به گام است و گامهایی طراحی خواهد شد که هر دوطرف اعتماد همدیگر را جلب کنند، لذا ما هم اگر قدمهایی که مدنظر داریم موانع از سوی آنها برداشته نشود هیچ حرکتی و هیچ اعتمادسازی صورت نخواهد گرفت. 
 
* مذاکره به معنای دوستی نیست

عراقچی تاکید کرد: اقدامات متقابل است و در این دعوا و نبردی که وجود دارد هر طرف یارکشی، زورآزمایی، فضاسازی روانی و شانتاژ خبری می‎کند، اما باید بدانیم که مذاکره به معنای آن نیست که دو نفر باهم دوست شدند، بنابراین نباید فراموش کنیم که دشمن همه تلاش خود را خواهد کرد که آنچه در عرصه تحریم‎ها و تهدیدها به آن نرسیده است را در عرصه دیپلماسی به آن دست پیدا کند، ما هم قرار نیست که در این عرصه به او باج دهیم. 
 
سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی افزود: ما حقوق مردم را دنبال می‎کنیم و اصول و تاکتیک‎های خود را داریم تا به نتیجه برسیم. 
 
عراقچی در واکنش به اظهارات ویلیام هگ وزیر خارجه انگلستان مبنی بر اینکه ایران باید گامهای اول را بردارد، اظهار داشت: این ادعا از نظر ما صحیح نیست، گامها حتما باید همزمان برداشته شود، گام اول اگر که طراحی شود گامی است که هردوطرف به صورت همزمان باید آن را بردارند، پیشنهادی که ما کردیم این است که هر دوطرف نگرانی‎های فوری را رفع کنند و در زمینه این نگرانی‌ها اعتمادسازی کنند. 
 
* اعتمادسازی از نظر ما رفع تحریم‎هاست

وی ادامه داد: اعتمادسازی از نظر ما رفع تحریم‌ها است و قطعا نکته ای که مورد پذیرش گروه ۱+۵ بوده، اقدامات به صورت همزمان انجام شود و آن ایده قدیمی که توپ در زمین کدام طرف است و آن طرف باید گام اول را بردارد گذشته است و من به برخی از هیئت‎های ۱+۵ این توصیه را می‎کنم که رویکردهای قدیمی خود را کنار بگذارند و اینکه توپ در زمین کدام یکی است در این بازی جدید از نظر ما معنا ندارد، ما تلاش کردیم که یک بازی برد_ برد طراحی کنیم و در بازی برد_ برد هر دو طرف باید به اهداف خود دست یابند و هر دو طرف باید توپ را با توپ بازی مشخص و سازنده‌ای را ارائه دهند. 
 
وی ادامه داد: امیدوارم وزیر خارجه انگلستان این رویکرد جدید را بهتر درک کنند و ما نیز در مسیری حرکت کنیم و ما به گامهای متعادل و همزمان دست پیدا کنیم. 
 
معاون حقوقی بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که ماهیت پرونده هسته‎ای ایران ماهیتی حقوقی بود، اما عده‎ای تلاش کردند که آن را سیاسی کنند، برای اینکه این پرونده از شکل سیاسی خارج شود چه اقداماتی لازم است؟ تصریح کرد: بحث پرونده هسته‎ای ایران فی‎نفسه باید یک پرونده فنی و حقوقی باشد و میان ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود، اما به دلایل مختلف این پرونده را بدون هیچ توجیه قانونی و منطقی به شورای امنیت ملی فرستادند و تحریم‎های ظالمانه، غیر منطقی و غیر منصفانه‎ای را برقرار کردند که هیچ کدامیک از این تهدیدها نه تنها به اهداف آنها نزدیک نشد، بلکه هیچ خواسته‎ای را برای آنها برآورده نکرد. 
 
عراقچی اضافه کرد: در عرصه روابط بین الملل همه چیز سیاسی است و حقوق بین الملل نیز دستاویز اهداف سیاسی قرار می‎گیرد، آنچه که تعیین کننده روابط میان کشورهاست، سیاست خارجی و روابط بین الملل است که در این سیاست، قدرت همیشه حرف اساسی را می‎زند و به همین دلیل ما وقتی در دوره قبل دیدیم که با اهداف سیاسی پرونده هسته‌ای کشورمان را از مسیر فنی و حقوقی خود دور کردند، ما نیز مسیر خود را عوض کردیم. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: ما به سمتی رفتیم که در عرصه میدانی حقوق مردم ایران را تثبیت کنیم که نتیجه آن ایجاد تاسیسات، فعالیت سانتریفیوژها ، تولید مواد، تکنولوژی‌های مختلفی که بدست آمده، ذخایری که ایجاد شده است. 
 
* پرونده هسته‌ای سیاسی شده و نمی‎توان به لحاظ حقوقی آن را دنبال کرد

عراقچی تاکید کرد: ما هم به این نتیجه رسیده‌ایم که پرونده‌ای که سیاسی شده است، دیگر از نظر فنی و حقوقی نمی توان آن را دنبال کرد بلکه باید سیاسی و با توجه به عوامل قدرت در عرصه میدانی بررسی شود که این کاری است که مردم ایران به همراه دانشمندان هسته ای خود این مهم صورت گرفت و در عرصه بین المللی قدرت ما تثبیت شد و اکنون فرصت برای یک مذاکره عادلانه مهیا شده است. 
 
مذاکره کننده ارشد امور خارجه بیان کرد: تا قبل از این مذاکره عادلانه نبود، چرا که طرف مقابل خواستار آن بود که اراده خود را بر ما تحمیل کند این در حالیست که دست ما امروز به اندازه کافی از لحاظ تکنولوژی، دانش مربوطه، تاسیسات، تجهیزات ، مواد تولید شده پر است. 
 
* موقعیت مناسبی در مذاکرات داریم

وی ادامه داد: همچنین، پشت ما به پشتوانه مردم استوار است و ما قطعا در مذاکرات موقعیت مناسبی داریم که پرونده را از همان موقعیت سیاسی که داریم، حل کرده و آن را دوباره به مسیر حقوقی بازگردانیم. 
 
* اجرای پروتکل الحاقی منوط به تصویب مجلس است

عراقچی در پاسخ به این سوال که نگاه وزارت خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی به پروتکل الحاقی که در مذاکرات ژنو از سوی رسانه‌ها مطرح بود چیست، بیان کرد: پروتکل الحاقی یک مجموعه قواعدی است که به معاهده ان‎پی‏تی الحاق شده است و این را بسیاری از کشورها که به ان‌پی‎تی پیوسته‌اند، پذیرفته‎اند، پروتکل الحاقی که بعدا به تصویب رسید بسیاری از کشورها به این پروتکل پیوستند، اما کشور ما آن را به امضاء رسانده اما توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نهایی نشده است، بنابراین ما ملزم به اجرای آن نیستیم، چرا که به تصویب مجلس نرسیده است. 
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به خاصیت پروتکل الحاقی اظهار داشت: این پروتکل یک شفافیت بیشتری را نسبت به برنامه هسته‎ای کشورها ایجاد می‎کند، که این امر با دسترسی‎های گسترده، بازرسی های سرزده امکان رفتن و بازدیدهای مختلف و گسترده تر از سراسر کشور انجام می شود و ضریب اطمینان از عدم شائبه را بالا می‌برد. 
 
وی افزود: ما در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ این پروتکل الحاقی را داوطلبانه امضاء کردیم، این کار هم برای بیان حسن نیت بود و این امضاء به دلیل آن بود که ما از ماهیت پرونده هسته ای خودمان آگاه هستیم، لذا پذیرش این پروتکل صورت گرفت. 
 
معاون حقوقی_ بین المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متاسفانه در برخی از موارد از پروتکل الحاقی سوء استفاده شده و به بهانه آن به دنبال اهداف دیگری رفتند و این چیزی بود که ما در آن چند سال تجربه کردیم و علی رغم حسن نیت و همکاری ایران با شورای امنیت در اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی صورت گرفت. 
 
وی اضافه کرد: زمانی که پرونده هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت فرستادند مجلس در یک اقدام کاملا منطقی و انقلابی که مورد پشتیبانی وزارت امور خارجه است، مانع از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را گرفت، بنابراین در حال حاضر نیز تصمیم گیری در خصوص پروتکل الحاقی به عهده مجلس شورای اسلامی است و این را به طرف غربی نیز به طور جدی بیان کرده‎ایم که مجلس شورای اسلامی در این خصوص دخیل است. 
 
* غرب پروتکل الحاقی را یک اقدام اعتمادساز می‎داند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: از نظر غرب پروتکل الحاقی یک اقدام اعتمادساز بزرگ است که با اجرای آن اعتمادسازی به میزان زیادی صورت می گیرد، اما به هرحال از نظر ما مجلس شورای اسلامی تصمیم گیرنده است و اگر قرار باشد مجلس نیز در این خصوص تصمیم بگیرد، مسلمان در شرایط حاضر، حاضر به انجام این کار نخواهد بود، چرا که ما هنوز اعتمادسازی نکرده ایم و آنها وارد بحث لغو تحریم ها نشده اند، اما ممکن است در گامهای پایانی اگر مجلس احساس کند که گامها به خوبی برداشته شده است و منافع ملت تامین می شود، تصمیم گیری با مجلس خواهد بود. 
 
مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای در ژنو تاکید کرد: متاسفانه در جامعه بین الملل رسانه ها و بلندگوها به دست غربی ها است و همه می دانند که صهیونیست ها چه نقشی در اداره این رسانه ها دارند و از این نظر حقیقت این است که مردم ما، شهدا و مصدومین شیمیایی ما مورد ظلم واقع شده اند، اما باید دانست که این واقعیت هیچ گاه در تاریخ گم نخواهد شد که سلاح های کشتارجمعی به طور مشخص سلاح های شیمیایی علیه مردم ما نزدیک به صد هزار نفر کشته و مصدوم داشتیم.

عراقچی تاکید کرد: اینها سند مظلومیت مردم ایران است و ما به عنوان وزارت امور خارجه هرکجا که دستمان رسیده این سند را ارائه کردیم و سعی کردیم که از حقوق مردم ایران در این عرصه و از ظلمی که بر مردم ایران شده دفاع کنیم. در مذاکرات هسته ای نیز این موضوع مورد اشاره بوده که ملت ما ملتی است که در تاریخ معاصر خودش بیش از ۲۰۰ سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده و آغازگر هیچ جنگی نبوده، اما قربانی جنگهای مختلف بوده که از خود دفاع کرده که این دفاع نیز دفاعی قهرمانانه بوده است. 

* ملت ایران به دنبال تجاوزگری نیست

سخنگوی سابق دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران قربانی سلاح های غیرقانونی و سلاح های کشتارجمعی بود و در همه عرصه های بین‌المللی برای مقابله با کشتار جمعی ما حضور و فعال بودیم. ملت ایران ملتی نیست که به دنبال تجاوزگری رفته و خوی ‌ظالمانه داشته باشد. 

معاون حقوقی بین الملل وزارت امور خارجه با تاکید براینکه ما یک مسیر طولانی را با کشورهای عضو 1+5 آغاز کردیم اظهار داشت: برای اولین بار است که در یک مسیر افتاده‎ایم مسیری که اتفاقا جمهوری اسلامی معرفی کرده است مسیر سختی است مشکلات متعددی داریم که در طول مسیر با آن ها برخورد خواهیم کرد.  
 
* چالش‎های جدی داریم که باید از پس آنها بر آییم

وی ادامه داد: جنگ و جنجال‎های جدی خواهیم داشت با چالش‎های قوی روبه رو خواهیم شد با توجه به شناختی که به مسیر دارم می‎دانم که در ادامه این مسیر چالش های جدی داریم که باید از پس آنها بربیاییم.  
 
عراقچی تصریح کرد: کار سختی در پیش رو داریم در واقع جبهه جدیدی آغاز شده و من به عنوان کسی که هم جبهه جنگ علیه اشغالگری رژیم صدام را تجربه کردم و هم این جبهه را عرض می کنم که جبهه همان جبهه و صحنه همان صحنه است و رزمندگان نیز همان رزمندگان هستند با همان روحیه شاید تنها فرقشان در این باشد که آن موقع رزمندگان جان خود را در دست می گرفتند و به میدان می رفتند. 
 
* آّبرویمان را به دست گرفته‎ایم و به میدان جنگ می‎رویم

وی ادامه داد: رزمندگان در این جبهه آبرویشان را در دست می‎گیرند و به میدان می‎روند در آن موقع کسی که به فیض شهادت می‎رسید به بالاترین فیض رسیده بود اما این جا معلوم نیست که از دست دادن آبرو به چه شکلی باشد این ها مهم نیست ما همه این مشکلات را به جان می‎خریم چرا که به فضل خدا امیدوار هستیم به خدا توکل کردیم و اشارات مقام معظم رهبری ایمان داریم از اعتماد ایشان برخودمان می‎بالیم مردم پشت ما هستند و حتما رسانه ملی هم هم چون آن زمان که با برنامه‎های حماسی خود حمایت می‎کرد الان نیز همین کار را انجام خواهد داد.  
 
* فضاهای روانی ما را از اهدافمان منحرف نمی‎کند

عراقچی تصریح کرد: فضاهای روانی که ساخته می‎شود ما را از اهدافمان خودمان منحرف نخواهد کرد هر چند این مسیر مسیر سختی است اما باید آن را برویم و تلاش کنیم و من ایمان دارم که بالاخره خواهیم رسید. 
 
معاون حقوقی بین المللی وزارت خارجه ادامه داد: اگر به خودمان اتکا کنیم و به باورهای خودمان قطعا این مسیر به نتیجه خواهد رسید. 
 
وی تصریح کرد: در این مسیر دشمنانی در مقابل ما هستند که در راس آن رژیم صهیونیستی قرار دارد که تحرکاتی را علیه ما آغاز کردند سفرمقامات این رژیم منحوس به واشنگتن و نیویورک و سعی در تخریب فضا تلفن هاییکه این چند روزه با رهبران کشوری اروپایی 1+5 داشته تحرکات رسانه ای پایگاه اطلاع رسانی که این رژیم شروع کرده اند برای به وجود آوردن یک فضای سنگین روانی و هم چنین به وجود آوردن فضای ابهام انگیز و سردرگم و بدبینی مردم ایران نسبت به خدمتگذاران خود در وزارت خارجه و مذاکرات هسته ای است. 
 
عضو تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت: ما در قالب 1+5 با همه کشورهایی که در این گروه عضو هستند مذاکرات دو جانبه‎ای داشته‎ایم هر چند در مجامع بین المللی امر رایجی به شمار می رود که کشورهایی که در یک جمع چندجانبه شرکت می کنند در حاشیه آن دیدارهای دو جانبه ای دارند معمولا وقتی که احساس بکنند باید درباره موضوعات آن جا به صورت دو جانبه مشورت یا تبادل نظر کنند یا با هم هماهنگ شوند هیئتها با یکدیگر دیدار می کنند.  
 
وی ادامه داد: هر چند این اقدام پیش از این انجام شده بود حتی با هیئت های آمریکایی در این دوره اخیر ژنو با درخواست همه کشورهایی که حضور داشتند یعنی هم کشور اروپایی و هم کشور آمریکایی که اتفاقا آن ها هم از ما درخواست کرده بودند که اگر چه اهمیتی ندارد به خصوص آن که این دور از مذاکرات در سطح معاونین وزیر بود مهم نیست که چه کسی درخواست کند ولی به هر حال آن ها درخواست کردند و مذاکرات دو جانبه ای از جمله با هیئت آمریکایی داشتیم. 

* آمریکا باید برای جلب اعتماد ملت ایران تلاش کند

معاون بین الملل دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آمریکا باید برای جلب اعتماد مردم ایران تلاش زیادی انجام دهد. تحقیقا همه این مسائل را مردم ایران از چشم آمریکا می‌بینند. 
 
وی ادامه داد: شیطان بزرگ که گفته می‌شود یک شعار و لفاظی نیست بلکه مبتنی بر واقعیتی است که تاریخ ما تجربه کرده است. از سیاست‎های استعماری، امپریالیستی، سلطه طلبنه دولت آمریکا که خود عباراتی را نشان می‎دهد و پویا و پرمعنی است و در حال حاضر بار اصلی اعتمادسازی به دوش دولت آمریکاست. ملت ایران به هیچ وجه اعتمادی به آمریکایی‎ها ندارد و ما به عنوان خدمتگزاران ملت ایران هیچ گونه اعتمادی به آمریکایی ها نداریم. 
 
عراقچی ادامه داد: ما با نگاه بدبینی به همه حرکات آمریکا نگاه می‌کنیم و از سوی دیگر تمامی حرکات و سیاست‎های آنها را با نگاهی سوءظن مشاهده می‎کنیم و مسلما هر حرکت و هر گامی که از تمامی ابعادش مطمئن نباشیم انجام نخواهیم داد. 
 
وی افزود: دولت آمریکا باید سردمداری برای اعتمادسازی ملت ایران باشد و این اعتمادسازی به معنای تصحیح سیاست‌ها در عمل و نه صرفا در گفتار است. 
 
* تصحیح سیاست‎های آمریکا یعنی برداشتن تحریم‎ها 

عضو تیم مذاکره کننده ایران اظهار داشت: این تصحیح سیاست ها در ادامه باید به برداشته شدن تحریم های ظالمانه‌ای که غرب یکجانبه و چندجانبه علیه مردم ایران تحمیل کرده بیانجامد. 
 
معاون حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه با اشاره به دور آتی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ اظهار داشت: دور بعدی مذاکرات مجددا در ژنو در تاریخ ۷ و ۸ نوامبر انجام می‎شود و سطح آن مشابه همین دور اخیر خواهد بود و ظریف که امیدوارم سلامتی‎اش به صورت کامل بازگشته باشد در این مذاکرات حضور خواهد داشت و دستور جلسه ادامه بحث هایی خواهد بود که ایران معرفی کرده است
 
وی ادامه داد: با قالب طرح ما موافقت شد حال باید آن قالب را با محتوا پرکنیم در محتوا البته بحث‎ها و اختلافات جدی وجود دارد و چالش‎های عمقی نیز برقرار است ولی امیدواریم که در جلسات بعدی بتوانیم این قالب‎ها را با محتوای مورد توافق طرفین پر کنیم و زودتر به مرحله عملیاتی شدن برسیم. 
 
* به توانایی‎های تیم مذاکره کننده خوشبینم

معاون حقوق بین المللی دستگاه دیپلماسی ضمن امیدواری به دور آتی مذاکرات ایران و ۱+۵ اظهار داشت: من به عنوان یک دیپلمات به به توانایی‎های خود خوشبینم و فکر می‎کنم ما در دور آینده مذاکرات می توانیم مقدار زیادی از قالبی را که معرفی کردیم محتوایش را نیز پرکنیم البته کار سختی است برخی از کارهای این قالب چالشی است و جزئیاتش گره هایی دارد که آسان نیست ولی من بسیار امیدوار هستم که ما در دور بعدی بتوانیم مقدار زیادی از این قالب ها را پرکنیم و به سمت جلو حرکت کنیم و به جایی برسیم که در دو یا سه دور از مذاکرات تفاهمنامه ای امضاء کنیم. 
 
عراقچی تصریح کرد: من نمی خواهم امیدواری نابجایی به مردم بدهم. چشم اندازی که خودم می بینیم فکر می کنم اگر جدیتی که ما در دور اخیر ژنو شاهد بودیم و اگر حسن نیتی را که آنها مدعی بودند و در عمل هم دیدیم ادامه یابد و اگر آنهایی که می خواهند این مسیر را تخریب کنند یک تفاهم هسته ای بین ایران و ۱+۵ به ضررشان است کسانی که نمی خواهم نامشان را ببرم که در منطقه و خارج از آن مایل نیستند این تفاهم ایجاد شود و همچنین برداشته شدن تحریم ها برای جمهوری اسامی را نمی خواهند و بر نمی تابند. آنها نمی خواهند وزنه هایی که به دست و پای جمهوری اسلامی ایران بسته شده بازکنند. ایران در حال حاضر قدرت برتر منطقه است و آنها نمی خواهند این بندها باز شود. آنها در تلاشند تا کشورمان با فشار تحریمی مواجه شود تا نتواند در منطقه بازیرگی کند و ما با وجود این تحریم ها بازیگری کردیم. نقش ما را همه می دانند.  
 
وی ادامه داد: در سوریه، لبنان، فلسطین و ... به عنوان یک بازیگر صلح و به عنوان کسی که تلاش کردیم برای مقابله با سلطه و ایجاد عدالت نقش آفرینی کنیم اما دشمنان آن را بر نمی تابند، البته در داخل هم برخی هستند که به شیوه های دیگری اعتقاد دارند. ما به آنها کاملا احترام می گذاریم  و البته دیدگاه های آنها برای ما بسیار سازنده بوده و بسیار کمک کرده اند، اما تخریب پسندیده نیست. 
 
عضو تیم مذاکره کننده ایران تصریح کرد: فکر می کنم که منتقدین منصف داخللی با اارئه دیدگاه های خود به ما کمک کردند که مسیرها را اصلاح کنیم و بهتر پیش برویم. 
 
* باز نشدن جزئیات مذاکرات دلیل بر جدی بودن آن است

عراقچی در خصوص محرمانه بودن مذاکرات  تصریح کرد: فکر می کنم که مردم ما به خوبی درک می کنند که بازنشدن جزئیات مذاکره دلیلی بر جدی بودن آن است. مذاکراتی که همه جزئیات آن باز باشد و در رسانه ها گفته شود نمایش است. جنگ تبلیغاتی، مذاکره تبلیغاتی به جای مذاکره واقعی است. مذاکره ای که واقعی باشد جزئیات آن محرمانه می ماند چون در آن نشان می دهد که جدی هستیم.  
 
وی ادامه داد: مردم ما می فهمند این اصلا بحث محرم و نامحرمی نیست بحث اعتماد و بی اعتمادی است مذاکرات به صورت کامل جدی جلو می رود اما باید از نظر تکنیکی آن را کنترل کنیم وگرنه از دست خارج می شود و دشمنانی که در راس آن رژیم صهیونیستی قرار دارد خواهان شکست خوردن این مذاکرات هستند و اینگونه به اهدافشان می رسند. 
 
عراقچی تصریح کرد: به طور حتم مردم عزیز از ما می پذیرند که ما آن مذاکرات را به نیمه برسانیم و آنها را از جزئیات مذاکره مطلع کنیم من آنقدر به خودم مطمئن هستم که امیدوارم روزی همه نوارهای مذاکرات ما پخش شود تا مردم ببینند که ماچگونه دفاع کردیم و چگونه با استواری و صلابت از حقوق آنها دفاع کردیم. 
 
معاون حقوق بین المللی وزارت خارجه تصریح کرد: نمی گویم ما عاری از اشتباهات هستیم اما در روزی همه این جزئیات را به اطلاع مردم خواهیم رساند. امیدوارم کسی آن را به دل نگیرد، بحث محرمانه بودن یا پخش نشدن مذاکرات فقط به آن دلیل است که از نظر تکنیکی کیفیت مذاکره حفظ شود اتفاقات طرفین مذاکره کننده هم به این مسئله پایبند هستند چرا که پخش شدن جزئیات مذاکره حتی برای آنها هم مفید نیست. 

* مردم صبر کنند نتیجه مثبت مذاکرات را خواهند دید

معاون حقوقی بین الملل دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: من خودم در سایت ها و رسانه ها بحث محرمانه بودن مذاکره را می خوانم و دنبال می کنم و دغدغه های مردم را می فهم و می دانم هرکسی که دغدغه ای دارد دغدغه ای کاملا محترمانه ای است اما من اطمینان می دهم که مردم صبر کنند که یک مسیر واقعی نه نمایشی از مذاکرات طی شود که انشاءالله نتیجه آن را خواهند دید. 
 
وی در خصوص وضعیت جسمانی وزیر امور خارجه گفت: ظریف در نیویورک فشار کاری زیادی تحمل کرد و پس از بازگشت از نیویورک که ما ساعت ۳ و ۴ صبح به تهران رسیدیم، من خودم ظهر به سر کار رفتم ولی وزیر امور خارجه ساعت ۹ صبح برای ارائه گزارشات به رئیس جمهور رفته بودند پس از آن نیز یک برنامه فشرده کاری داشت که ظاهرا بدنش برای یک مشکل آماده شده بود.
 
عراقچی تصریح کرد: در جلسه ای که باهم بودیم و من در آنجا حضور داشتم، تیتر روزنامه ای که برای ظریف گران تمام شده بود را به وی گوشزد کردم که ای کاش نگفته بودم و وقتی که وزیر امور خارجه تیتر روزنامه را دید بسیار ناراحت شد و از آنجا که موضوع به کمیسیون امنیت ملی مجلس مربوط می شد، ظریف با رئیس این کمیسیون تلفنی صحبت کرد و در حین تماس دستش را به کمرش گرفت. 
 
وی ادامه داد: پس از آنکه تلفن تمام شد حتی در حین جلسه نیز دست ظریف به کمرش بود بعدالظهر همان روز که جلسه دیگری با وی داشتیم دیدم که ظریف کاملا خوابیده و جلسه را به همان صورت برگزار کرد. با اینکه پزشکان به وی توصیه کرده بودند استراحت مطلق داشته باشد اما به دلیل بحث ژنو عمل نکرد در حالی که مسافرت خارج بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و با وجود مسافت طولانی به محل مذاکره آمد. 
 
عراقچی ادامه داد: من باید اعتراف کنم به تمام دوستانی که بی مهری کردند آنها باید بدانند که من از نزدیک شاهد دردکشیدن ظریف بودم به گونه ای که روز آخر کارشان به ویلچر کشید . 
 
معاون حقوقی بین الملل دستگاه دیپلماسی، در پایان خاطرنشان کرد: در مصاحبه مطبوعاتی وزیر امور خارجه اصرار داشت که پیاده مسافت مصاحبه مطبوعاتی را طی کند تا مبادا عکسی با ویلچر از وی بگیرند زمانی که به محل کنفرانس مطبوعاتی رسیدیم و قرار شد که بعد از اشتون این مصاحبه انجام شود، ظریف از شدت درد به زمین افتاد و من توصیه کردم که از ویلچر استفاده کنند و وی از سر ناچاری رضایت داد. که در نهایت امیدوارم وی سلامتی خود را به طور کامل بدست آورد. 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ژنو ، ایران ، مذاکرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۲
درود بر دولت تدبیر و امید
آخرین اخبار