آیا شما هم "شکاک" هستید؟

در بیماری سوظن فرد نسبت به دیگران شک و تردید و ترحم بیش از اندازه دارد که یکی از دلایل اصلی آن رفتارهای نادرست فرد است.

دکتر ابراهیم مقدم، دکتر روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص بیماری سوظن و شک و تردید گفت: ما در اصل سه نوع سوظن داریم در حالت اول که به بیماری "پارانوئید" یا همان اختلالات شخصیتی معروف است فرد به شدت نسبت به یک نفر سوظن و شک و تردید دارد. معمولا این افراد رفتارهای توام با پرخاشگری دارند که این مسئله باعث می شود زندگی خانوادگیشان دچار مشکل شود. عمدتا این مسائل مربوط به بی وفایی های خانوادگی و زناشویی و یا مسائل اقتصادی است که این افراد خود را باور دارد. برای همین خود شخص به روان شناس مراجعه نمی کند. 

وی ادامه داد: دومین نوع سوظن اختلال پارانویا یا اختلال هذياني است در این نوع بیماری یک نظام فکری سوظن تمام زندگیش را فرا گرفته و باور دارند که همه افراد به او خیانت می کنند و یا دیگران نسبت به او رفتارهای نادرست دارند. این باور غلط آن طور غلط بودنش واضح است که اطرافیان این فرد را به عنوان کسیکه دارای نصریان است می شناسند. 

دکتر ابراهیم مقدم درباره تفاوت این دو نوع سوظن بیان کرد: در بیماری پارانوئید فرد در طبقه اختلال شخصیتی قرار دارد و معمولا نسبت به یک نفر سوظن دارد ولی در حالت پارانویا فرد در طبقه روان پریشی است و باور دارد که همه افراد به او خیانت می کنند. 

وی افزود: در حالت سوم افراد را به عنوان اختلال اسکیزوفرنی می شناسیم. این افراد علاوه بر هذيان و سو ظن نشانه توهم را هم دارند و تصاویری که وجود ندارند را ادراک می کنند. این طبقه بدترین نوع طبقه اختلال پارانوئید است و لازم است این افراد همراه با موارد دارو درمانی بستری شوند زیرا ممکن است این افراد برای خود و اطرافیان آسیب های خطرناکی داشته باشند. 

وی خاطر نشان کرد: این بیماری علت های متفاوتی دارد و یکی از این علت ها رفتارهایی است که خود فرد با دیگران داشته و ترس از این دارد که طرف مقابل همان رفتار را با خود او داشته باشد دسته دوم تجربه ناخوشایندی است که فرد داشته و دردسته سوم اعتماد به نفس است کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند همیشه ترس از این دارند که طرف مقابل خیانت کند. /ح

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
آقایی که مزاحمت برای خانمی ایجاد میکند و او را تحقیر میکند آیا میتواند خواستگار باشد؟ آیا ازدواج با چنین فرد ی که آزردن دیگران برایش لذت بخش است جایز است؟ آیا مردی که دوستان صمیمی و همکارانش زنان هستند و با زنان خیلی راحت است و همیشه باید چند زن در کنارش باشند مورد مناسبی برای ازدواج است؟ مردی که حرف در دهانش نمیماند و خبرچین است بخصوص حرفها را در بین زنان منتشر میکند و آبروی خانمی را در جمع همکاران میبرد را میتوان برای خواستگاری به خانه راه داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۲
نام بیماری روانی مزاحمت تلفنی و سر کار گذاشتن مردم بخصوص آقایانی که با این کار در خصوص خانمها لذت میبرند چیست و چگونه باید از شر چنین بیماران روانی خلاص شد؟
آخرین اخبار