یزد/

شهر قنات در انتظار تدبیر مسئولان برای انتقال آب

به سبب ریزش متوسط باران، خشکسالی‌های متوالی، برداشتهای بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و افزایش روز افزون جمعیت، همین قناتها و چاه‌ها در گذر روزگاران از آبدهی خسته و کم کم خشک شدند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

 و اکنون فصل تابستان و گرمی هوا از یک طرف و اما واگرهایی از فاز دو طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کوهرنگ از سوی دیگر این شهر کویری را دچار بحران شدید آب کرده است.

 با این حال گفته می‌شود در سال جاری آب انتقالی به یزد به هیچ عنوان قطع نمی‌شود. اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر در سرشاخه‌های کارون و کاهش ورودی آب به سد زاینده رود و پیرو آن سهم آب شرب استانها از جمله یزد نسبت به دو سال قبل سی درصد کاهش خواهد یافت. این روزها آب انتقالی در بسیاری از مناطق استان قطع شده و آب چاه‌های بدمزه جایگزین آن شده است،

 اگر این روال ادامه داشته باشد روزی همین آب بدمزه هم برایمان آرزو می‌شود. هر سال در آستانه فصل تابستان مسؤولان استانی با شعارهایی چون کمبود آب، صرفه‌جویی، جیره بندی و... در شهر و دیارمان صرفه‌جویی را فریاد می‌زنند اما در آمارها مردم یزد را کم مصرف‌ترین مشترکان آب معرفی می‌کنند و این سؤال را در ذهنمان تداعی می‌کند که آیا آبی هست تا صرفه‌جویی شود؟ تشنگی «مهریز» با چشمه‌ها شهرستان مهریز یکی از شهرستانهای مستعد در زمینه کشاورزی با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کند،

نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: کمبود شدید آب از بزرگترین موانع در امر سرمایه گذاری در شهرستان مهریز است.

 حجت‌الاسلام دخیل عباس زارع زاده با بیان اینکه این شهرستان بیشترین چشمه‌های دایمی و طبیعی در استان را دارد، ولی این شهر و مردم آن خود با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌افزاید: مسؤولان امر باید به دنبال فکری اساسی و راه حل جدی برای مسأله آب شهرستان مهریز باشند و همچنین آب انتقالی نیز به حد کافی و مصوب وارد مهریز شود. جبران کمبود آب با حفرچاه یکی دیگر از شهرستانهای استان، اردکان است که در منطقه خشک و کویری واقع شده و در تابستان گرم مردم این شهرستان با کیفیت بد آب شرب و گاهی با کمبود آن نیز مواجه هستند.

 محمدعلی مروتی شریف آبادی رئیس اداره آب و فاضلاب اردکان با بیان اینکه هم اکنون، چند حلقه چاه آب شهر اردکان در حال کمک به خط انتقالی برای جبران کمبود آب است، می‌گوید: با عنایت به اینکه منابع زیرزمینی آب در اردکان دارای کیفیت مطلوب نیستند، کیفیت آب شرب تحویلی نیز اگر چه مطلوب نیست، اما از لحاظ بهداشتی دارای هیچ گونه آلودگی نبوده و برابر استانداردهای ملی ایران است. «تفت» اسیر کم آبی شهرستان تفت هم که یکی دیگر از شهرستانهای مستعد کشاورزی است که دارای آب و هوایی خنک و مناطق کوهستانی و ییلاقی است همه ساله تابستان پذیرای شمار زیادی از خانواده‌های است که در تابستان دل از هوای گرم شهر می‌کنند و راهی مناطق ییلاقی این شهرستان می‌شوند، اما تفت نیز اسیر کم آبی و در بعضی از مناطق خشکسالی شده است و هم اکنون آبرسانی به برخی از روستاهای آن با تانکرهای سیار صورت می‌گیرد.

دهقان فرماندار تفت می‌گوید: شهرستان تفت به واسطه برخورداری از روستاهای متعدد در پیشانی و خط مقدم مبارزه با بحران خشکسالی قرار دارد، لذا مسؤولان امر برای جبران خسارتهای ناشی از خشکسالی باید توجه ویژه‌ای به این شهرستان داشته باشند یک مقام مسؤول در شرکت مدیریت منابع آب ایران از دغدغه‌ کاهش آب که فقط در حوضه آبریز زاینده رود یعنی در استانهای اصفهان و یزد وجود دارد سخن می‌گوید. قصه آب انتقالی به یزد شهر یزد، گرم و خشک و کویری است و متوسط بارش سالیانه در استان 65 میلی‌متر یعنی یک سوم میانگین کشوری و از نظر شرایط اقلیمی جزو نقاط گرم و خشک به شمار می‌آید و هیچ گونه رودخانه دایمی در استان جریان ندارد و نیازهای آبی استان از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌گردد،

در حال حاضر در استان شمار چاه‌های مورد استفاده بیش از 170 حلقه است که هر سال به دلیل افت سفره‌ها مجبور به حفر چاه‌های جدیدی هستیم.

وی می‌افزاید: شاید برای کسی قابل باور نباشد که گاهی برای تأمین 2 لیتر آب مجبوریم تا عمق 150 متری زمین برویم و افت مستمر سفره‌های زیرزمینی خطر جدی است که به دلیل آن‌که این خطر از دید ما پنهان بوده حساسیت‌های لازم نسبت به آن وجود ندارد، ولی در هر صورت این زنگ خطر بزرگ می‌باشد.

وی تأکید می‌کند: هیچ موضوعی به اندازه آب برای مسؤولان حایز اهمیت نیست، به همین دلیل اجرای خط دوم انتقال اجرایی شده و امیدواریم انتقال آب از خلیج فارس و دریای مازندران در دولت یازدهم به سرعت اجرا شود/س

 
برچسب ها: بحران ، اب ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.