بیانات تاریخی «امام خمینی (ره)» درباره کاپیتولاسیون، آغاز به کار آزمایشی تلویزیون ملی ایران، رحلت آیت اللَّه "سیدعبدالکریم کشمیری"، شهادت دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، اشغال کامل خرمشهر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 4 آبان 1392 خورشیدی برابر با 20 ذی الحجه 1434 هجری و 26 اكتبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

بیانات افشاگرانه «امام خمینی (ره)» درباره کاپیتولاسیون (1343 ش)
پس از تصویب قانون ننگین کاپیتولاسیون توسط دولت و مجلس در مهرماه 1342، این قانون در مطبوعات افشا و اعلام نشد. بعد از اطلاع امام خمینی (ره) از متن کامل سخنرانی‌ها و گفتگوهای نمایندگان و رییس دولت در این زمینه، ایشان تصمیم گرفتند حقایق را به مردم گفته و آن‌ها را از فاجعه بزرگی که به دست رژیم به وقوع پیوسته بود با خبر سازند. در این حال حضرت امام که چند ماه قبل از آن، از زندان رژیم شاه آزاد شده بودند، با ایراد سخنرانی تاریخی خود، به تصویب قانون کاپیتولاسیون یا اعطای مصونیت قضایی به اتباع امریکا در ایران، شدیداً اعتراض کرد.

این نطق مهم که در اجتماع بزرگ روحانیان و مردم قم و دیگر شهرها بیان شد، در حقیقت محاکمه هیئت حاکمه آمریکا به علت دخالت‌های غیرقانونی آنان در امور داخلی ایران و نیز افشای خیانت‌های شاه به اسلام و ملت ایران بود. سخنان صریح امام بر ضد قانون کاپیتولاسیون و رژیم پهلوی باعث روشنگری مردم و خشم شدید رژیم وابسته شاه گردید به گونه‌ای که رژیم، محدودیت‌های تازه‌ای را برای امام به وجود آورد و چند روز بعد در سیزدهم آبان همان سال، ایشان را بازداشت و به ترکیه تبعید کرد.

آغاز به کار آزمایشی تلویزیون ملی ایران (1345 ش)

در دهه ۱۳۳۰ ایجاد سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران مطرح شد، ولی عملی شدن این طرح تا سال‌ها به تعویق افتاد. تولید تصویر، آن هم به صورت چند ساعت در روز، کار چندان ساده‌ای نبود و نیازمند سرمایه زیادی بود. به همین دلیل حبیب الله ثابت ، سرمایه‌دار بخش خصوصی، تأسیس یک فرستنده تلویزیونی را به دولت وقت پیشنهاد داد و دولت نیز پیشنهاد او را پذیرفت و برای آن که کار جنبه قانونی داشته باشد، مجلس شورای ملی در تیر ماه سال ۱۳۳۷، ماده‌ای با چهار تبصره به تصویب رساند که به موجب آن، اجازه داده شد فرستنده تلویزیونی در تهران زیر پوشش وزارت پست و تلگراف و تلفن ایجاد شود.
این فرستنده تا پنج سال از پرداخت مالیات معاف بود وتمام برنامه‌های آن از مقررات اداره کل انتشارات پیروی می‌کرد. نخستین فرستنده تلویزیون ایران در ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۳۷، اولین برنامه خود را پخش کرد. این فرستنده که تلویزیون ایران نامیده می‌شد در ابتدا هر روز، ازساعت ۱۸ تا ساعت ۲۲ برنامه داشت. تلویزیون ایران در ابتدا به صورت کاملاً خصوصی اداره و هزینه‌های آن از آگهی‌های تبلیغاتی تأمین می‌شد. برنامه‌های تلویزیون ایران در آن زمان بیش‌تر شامل برنامه های سرگرم‌کننده بود. سپس یک گروه فرانسوی که از سوی سازمان برنامه و بودجه مأمور بررسی و طراحی یک مرکز تلویزیونی با امکاناتی ساده شده بود، پخش برنامه‌های آزمایشی را در سال ۱۳۴۵، آغاز کرد.

افتتاح مرکز تلویزیونی کرمانشاه و همدان (1349 ش)
سابقه تلویزیون در استان همدان به سال 1349 خورشیدی باز می گردد.در آبان ماه این سال و با اجرای طرح توسعه شبکه تلویزیونی کشور و با نصب یک دستگاه فرستنده به قدرت 50 وات در سایت مخابراتی باربند - درمسیر جاده آسفالته همدان به ملایر - و نصب هفت دستگاه تکرار کننده در مناطق چشمه قصابان، سد اکباتان، درّه مرادبیک، گرمک، سرکان، حاجی آباد و نهاوند کلیه نقاط شهری و روستایی استان تحت پوشش برنامه های شبکه یکم تلویزیون قرار گرفت. بنا به تحقیقات انجام شده، بهنگام افتتاح این طرح تلویزیونی قریب دویست و هشتاد و پنج هزار نفر در نواحی روستایی و قریب دویست و چهل و چهار هزار نفر در نواحی شهری استان همدان امکان دسترسی به برنامه شبکه یک تلویزیون را پیدا کردند. فرستنده تلویزیونی مرکز کرمانشاه در سال 49 با قدرت 50 وات برا ی تقویت و پخش شبکه یک سراسری شروع به کار کرد و در سال 51 قدرت فرستنده افزایش یافت.در سال 61 فرستنده شبکه دوم با قدرت 2 کیلووات به بهره برداری رسید.درسال 62 با راه اندازی ایستگاه پرقدرت تلویزیونی کوه نوح در ارتفاعات دالاهو و پس از آن ایستگاه ( تپه) در ارتفاعات جنوب غرب کرمانشاه، قسمت عمده استان تحت پوشش شبکه های تلویزیونی سراسری و استانی قرار گرفتند

هند به پاکستان حمله کرد و در حمله اولیه سیصد نفر کشته شدند(1350ش)

دولت عراق حدود هشت هزار ایرانی را از خاک خود اخراج کرد(1350ش)

مرگ "آبا قا خان" ایلخان مغول(680ق)
پس از مرگ هلاکو، پسرش اباقاخان به جانشینی او نشست. او تبریز را پایتخت و خواجه شمس الدین محمد جوینی را وزیر خود قرار داد. اباقاخان سعی داشت تا با کمک مسیحیان روم، دولت مصر را که در آن زمان، پرچمدار عالم اسلام بود، از میان بردارد ولی موفق نشد و از آنان شکست خورد. در زمان اباقا خان، استیلای مغول تا کنار دریای مدیترانه گسترش یافت.

رحلت عارف الهی و عالم ربانی آیت اللَّه "سیدعبدالکریم کشمیری" در قم(1419 ق)
آیت اللَّه سیدعبدالکریم کشمیری در سال 1345ق در نجف اشرف به دنیا آمد. پس از فراگیری دروس مقدمات در نجف، در حلقهٔ درس خارج آیات عظام: خویی، سیدعبدالاعلی سبزواری، سید عبدالهادی شیرازی و شیخ کاظم شیرازی قرار گرفت. به دلیل هوش سرشار خویش، در کوتاه‌ترین زمان توانست، درجهٔ اجتهاد را از آیات اللَّه خویی دریافت دارد، آن گاه به تدریس سطوح عالی فلسفه در حوزه پرداخت. پشتکار آیت اللَّه کشمیری در تدریس به گونه‌ای بود که روزانه 11 کرسی درس اعم از فقه، اصول، فلسفه و ادبیات عرب برای ایشان برپا می‌شد.

افزون بر تدریس، پژوهش و نگارش، در سیر معنوی و تهذیب نفس نیز به مراتب عالی دست یافت و صاحب کرامت‌هایی گردید. در پی سخت‌گیری‌های رژیم بعث عراق، به طور پنهانی همراه خانواده، راهی ایران شد و در مرز ایران و عراق، همهٔ نگاشته‌های علمی ایشان به دست نیروهای امنیتی عراق افتاد. سرانجام این عارف سترگ و عالم برجسته در 18 فروردین 1378 ش پس از طی یک دورهٔ بیماری در 72 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از اقامهٔ نماز توسط آیت اللَّه بهجت، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

تولد "اورایست گالوا" ریاضی‌دانِ نابغه فرانسوی (1811 م)
اواریست گالوا، ریاضی‌دان شهیر فرانسوی در 26 اکتبر 1811م در شهری در نزدیکی پاریس به دنیا آمد. گالوا در 12 سالگی وارد کالج شد و در 18 سالگی کتاب وقایع ریاضیات را به پایان رساند و پس از آن، سه اثر جدید درباره مسائل نوین ریاضی تنظیم کرد. از دیگر آثار گالوا، می‌توان به اثری درباره تئوری عمومی حل معادلات که امروزه به تئوری گالوا مشهور است، اشاره کرد. هم‌چنین یکی از نخستین پیشرفت‌های جدید در نظریه گروه‌ها و نیز اصولِ جبری معادلات، مرهون اواریست گالوا می‌باشد. گالوا جمهوری خواه سرسختی بود و دوبار به دلیل ابراز عقاید سیاسی خود به زندان افتاد؛ با این حال در زندان هم دست از کارهای علمی نکشید و به تکمیل آثار خود پرداخت. اواریست گالوا سرانجام در 29 مه 1832م در 21 سالگی در جریان یک دوئل کشته شد. درباره گالوا گفته‌اند که اگر این غول ریاضی در سن جوانی کشته نمی‌شد، ریاضیات کنونی بشر به اندازه سی‌صد سال جلو بود.

مرگ "ویلیام تِمْپل" سوسیالیست مسیحی انگلیسی (1944م)
ویلیام تِمْپِل، سوسیالیست مسیحی در پانزدهم اکتبر 1881م در انگلستان به دنیا آمد. وی از جوانی وارد کلیسا شد و طی سال‌های طولانی حضور در کلیسا به درجه اسقفی نیز دست یافت. تمپل از لحاظ اعتقادی، یکی از شگفت انگیزترین پیشوایان کلیسا به شمار می‌رفت. چرا که از یک سو به عنوان پیرو از جان گذشته مسیح(ع) بود و از طرف دیگر، شاگرد مکتب کارل مارکْسْ نظریه‌پرداز معروف آلمانی، محسوب می‌شد. او در حقیقت، یک مسیحی مارکسیست بود. از دیدگاه تمپل، نظریه مارکس که می‌گوید: "هر کس به اندازه استعداد و احتیاجش" مورد پذیرش حضرت مسیح(ع) نیز، قرار داشت. در همین رابطه، تمپل معتقد بود که مشکل بزرگ این زمان آن است که، نیمی از جهانِ مسیحی، فارغ از مارکسیسم‌اند و نیم دیگر، کمونیسم بدون مسیحیت. تمپل به عنوان یک اسقف برجسته، از رهبران نهضتی بود که معتقد به تشکیل شورای جهانی کلیساها بودند، ویلیام تِمْپل سرانجام در 26 اکتبر 1944م در 63 سالگی درگذشت.

الحاق منطقه "جامو و کشمیر" به هندوستان و آغاز اختلافات هند و پاکستان (1947م)
پس از استقلال پاکستان از هند، قرار بود ایالت جامو و کشمیر نیز که بیشتر ساکنان آن مسلمان هستند به پاکستان ملحق شود، اما حاکم این منطقه به تحریک هند و انگلستان و بر خلاف خواستِ اکثریت مردم، پیوستن به هند را ترجیح داد و این امر را در 26 اکتبر 1947م عملی نمود. پس از اعلام این موضوع، ارتش پاکستان به جامو و کشمیر حمله کرد و بخشی از آن را به تصرف خود در آورد. از آن زمان تاکنون، کشورهای هند و پاکستان دوبار بر سَرِ این منطقه با یک‌دیگر جنگیده‌اند و اختلاف و تنش‌های سیاسی و نظامی بین این دو کشور ادامه یافت. از طرفی دیگر، استقلال‌طلبان کشمیری نیز سال‌هاست که برای جدایی از هند مبارزه می‌کند، اما با سرکوب و کشتار مردم به دست ارتش هند روبه‌رو می‌شوند.

شهادت دکتر "فتحی شقاقی" دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین (1995م)
دکتر فتحی شقاقی، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سال 1951م، در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر غَزّه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه به معلمی روی آورد و با اتمام دروس دانشگاهی خود در رشته پزشکی، به طبابت در یکی از بیمارستان‌های بیت المقدس پرداخت. دکتر فتحی شقاقی در سال 1968م، به جنبش جهاد اسلامی فلسطین پیوست و پس از مبارزات طولانی بر ضد صهیونیست‌ها، به دبیر کلی جنبش جهاد اسلامی برگزیده شد.

وی روز جهانی قدس را روز احیای اسلام و احیای جهاد ضد صهیونیستی می‌دانست و آن را گرامی می‌داشت. این مبارز فلسطینی در راه آرمان ملت فلسطین تلاش فراوانی از خود نشان داد و دشمن صهیونیستی را به فکر انتقام واداشت. دکتر فتحی شقاقی سرانجام در اقدامی تروریستی در 26 اکتبر 1995م به دست عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) در والتا پایتخت مالت واقع در دریای مدیترانه مورد سوء قصد واقع شد و در 44 سالگی به شهادت رسید. ترور فتحی شقاقی، واکنش تند مسلمانان و مخالفان صهیونیسم را برانگیخت و بار دیگر ماهیت تروریستی این رژیم غاصب را به همگان نشان داد.

درگذشت خانم "گرتی ترزا کوری" برنده جایزه نوبل پزشکی (1957م)
انم گرتی تِرَززا رادنیتْزْ کوری از پزشکان برجسته قرن بیستم در نیمه اوت 1896م در پراگ پایتخت چک متولد گردید. وی در 24 سالگی دکترای پزشکی خود را دریافت نمود. در سال 1922 با همسرش به امریکا رفته و پس از 5 سال تابعیت این کشور را پذیرفتند. این دو پس از چند سال فعالیت در بخش‌های علمی، نخستین تحقیقات خود را به بررسی فعالیت انسولین در تنظیم میزان قند خون اختصاص دادند و سرانجام موفق به جداسازی ترکیب خاصی از گلوکز در بافت‌های عضلانی شدند که تا آن زمان ناشناخته بود. این ترکیب "گلوکز - ال - فسفات" نام گرفت و به افتخار کاشفین آن به "استِر کوری" معروف شد. این زوج دانشمند به دلیل تحقیقات مهمی که منجر به کشف راه‌های تغییر شکل گلیکوژن در کبد گردید، در سال 1947م به دریافت جایزه نوبل پزشکی نائل آمدند. خانم گرتی کوری سرانجام پس از 61 سال زندگی و تلاش علمی در 26 اکتبر 1957م درگذشت.

امضای پیمان صلح میان اُردن و رژیم صهیونیستی (1994م)
به دنبال توافقات به دست آمده در مذاکرات سازمان آزادی‌بخش فلسطین موسوم به ساف و رژیم صهیونیستی که در سپتامبر 1993م یک‌دیگر را به رسمیت شناختند، در واقعْ دیگر شاه حسین پادشاه وقت اردن مانعی برای انجام مذاکره و امضای صلح با رژیم غاصب اسرائیل در پیش‌رو نداشت. بنابراین در 26 اکتبر 1994م پیمان به اصطلاح صلح بین ملک حسین پادشاه اردن و اسحاق رابین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، در جهت سیاست‌های امریکا برای ایجاد سازش بین کشورهای عربی و رژیم اشغال‌گر قدس، امضا شد. به موجب این پیمان، صهیونیست‌ها پذیرفتند که از بخش‌هایی از خاک اردن عقب‌نشینی کنند و در برابر، اردن نیز تحریم اقتصادی رژیم نژادپرست اسرائیل را لغو کرد. واشینگتن نیز تعهد کرد که به سبب عقد قرارداد سازش اَمّان با تل آویو، بدهی اردن به امریکا را ببخشد و به اَمّان کمک مالی کند. اما این وعده‌ها به طور کامل تحقق نیافت و خشم مردم مسلمان اردن و دیگر ملت‌های منطقه نیز علیه ملک حسین برانگیخته شد. این پیمان باعث تضعیف جبهه ضد صهیونیستی گردید.

اشغال کامل خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی و سقوط این شهر (1359 ش)
در سوم آبان 1359، دشمن بعثی با سازماندهی و تجهیز لشکرهای مستقر در جبهه خرمشهر و همچنین فراخوانی نیروهای تازه‌نفس به این جبهه، هجومی وسیع و گسترده را به شهر آغاز کرد و پس از جنگی نابرابر، وارد خیابان‌های خونین‌شهر گردید. رزمندگان و مردم شهر با جهادی عظیم، در مقابل دشمن ایستادگی کردند و در اطراف پل بزرگ خرمشهر، حماسه‌ها آفریدند. اما سرانجام در غروب غم‌گرفته چهارم آبان، غرب خرمشهر به دست دشمن افتاد و تراژدی تلخ خونین شهر اوج گرفت.

باقیمانده نیروهای مدافع، به سمت شرق شهر عقب نشستند و سرانجام با تمام پایداری‌ها و جان‌فشانی‌ها، خرمشهر، به اشغال کامل دشمن متجاوز درآمد. هر چند در این روز، خرمشهر سقوط کرد، اما مقاومت، ایثار و جانفشانی مدافعان خونین شهر، حدیثی حماسی و انقلابی و در عین حال غم‌انگیز و مظلومانه را رقم زد و تاریخی پرافتخار و درخشان از خود برجای نهادند.

برخی از رویدادهای امروز
• 740: یک زمین لرزه شدید به قسطنطنیه (استانبول) تلفات سنگین و ویرانی شدید وارد ساخت.
• 1759: ژرژ دانتون از رهبران میانه رو انقلاب فرانسه به دنیا آمد. وی پنجم اپریل 1794 دریک دادگاه افراطیون انقلاب به اعدام محکوم و همان روز با گیوتین گردن زده شد و اصطلاح انقلاب فرزندان خودرا می بلعد از همان روز برسر زبانها افتاده است.
• 1863: صلیب سرخ جهانی تاسیس شد.
• 1905: اتحادیه سوئد و نروژ منحل شد و در همین روز پارلمان نروژ یک شاهزاده دانمارکی را به پادشاهی آن کشور برگزید. پادشاه نروژ اختیارات اجرایی ندارد.
• 1941: دولت آمریکا برای نخستین بار باوند (اوراق بهادار) پس انداز به جریان گذارد تا مردم همانند بانک بتوانند با خرید این اوراق از سود سرمایه خود استفاده ببرند. سرمایه و سود توسط دولت تضمین می شود. فروش این باوند ها همچنان رایج است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار