شیراز/

روند بهبودی درختان جنگل دشت برم فارس از سوسک چوبخوار

اگرچه آفت سوسک چوبخوار سطح وسیعی از درختان جنگل درشت برم در استان فارس را دچار آسیب کرد اما با اقدامات صورت گرفته وضعیت منطقه رو به بهبودی گذاشته است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز، منطقه دشت برم در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کازرون قرار دارد.

این منطقه جنگلی با ارتفاع متوسط از یک هزار و 500 متر تا دو هزار و 400 متر قسمتی از رشته کوه های زاگرس جنوب غربی بوده و یکی از بخشهای متراکم جنگلهای بلوط زاگرس را در خود جای داده است.

دشت برم دارای پوشش گیاهی و جانوری قابل ملاحظه ای بوده و علاوه بر بلوط، گونه های جنگلی دیگری همچون بادام کوهی، کیالک و ارژن را شامل می شود و نقش مهمی در لطافت و اعتدال هوای مناطق جنوبی کشور داشته و به عنوان یک منطقه حفاظت شده و منطقه زیست کره به شمار می رود.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به خشکیدگی درختان بلوط منطقه دشت برم استان فارس گفت: منطقه دشت برم استان فارس که دارای درختان بلوط زیادی است طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی دستخوش مشکلاتی شد.

کاظم بردبار افزود: در این مدت سوسکهای چوبخوار به درختان حمله کرده و تعداد زیادی از درختان را خشک کردند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مهار این آفت ادامه داد: در این مدت اقداماتی برای مهار آفت سوسکهای چوبخوار انجام شد که به عنوان نمونه می توان به انجام کارهای تحقیقاتی اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس افزود: در این خصوص مرکز مانیتورینگ که یک آزمایشگاه است در اداره کل منابع طبیعی استان فارس فعال شد و به دنبال آن نمونه هایی از آفات در این جنگلها جمع آوری و برای آزمایش به این آزمایشگاه آورده شد.

وی با بیان اینکه این آفت در 80 هزار هکتار از جنلگها دیده شد، گفت: از این میزان حدود چهار هزار تا هفت هزار از جنگلهای دشت برم به این آفت سوسک چوبخوار آلوده شدند که این میزان زیاد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت دشت برم بهبود پیدا کرده، ادامه داد: طرحهایی برای جلوگیری از گسترش این آفت در دستور کار قرار گرفت و توفیقاتی در این خصوص حاصل شد.

بردبار به گوشه ای از این اقدامات اشاره کرد و گفت: در این راستا اعتباری در کارگروه خشکیدگی برای برون رفت دشت برم از این مشکل در نظر گرفته شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس گفت: در این راستا مقرر شده چوبهای آلوده از منطقه خارج و حدود 200 هکتار از منطقه نهال کاری و در دو هزار هکتار نیز برشهای اصلاحی صورت گیرد.

بردبار افزود: با پیگیهری صورت گرفته 400 میلیون تومان اعتبار برای رفع مشکلات دشت برم در نظر گرفته شد که اقدامات لازم طی چند روز آینده آغاز می شود./س

برچسب ها: درختان ، جنگل ، دشت برم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.