افخم در نشست خبري:

تسهيل پرواز مستقیم ایران و آمریکا مورد تاکيد دکتر روحاني است/ بدنبال استرداد مجرمان تروریستی سراوان هستیم

سخنگوی وزارت‌خارجه با بيان اينکه سفير ايران در پاکستان از محکوم کردن اين اقدام تروريستي توسط مقامات پاکستاني خبرداد، گفت: مراتب پیگیری اجرای تفاهمنامه امنیتی در دستور کار قرار گرفته و همچنین به‌دنبال استرداد مجرمان هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران؛ مرضیه افخم سخنگوی وزارت‌امور‌خارجه در نشست خبری خبري اين هفته خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدام تروریستی سراوان انجام شده، گفت: این حادثه تروریستی و شرورانه مایه تاسف بوده، به همین‌ دليل وزارت‌امور‌خارجه سریعا کاردار پاکستان در تهران را دعوت کرد و یادداشت رسمی اعتراض‌‌آمیز ایران به وی ارائه شد.
 
وی تصریح کرد: در عین‌حال مراتب پیگیری اجرای تفاهمنامه امنیتی در دستور کار قرار گرفته و همچنین به‌دنبال استرداد مجرمان هستیم.
 
افخم اظهار داشت: سفیر ایران در پاکستان در دیدار با معاون وزارت‌خارجه این کشور از محکوم کردن این اقدام‌تروریستی توسط مقامات پاکستانی خبر داده است.
 
سخنگوی دستگاه‌دیپلماسی ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه به موضوع تروریست مبتلا‌ هستند که باید با همکاری کشورها این پدیده ضدبشری کنترل و در نهایت محو شود.

*بدنبال استرداد مجرمان تروریستی سراوان هستیم
 
وی بیان داشت: البته همکاری نزدیکی در این‌باره بین وزارت‌خارجه و وزارت‌کشور در حال انجام است و قرار شده معاون وزارت‌کشور به پاکستان سفر کند تا دولت این کشور حادثه تروریستی چند روز گذشته را پیگیری و مجرمان آن را به کشور مسترد کند.
 
افخم افزود: برای مقابله با تروریست نیازمند عزم جدی همه کشورها هستیم.

*تسهيل پرواز مستقیم ایران و آمریکا مورد تاکيد دکتر روحاني است
 
سخنگوی وزارت امور‌خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر ایجاد پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا، اظهار داشت: در اولین‌جلسه پس از سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک، موضوع ایجاد تسهیلات مورد پیگیری قرار گرفت و عزم دکتر روحانی بر این است که مشکلات ایرانیان در آمریکا تسهیل شود و به همین خاطر موضوع پرواز مستقیم مطرح شده است که نیازمند بررسی فنی و اجرایی است.
 
افخم خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ذیربط باید این موضوع را بررسی کنند تا اجرایی شود.

وی در مورد مذاکرات نماینده و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: دومین دور از مذاکرات ایران و آژانس در دولت یازدهم از روز گذشته در وین شروع شده که البته این دوازدهمین دور مذاکرات میان ایران و آژانس است.
 
وی افزود: ایران همواره بر تداوم همکاری‌ها تاکید داشته و نهایت تلاش خود را برای شفاف سازی و رفع ابهامات انجام داده است.
 
سخنگوی دستگاه دیپماسی تاکید کرد: در دولت جدید نیازمند این هستیم که این مذاکرات رویکرد جدید خود را در تعاملات ایران و آژانس نشان دهد و در همین راستا سفر عراقچی به وین تنظیم شد.
 
افخم ادامه داد: ایران امیدوار است این رویکرد جدید تقویت کننده مسیر همکاری ایران و آژانس باشد و در عین اینکه پاسخگوی سوالات است، چشم انداز روشن مذاکرات ایران و آژاسن را رقم می‌زند.

* آمانو و عراقچی مذاکرات را مفید و سازنده خواندند
 
وی افزود: در مذاکرات ایران و آژانس آمانو و عراقچی مذاکرات را مفید و سازنده خواندند و امیدواریم به نتایج خوبی در این گفتگوها برسد لذا در پایان گفتگوها اولین نشانه‌های این تعاملات خوب را ببینیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر ظریف به آفریقای جنوبی و ترکیه اظهار داشت: یازدهمین کمیسیون همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی 9 آبان ماه در پروتالیا تشکیل می‌شود و نمایندگان دستگاه‌های دولتی مذاکراتی را با عنوان کارشناسی انجام می‌دهند و نتایج به اجلاس وزیران ارائه می‌شود. همچنین؛ همراه با این کمیسیون مجمع آفریقای جنوبی با حضور نمایندگان بخش خصوصی در آفریقا برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: همواره همکاری‌های خوبی بین ایران و آفریقا برقرار بوده و براساس تفاهم نامه‌های موجود تاکنون قریب 80 سند میان دو کشور به امضاء رسیده و برنامه‌های اجرایی بین دو کشور برقرار است.

*دیدار ظریف با رئیس جمهور، نخست وزیر و همتای ترک خود
 
افخم تصریح کرد: امیدواریم این دوره کمیسیون نیز به همکاری‌های بیشتر بیانجامد، همچنین دکتر ظریف براساس دعوت موسسه تاگوآش ترکیه برای شرکت در کنفرانس امنیت_ صلح جهت سخنرانی به ترکیه می‌رود و در همین راستا دیدارهایی هم با رئیس جمهور، نخست وزیر و همتای ترک خود به عمل خواهد آورد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد کاردار غیر مقیم اظهار داشت: کاردار غیر مقیم کارداری است که میان پایتخت دو کشور تردد می‌کند و طی استقرار در محل ماموریت، موظف به انجام وظایف مربوطه است که البته حیطه و حوزه اختیارات وی در سطح مشخصی تعیین می‌شود.
 
افخم در مورد وضعیت برخی از شهروندان ایرانی در یکی از کشورها گفت: ما هنوز از مراجع رسمی موردی دریافت نکردیم البته اخباری شنیده‌ایم که پیگیری‌ها را از طریق مراجع دیپلماتیک‌مان انجام می‌دهیم تا صحت ادعاها ثابت شود و در صورت اثبات تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم که این دستورات براساس کنوانسیون‌های دسترسی مقرر می‌شود.
 
وی در مورد گمانه زنی‌های برخی رسانه‌های خارجی در مورد روابط ایران با برخی کشورها اظهار داشت: در حوزه رسانه‌های عربی شاهد گمانه زنی‌هایی بودیم، محافل مطالعاتی نیز دیدگاه‌هایی داشتند که بخش بیشتری از اینها در حوزه رسانه طبیعی است.
 
افخم ادامه داد: هر رویکردی برای تعامل با دیگر کشورها علیه منافع کشورهای دیگر نیست بایستی این اطمینان را بدهیم که هرگونه تغییر در مناسبات با کشوری مبنی بر تغییر روابط با دیگر کشورها نیست.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اظهارات "وندی شرمن" بیان کرد: مقامات آمریکایی اعلام کردند که سوء تفاهمی رخ داده و ما نیز در جلسه گذشته سخنگویی به این مسئله پاسخ دادیم و روشنگری کردیم، باید در نظر داشت که اظهارات واقع بینانه و مبتنی بر تکریم و احترام باشد و امیدواریم صداها شنیده شده و تحولات رخ داده از سوی آنها مبتنی بر واقعیات باشد.

* گزارش "احمد شهید" رویکردی سیاسی دارد
 
افخم با اشاره به گزارش "احمد شهید" در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: البته باید توجه کرد که لحن احمد شهید در مورد این گزارش ملایم‌تر از دفعات پیش بود و پاسخ ما به اصل گزارش است چرا که این گزارش رویکردی سیاسی دارد و منابع تهیه آن نسبت به جمهوری اسلامی ایران مغرض بودند.
 
وی ادامه داد: مستنداتی که ایران در پاسخ به ادعاهای وی ارائه کرده بود، در ارائه گزارش احمد شهید دیده نشد، این گزارش یکسویه و بدون تحولات ایران بوده و جای تاسف بسیار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امیدواریم این رویکرد سیاسی متناسب با تحولات ایران که یکی از آنها انتخابات ریاست جمهوری است، ارائه شود که متاسفانه در گزارش احمد شهید هیچ گونه توجهی به فضای داخلی ایران و انتخابات در کشورمان به وجود نیامده است.
 
افخم در مورد نظرات کاخ سفید پیرامون تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: اخبار ضد و نقیضی در این مورد منتشر شده و امیدواریم که شاهد رویکرد جدی و عزم سیاسی برای شکل گیری یک روند واقع بینانه و تعامل با ایران باشیم و اینگونه اظهارات مبنی بر کاهش تحریم‌ها بر کشورمان  عملی شود.
 
اراده سیاسی برای ورود به یک فضای جدید وجود دارد
 
افخم در مورد سفر اخضر ابراهیمی به ایران بیان کرد: سفر اخضر ابراهیمی به منطقه در راستای یافتن راه حل سیاسی و زمینه سازی برای برگزاری مذاکرات ژنو 2 انجام شد که این سفر در چارچوب سفرهای پیشین وی در کشورهای منطقه بود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در این سفر اخضر ابراهیمی دیدارهای خوبی با مقامات کشورمان داشت و رویکرد و نگاه ایران برای حل سیاسی موضوع سوریه با در نظر گرفتن نقش مردم و حق آنها در تعیین سرنوشت، مبانی و چارچوب ایده‌هاي جمهوری اسلامی ایران است که اخضر ابراهیمی نیز بر حضور ایران در ژنو 2 تاکید کرده است که این شنانگر این واقعیت است که اگر می‌خواهیم راه حلی پایدار در سوریه شکل گیرد باید تمامی عوامل در نظر گرفته شود.
 
افخم ادامه داد: ایران به عنوان یکی از کشورهای منطقه از ابتدا خواهان راه حل سیاسی بوده و چارچوب‌های مطرح شده یکی از مترقی‌ترین دیدگاه‌ها بوده است امیدواریم این دیدگاه واقع بینانه که ابعاد مثبت خود را آرام آرام نشان می‌دهد، به سمت حل بحران سوریه پیش رود.
 
افخم افزود: امیدواریم مسئله سوریه با پیش رفتن به سمت واقع بینی حل شده و از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک در این راستا استفاده شود.
 
* اميدواريم آثار اوليه پيشنهاد ايران در مذاکرات امروز نمايان شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آمانو چه بوده است بیان کرد: به دلیل اینکه مذاکرات همچنان ادامه دارد در این خصوص اظهار نظر نمی‌کنیم، امیدواریم پیشنهادهای ایران آثار اولیه خود را در مذاکرات امروز نشان دهد.
 
وی در مورد مذارکات کارشناسی پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 تصریح کرد: مذاکرات کارشناسی فردا و پس فردا ادامه می‌یابد که از تفاهمات دور قبلی مذاکرات بود و طرفین نیز برای ورود به جزئیات به این تفاهم رسیدند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از جمهوری اسلامی ایران آقای بعیدی رئیس کارشناسی و در این گفتگوها نمایندگانی از بانک مرکزی بخش بیمه سازمان انرژی اتمی وزارت نفت و وزارت صنعت معدن و تجارت حضور دارند.
 
وی افزود: در مورد جزئیات این مذاکرات فعلا اظهار نظری نکنیم بهتر است چرا که باید بحث کارشناسی به جمع بندی برسد و امیدواریم کماکان روندها و رویکردهای جدید که از سوی طرف های مقابل نیز شروع شده به خوبی ادامه یابد.
 
افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا قصد دارد فشارها بر ایران را افزایش دهد تصریح کرد: خبرهای متعددی در این زمینه منتشر شده و اعلام نظر رسمی ما منوط به مراجع رسمی است، اما باید گفت این رویکرد رویکردی شکست خورده است که در گذشته اعمال شده و امیدواریم طرف‌های مذاکره کننده به این رویکرد روی نیاورند.
 
* امیدواریم منابعی که خواهان رویکرد فشار هستند خود را با مسیر منطقی تطبیق دهند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: طبعا نگاه ما نگاه به آینده است و ما مذاکره برای نتیجه را مطرح کردیم که البته در مذاکرات 23 و 24 شاهد اتخاذ رویکرد فشار نبودیم و امیدواریم منابعی که خواهان رویکرد فشار هستند خود را با مسیر عادلانه و منطقی تطبیق دهند.
 
وی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا و برخی انتقادات نسبت به این اتفاق اظهار داشت: هر رویکرد اعمال شده ای موافق صددرصدی نخواهد داشت و امیدواریم مخالفت ها در چارچوب قانون و برطبق رعایت اصول سیاسی باشد و در همین چارچوب نقدها شنیده خواهد شد و قطعا نظرات مخالف شنیده می شود.
 
افخم افزود: امیدواریم مسیر انتقادات به سمت تامین منافع ملی باشد و تردیدی نسبت به تیم دستگاه دیپلماسی وارد نشود و رسانه‌ها نیز در این زمینه تلاش کنند.
 
وی تاکید  کرد: امیدواریم دیدگاه ها به سمت بازی زیبای سیاسی پیش رود و همه طرف ها منافع ملی را به مقصد تعالی خود بدانند.
 
* موضوع امام موسي‌صدر به دقت در حال پيگيري است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد پیگیری پرونده امام موسی صدر و تلاش‌های انجام شده در این زمینه گفت: تعیین سرنوشت امام موسی صدر از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی همواره طی این سالها آن را به دقت پیگیری کرده همچنین در همین راستا کمیته‌ای در لبنان شکل گرفته و در حال پیگیری است.
 
وی ادامه داد: خانواده امام موسی صدر نیز در حال پیگیری این مسئله هستند بنابراین ما این موضوع را مسئولان لبنانی و همه افراد مرتبط با جدیت در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم به اهداف خوبی در مورد سرنوشت امام موسی صدر برسیم.
 
افخم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در راستای شنود آمریکایی‌ها از مقامات کشورهای مختلف موردی در میان مقامات ایرانی دیده شده است یا خیر، اظهار داشت: یکی از خبرهای جنجالی این روزها همین خبر است، همانطور که شاهد بودیم رئیس جمهور برزیل بیش از نیمی از زمان خود را به بحث شنود اختصاص داد و این نشانگر اهمیت این موضوع شد، به طوری که مقدمات در خصوص شکل گیری قطعنامه از سوی هم پیمانان آمریکا مطرح شد.
 
*خبري از شنود در مورد مقامات ايراني منتشر نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: در مورد مقامات ایرانی خبری منتشر نشده البته ما نیز این اقدامات را رد می‌کنیم و بایستی در حوزه ارتباطات سایبری یک ساز و کار جدید شکل گیرد و اینکه ناامنی ها همه گیر شود مورد پذیرش هیچ کدام از کشورها نیست.
 
افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردا کاردار غیر مقیم معرفی می شود گفت: تعیین کاردار غیر مقیم متعاقب نهایی شدن اطلاع رسانی می کنیم.
 
وی در ادامه در مورد روابط ایران و عربستان تصریح کرد: برخی از تحلیل‌ها در این زمینه تنها نیمه خالی لیوان را می‌بینند، همانطور که شاهد بودیم در مراسم تحلیف دکتر روحانی از سوی سعودی‌ها دریافت شد که البته باید گفت روابط ایران و کشورهای عرب منطقه در یک روال منطقی در حال جریان است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رایزنی‌ها و مشورت‌ها باید میان مجموعه کشورها بیش از ظرفیت باشد بنابراین امیدواریم مسیر همکاری و گفتگوها گسترش یافته و این علایم را در طرف های مقابل نیز به تدریج دریافت می‌کنیم، چرا که پیام دولت یازدهم پیام تعامل است، زیرا حوزه‌های همکاری بسیار وسیع است و در عین حال بایستی خوشبینانه این روند پیش رود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مناسبات ایران و مصر اظهار داشت: مناسبات ایران و کشورهای عربی مناسباتی طبیعی و نیازمند وساطت نبوده، چرا که این روابط از ماهیت خوب خود برخوردار است.
 
افخم تاکید کرد: مناسبات ایران با مصر در سطح طبیعی خود ادامه دارد و برای ارتقاء آن نیازمند گامهای جامع و فراگیری هستیم که اشکال مناسبات را براساس آن تعریف کنیم و امیدواریم تعاملات بیشتر شود.
 
وی ادامه داد: در عین حال برخی مشکلات وجود دارد که باید حل شود و طرف مقابل نیز باید اراده خود را نشان دهد و امیدواریم این نکته مورد توجه قرار گیرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد صدور ویزا برای ایرانیان در اندونزی و مالزی اظهار داشت: آخرین اخبار دریافتی از نمایندگی‌های ما این بود که تغییری در مقررات ایجاد نشده، کماکان مطابق مقررات سابق است.
 
وی افزود: تفاهم بین ایران و مالزی مبنی بر روادید فرودگاهی 14 روزه بوده که پیش ا ز این مالزی‌ها به خواست خودشان خواستند این مدت 3 ماهه شود و مدتی پس از آن به درخواست خودشان به روال قبل بازگشت.
 
* بازبودن زمان در بحث هسته‌اي باعث سست شدن و اخلال‌گری‌هاست

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازه زمانی برای مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی نیز مطرح است، گفت: ما خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم که یکی از این فاکتورها بحث زمان است، بازبودن زمان باعث سست شدن و اخلال‌گری‌هاست، بنابراین بازه زمانی به عنوان یکی از مبناهای ایران لحاظ شده و بحث تعیین یک جدول زمانی وجود دارد که امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن با برگزاری مذاکرات و تفاهمات این بازه تعریف شود که در بحث مذاکره با آژاسن و همچنین مذاکره با 1+5 مطرح است و این نشانه یک عزم جدی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد مذاکرات ژنو 2 برای حل بحران سورهی اظهار داشت: آنچه مسلم بوده این است که تلاش هایی صورت می گرفت تا بحران سوریه از راه های دیگری به نتیجه برسد.
 
وی افزود: البته با نگاهی که در سطح جامعه جهانی به نظر می رسد واقع بینی در این موضوع حاکم شده یعنی این بحران از مسیر سیاسی حل شود و کشورها به تدریج نسبت به این مهم اقبال نشان دهند.
 
افخم ادامه داد: سفر اخضر ابراهیمی به کشورهای منطقه نشانگر این است که تعاملات برای راه حل سیاسی بیشتر می شود و ما نسبت به این رویکرد امیدواریم و از هر نظری برای حل سیاسی مسئله سوریه استقبال می کنیم و شاهد هستیم که رویکرد نظامی در انزوا قرار گرفته است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بیلبوردهای صداقت آمریکایی بیان کرد: پیش از آنکه وزارت خارجه بخواهد درگیر این مسئله شود خود شهرداری اقدام های لازم را انجام می دهد، در عین حال امیدواریم همه اظهارنظرها مبتنی بر چارچوبی قانونی و براساس رعایت اصول بازی سیاسی و احترام به اعتماد مردم به گروه مذاکره کننده باشد که اگر همه اینها رعایت شود، همه حق اظهار نظر خواهند داشت و امیدواریم که اقدام ها و چارچوب های قانونی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و تمام نهادهای ذیربط به اقدامات خود انجام دهند.
 
وی افزود: البته بحث مذاکرات ایران و آمریکا باید نتایج خود را در مذاکرات با 1+5 نشان دهد و این چارچوبی است که می توان در قالب آن به نتایجی رسید.
 
افخم در مورد روابط و مسائل با کردستان عراق تصریح کرد: مناسبات در چارچوب مناسبات ما با عراق بوده که البته سطح روابط با اقلیم کردستان خوب است و از مناسبات با عراق جدا نیست، لذا هرگونه تسهیلاتی در همان چارچوب انجام می شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر خالد مشعل به ایران اظهار داشت: همچنان این خبر در سطح رسانه‌ای بوده و به صورت رسمی اعلام نشده ، بنابراین در همین راستا ارتباطات ایران با حماس ارتباط خوبی است و این تعامل در جهت حفظ منافع ملت فلسطین بوده و به تقویت دوستی‌ها کمک می‌کند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان در مورد اظهاراتی در خصوص بحث خط قرمزها در مذاکرات خاطرنشان کرد: در مورد صحبت‌های جناب آقای نقوی حسینی خود وی اظهارات منتشره را رد کرده و اعلام کردند که این اظهارات درست منتشر نشده و ما نیز در مورد جزئیات مذاکرات موضوعی مطرح نمی‌کنیم و آنچه که ایران مطرح می کند گفتگو بر روی خط قرمزها نیست.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار