معاون وزير راه و شهرسازي:

راه اندازي پژوهشکده اقتصاد مالي "مسکن" تا يک ماه آينده/وضعيت نامطلوب عمر مفيد "ساختمان" ها در ايران

پژوهشکده اقتصاد مالي راه مسکن و شهرسازي در مرحله تصويب است و تا يک ماه آينده راه اندازي مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد شکرچي زاده در نشست خبري امروز خود با بيان اينکه مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي بعنوان يک بخش متصل به ستاد وزارت راه و شهرسازي است گفت: در راستاي اجراي صحيح و مناسب پروژه هاي تحقيقاتي تمامي سعي خود را به کار گرفته اند.

وي ادامه داد: مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي به عنوان يک بازوي تحقيقاتي مهم در وزارت راه و شهرسازي به شمار مي رود. 

شکرچي زاده در ادامه اظهار داشت: از حيث کاربردي و راهبردي اين مرکز شرايط بسيار حساسي ايجاد کرده است. 

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ارتباط بسيار نزديکي با مراکز علمي و دانشگاه ها دارد افزود: استفاده از اين پتانسيل مي تواند وزارت راه و شهرسازي را از حيث علمي بسيار ارتقا دهد.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در ادامه تصريح کرد: اين مرکز در عرصه تحقيقات و پروژه ها مسئوليت خود را به نحو احسن اجرا کرده است.

شکرچي زاده در ادامه توضيح داد: رويکرد ما در اين مرکز انجام تحقيقات کاربردي و راهبردي براي بهبود کيفي پروژه هاي راه و مسکن و شهرسازي است. 

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه به ازاي جمعيت کشور يک هزار شتاب نگار زلزله داريم افزود: در زمينه مهندسي سازه و زلزله فعاليت هاي بسيار گسترده اي انجام داده ايم.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: فعاليت هاي مرکز در حوزه تکنيکي و فني بوده و به مباحث اقتصاد مالي مسکن کمتر توجه مي کند.

شکرچي زاده در ادامه خاطرنشان کرد: براي مباحث اقتصاد مالي راهي ايجاد خواهيم کرد و براي تأمين سرمايه طبقات بي بضاعت اقداماتي در دست داريم.

وي با اشاره به اينکه اقدامات اوليه براي پژوهشکده اقتصاد مالي راه، مسکن و شهرسازي انجام شده است افزود: در مراحل تصويب اين پژوهشکده هستيم و تا ماه آينده اين پژوهشکده را راه اندازي کنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: براي مصالح نوين ساختماني وظيفه قانوني اعطاي گواهي نامه داريم و تاکنون شرکت هاي ساختماني بسياري براي کسب گواهي نامه مراجعه کردند که در مراحل بررسي آن هستيم.

شکرچي زاده در ادامه افزود: از زمان تأسيس اين مرکز 40 سال گذشته وظيفه تحقيق تأسيسات زيربنايي و مصالح ساختماني برعهده اين مرکز است.

وي با اشاره به اينکه عمر مفيد ساختمان ها کمتر از 30 سال است گفت: مقوله عمر مفيد ساختمان ها يکي از موضوعات مهمي است که بايد به آن توجه ويژه شود.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه افزود: کيفيت مصالح ساختماني اجرا و نگهداري از آنها بايد در کشور فرهنگ سازي شود.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در ادامه تصريح کرد: کيفيت مصالح ساختماني و عمر ساختمان ها در ساختمان ها به صورت صحيح عمل نمي شود و از لحاظ فرهنگي بايد اجرا شود.

شکرچي زاده در ادامه توضيح داد: در بخش صنعتي سازي بايد به مقوله بهينه سازي و استفاده از مصالح استاندارد توجه ويژه شود. 

وي در ادامه اظهار داشت: از لحاظ حداقل ها و بحث کيفيت مصالح ساختماني رابطه نزديکي ميان استانداردها وجود دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه سيستم هاي کنترلي مبحثي الزام آور است افزود: متأسفانه در حوزه ساخت و ساز سيستم هاي کنترل کيفي به طور گسترده اجرا نمي شود يکي از مأموريت هاي مهم نظام مهندسي به شمار مي رود.

وي در ادامه افزود: اجراي سيستم هاي کنترل کيفيت موجب صرفه جويي شديد در استفاده از مصالح ساختماني مي شود.

شکرچي زاده در ادامه به کيفيت پروژه هاي مسکن مهر اشاره کرد و افزود: در اين پروژه ها کيفيت بسياري از ساختمان ها کمتر از ساختمان هاي انبوه سازي است که در کشور انجام مي شود.

معاون وزير راه وشهرسازي در ادامه اظهار داشت: در تعدادي از اين پروژه هاي مهر حداقل هايي که بايد رعايت شود رعايت نشده و کيفيت مصالح آنها پايين است. 


وي خاطرنشان کرد: مرکز تحقيقات دستور العمل هاي زيادي جهت افزايش عمر مفيد ساختمان هاي مسکن مهر و تقويت آنها صادر کرده است.

شکرچي زاده در ادامه گفت: پژوهشکده هاي مختلفي از جمله ساختمان، معماري و شهرسازي، حمل و نقل، پژوهشکده اقتصاد مالي راه، مسکن و شهرسازي در حال راه اندازي هستند.

 معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه توضيح داد: در مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي، آزمايشگاه هاي منحصر به فردي دارد که نه تنها در کشور بلکه در دنيا بي نظير است.

وي خاطرنشان کرد: مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي بعنوان يک مرجع تحقيقاتي مهم در کشور به شمار مي رود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار