شيراز/

غفلت دانشجویان از لقمه جویده کرسی‌های آزاداندیشی!

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور گفت: باید در برابر رهبری پاسخگو باشیم که خودش لقمه جویده در دهان ما گذاشت و بحث کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کرد، اما این موضوع گرفتار اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی شد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، سلمان کدیور سه‌شنبه شب در برنامه «فرمان فراموش ‌شده» که اشاره به فرمان هشت ماده‌ای رهبری به سران قوا در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی دارد و به همت مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز و بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز برگزار شد، اظهار داشت: پیام «شش‌هشت» امام خامنه‌ای به جنبش دانشجویی در سال 81، اگر اهمیتی بالاتر از فرمان امام خمینی برای تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب نداشته باشد، کم اهمیت‌تر نیست.

کدیور ادامه داد: در بین دانشجویان افرادی هستند که دغدغه آرمان‌های انقلاب و به ثمر رساندن اهداف این نهضت را دارند و معتقدند که هرچند جمهوری اسلامی مستقر شده و طاغوت را برانداخته‌ایم اما نمی‌توان گفت که نظام اسلامی به صورت کامل مستقر شده است و در تلاش‌اند که در نقطه کنونی نمانیم.

دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز، این سئوال را مطرح کرد چه اتفاقی افتاد که حضرت آقا به این نتیجه رسیدند که فرمان «شش‌هشت» را برای دانشجویان صادر کنند.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور در پاسخ به این سئوال به شرح تاریخ جنبش دانشجویی پرداخت و افزود: پیش از اینکه انقلاب اسلامی شکل گیرد و با تاسیس دانشگاه در سال 1314 نخستین تشکل‌های دانشجویی منتسب به حزب توده با نگاه کمونیستی با دو هدف مبارزه با استبداد و ظلم شاهنشاهی و مبارزه با امپریالیسم و استبداد خارجی به وجود آمد.

وی افزود: پس از آغاز قیام سال 42 حضرت امام، نسل دیگری از دانشجویان مسلمان در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید که همین دو هدف را دارد و این دو هر چند با اندیشه‌های جدا از یکدیگر اما با قرار گرفتن در یک جریان در سال 57 به هدف خود می‌رسند.

کدیور اضافه کرد: مهم‌ترین پرسش این است که پس از اینکه دانشجویان که به عنوان اپوزوسیون نظام بوده و علیه آن قیام کردند، اکنون که نظام در دست‌شان است، می‌خواهند چه کنند.

دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز در ادامه گفت: زمانی جنبش دانشجویی در زیر زمین و خفا، نفرات را برای بیان بحثی مذهبی جمع می‌کرد اما اکنون، مساجد، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها همچنین امکانات، بودجه و اختیار دارد، حالا می‌خواهد چه کار کند و در این زمین بایر چه بکارد اما این سئوال مهم‌ در حال کم‌رنگ شدن است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور بیان داشت: در زمان جنگ بسیاری از دانشجویان به سپاه و جهاد سازندگی وارد شدند تا نقش تاریخی خود را با کار عملیاتی در راه به ثمر رسیدن آرمان‌های انقلاب اسلامی، ایفا کنند اما با گذشت زمان این حرکت دچار رکود می‌شود.

وی در ادامه گفت: پس از رحلت امام (ره) جریان و حزبی به وجود می‌آید که به تغییر در آرمان‌هایی که خودشان برای رسیدن به آن انقلاب کرده‌ بودند، می‌پردازند و به دنبال آن جریان دانشجویی به طرف مکتب توجیه‌گرایی می‌رود که هم‌اکنون نیز دچار آن است.

کدیور افزود: جریان دانشجویی در توضیح اقدامات نادرست برخی مسئولان، با بیان اینکه این افراد، حاکمان حکومت و مورد تایید هستند، کاری به این مسئولان نداشتند و هنوز این سایه سنگین بر سر جریان حزب‌الله دانشجویی‌ است چراکه تبدیل به قارچ شد و بر پیکره جنبش دانشجویی، چنگ انداخت.

دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز ادامه داد: آفت دوم که به سراغ جریان حزب‌الله آمد این بود که به پایگاهی برای احزاب و گروه‌ها تبدیل شد، یک زمان برای چپ و لیبرال‌ها و زمانی برای جناح راست.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور بیان کرد: امام (ره) در پیام تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب می‌فرمایند که باید به دنبال تشکیل حکومت جهانی اسلام و پاسداری از اصول «نه شرقی و نه غربی» بود اما دانشجویان اینقدر سرگرم پاسخ به این روزنامه و آن حزب بودند که این موضوع را به کلی فراموش کرده‌ و مختصات ذهنی جوان حزب‌اللهی به این سمت نرفته‌ است.

وی گفت: جریان دانشجویی می‌خواهد چه بشود، به کجا برود، نشستیم به محافظه‌کاری و توجیه کردن که اگر حرفی بزنیم، BBC سوء استفاده می‌کند یا در پازل دشمن بازی کرده‌ایم که این کلیدواژه‌های ما حزب‌اللهی‌ها است.

دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز اظهار داشت: در سال 81 جریان دانشجویی مانند چوبی بر امواج دریا بود که حضرت آقا پیام «شش‌هشت» را صادر کردند که پس از فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب امام خمینی، مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین فرمان برای جنبش دانشجویی بود.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور به بیان بندهایی از پیام رهبری به جنبش دانشجویی پرداخت، از جمله اینکه «امروز سرآغاز مسائل کشور، مسئله عدالت است یعنی همان چیزی که مشروعیت نظام سیاسی اسلام به آن تکیه دارد».

کدیور بیان داشت: روزی از من که عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی کشور هستم تا تمام بچه‌ حزب‌اللهی‌ها باید به امام جامعه پاسخ دهیم که در برابر ندای «هل من ناصر ینصرنی» تو چه کردیم، رهبری که خودش لقمه جویده در دهان ما گذاشت و بحث کرسی‌های آزاد اندیشی را مطرح کرد اما این موضوع گرفتار اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی شد.

وی تصریح کرد: مطمئن باشید که در وضع موجود، اگر جریان حزب‌الله بخواهد به همین شیوه جلو برود، شخم می‌خورد.

وی در پایان به بیان پیشنهاداتی برای برون‌رفت از بن‌بستی که جریان حزب‌الله به آن گرفتار آمده است، پرداخت.

دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز، خاطرنشان کرد: برای بهتر شدن وضعیت جریان حزب‌الله چند پیشنهاد از جمله نخست پیدا کردن یک چارچوب مشخص عقیدتی، دوم رسیدن به فهمی از انقلاب اسلامی سوم هدفمند کردن تشکیلات برای اهداف بلندمدت چهارم بالا بردن فهم و درک نیروها سپس سرازیر کردن آن‌ها به دانشگاه‌ها و در آخر نقد درون‌گفتمانی جریان خودی مطرح است.

این برنامه با بازدید دانشجویان و غلام‌علی ترابی و سعید سیف، از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از منطقه کوشکک به عنوان منطقه‌ای محروم همراه بود./ج1

برچسب ها: هم اندیش ، بن بست ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.