یاسوج/

کوه نیر به منطقه حفاظت‌شده تبدیل می‌شود

رئیس یگان حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به شرایط مساعد «کوه نیر» از لحاظ اکوسیستم جانوری و گیاهی این کوه در آینده نزدیک به منطقه حفاظت شده تبدیل می‌شود.

جمشید عبدی‌پور در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی کوه نیر اظهار داشت: کارشناسان محیط زیست در چند سال اخیر مطالعات مستمری را در این کوه انجام دادند و کوه نیر را مساعد تبدیل شدن به منطقه حفاظت شده دانستند.
رئیس یگان حفاظت محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوه نیر یکی از کوه‌های مرتفع و وسیع استان می باشد که از ظرفیت بالایی از نظر پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری برخوردار است.
وی افزود: کوه نیر با وسعتی حدود 100 هزار هکتار و میانگین ارتفاع 3 هزار و 400 متر و طول 45 کیلومتر در 30 کیلومتری شمال شرق دهدشت واقع شده است.
عبدی‌پور اضافه کرد: این کوه از نظر موقعیت جغرافیایی بین سه شهرستان کهگیلویه، چرام و بویراحمد قرار گرفته و در برخی منابع و نقشه‌ها با نام کوه نیل و کوه نور نیز معرفی شده است.
رئیس یگان حفاظت محیط‌ زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تنوع آب و هوایی و قرار گرفتن بین دو اقلیم سردسیری و گرمسیری سبب ایجاد پوشش گیاهی و جانوری متنوع در این کوه شده است.
عبدی‌پور تصریح کرد: وجود صخره‌های عظیم و صعب‌العبور و چشمه‌های خنک دامنه این کوه آن را به یک زیست‌بوم مناسب برای زندگی گونه‌های جانوری از جمله خرس قهوه‌ای، کل و بز، گرگ، پلنگ، گراز، کفتار، کبک، تیهو و ده‌ها گونه جانوری دیگر تبدیل کرده است.
عبدی‌پور با اشاره به اینکه حیات برخی از گونه‌های جانوری کوه نیر در خطر انقراض قرار دارد، گفت:برای صیانت از منابع زیست محیطی و حیات وحش این کوه به ایجاد چهار پاسگاه محیط‌بانی نیاز است.
وی با اشاره به این‌که کارهای مطالعاتی تبدیل کوه نیر به منطقه حفاظت شده با موفقیت انجام شده است، اضافه کرد: در حال حاضر تبدیل کوه نیر به منطقه حفاظت‌شده در مرحله نهایی است و با تایید شورای عالی محیط زیست این مهم محقق می‌گردد.
وي گفت: بدون شک تبدیل این کوه به منطقه حفاظت‌شده نویدی خوش برای حیات وحش غنی و دوست‌داران محیط زیست خواهد بود که امیدواریم با مساعدت شورای عالی محیط زیست این طرح هرچه زودتر به مرحله اجرا در آید./ب
برچسب ها: کوه ، نیز ، حفاظت ، منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سیدمحمدحسین موسوی
۲۳:۳۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۳
من عاشق این کوه بسیار زیبا وباعظمت هستم ودوستدار محیط زیست وحیاط وحش امید وارم با این طرح موافقت شود