مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز ایران:

وزرات "گاز" تاسیس شود/ اتلاف روزانه 2 میلیون بشکه "نفت خام" در کشور

مدیر عامل سابق شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر ایجاد وزارت گاز از امکان جلوگیری از اتلاف روزانه 2 میلیون بشکه نفت خام در کشور خبر داد و گفت: باتوجه به سهم بالای 60 درصدی گاز در سبد انرژی باید از نفت محوری و نفت سالاری دور کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مظفر جراحی در همایش دیروز امروز و فردا در صنعت گاز با اشاره به این که این صنعت در حال حاضر با دو مشکل اساس ساختار و حجم بالای کار مواجه است گفت: در طی سالهای گذشته با توجه به سهم 60 درصدی سبد انرژی در خواست تشکیل وزارت گاز را دادیم اما متاسفانه با این درخواست موافقت نشد.
 
جراحی افزود: نخستین مشکلی که باید به آن توجه اساسی شود اسیب شناسی صنعت گاز است؛ به طوری که  مشکلاتی که در 25 سال به گذشته مطرح بوده اکنون نیز وجود دارد واین ساختار فعلی پاسخگو نیست. از سوی دیگر تنها نام این شرکت بر روی صنعت  گاز است؛ چراکه تولید و صادرات گاز با شرکت ملی نفت ایران است.
 
** در ذخیره سازی موفق نبودیم

 
مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز ایران با اظهار این که در بحث ذخیره سازی گاز موفق نبوده ایم گفت: باتوجه به حجم بالای مصرف در کشور ذخیره سازی مناسبی صورت نگرفته است و این امر مهم موجب شده که در اکثر ماه های سرد سال نگران تامین  گاز مصرفی باشیم.

جراحی گفت: ما هنوز مخازن متناسب برای ذخیره سازی گاز نداریم و این یکی از چالش های بزرگی است که مسوولان آن را بین خود پاس کاری می کنند.
 
** سالانه معادل 7 میلیارددلار گاز سوزانده می شود


وی با اظهار اینکه اتلاف انرژی در صنعت گاز بسیار زیاد است گفت: تنها در صنعت معادل385 میلیون بشکه نفت خام اتلاف انرژی داریم از سوی دیگر معادل 96 میلیون بشکه نفت خام نیز گازهای بالقوه ای هستند که باید جمع آوری شودند اما در حال حاضر سوزانده می شوند.
 
مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز ایران ارزش گازهای همراه را که سوزانده می شود را معادل 7 میلیارددلار دانست و گفت:  96 میلیون بشکه نفت خام معادل روزانه 37.5 میلیون متر مکعب گاز در روز یا معادل تولید 1.5 فاز میدان گازی پارس جنوبی است.  
جراحی یادآور شد: گاز همراهی که سوزانده می شود گاز غنی و همراه با میعانات گاز است.
 
** روزانه معادل 2میلیون بشکه نفت تلف می شود
 
وی از اتلاف انرژی در بخش مصرف گله کرد و افزود: در این بخش هیچ شاخصی نداریم اما براساس جدول شدت انرژی در 2011 ایران وضعیت بسیار بدی دارد؛ به طوری که اگر در جدول اتلاف انرژی کشورهای ژاپن و انگلیس با 0.08 درصد بهترین وضعیت را داشته باشند کشوری مانند هند با 0.33 درصد وضعیت بسیار نامساعدی دارد با وجود این ایران باید سعی کند خود را به کشور هند برساند؛ چرا که در حال حاضر اتلاف انرژی در ایران 0.47 درصد است.

این مسوول اسبق شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: در صورتی که اتلاف انرژی در بخش صنعت و گازهای همراه برطرف شود می توان روزانه معادل 2میلیون بشکه در روز نفت خام صرفه جویی کرد. البته با توجه به ایراداتی که به ساختار شرکت ملی گاز و حجم سنگین وظایف آن وارد است نمی توان در این زمینه اقدام خاصی صورت داد.
 
وی با اشاره به اینکه قرن 21 قرن گاز است تاکید کرد: مهمترین اقدام شرکت ملی گاز ایران در این زمینه ایجاد امور بین الملل گاز است.ضمن آنکه اگر چه اکنون به دلیل تحریم ها حضور ایران در بازارهای بین المللی محدود شده است اما مدیران باید مسایل مربوط به گاز را دنبال کنند و از این قافله جدا نشوند.

جراحی با بیان اینکه مسوولیت شرکت ملی گاز بسیار سنگین است از مدیران این شرکت خواست که از مردم و شرکتهای سرمایه گذاری مانند شستا  برای کاهش حجم کار کمک بگیرند.
 
 
مدیر عامل اسبق شرکت ملی گاز ایران با بیان این که برخی از مسوولان در دولت ، قوه قضایه و مقننه با مسایل مربوط به صنعت گاز و نفت آشنا نیستند گفت: این موضوع باعث می شود که آنها با مسوولان این صنعت آن گونه که باید برخورد نکنند.
 
وی ادامه داد: در قرارداد کرسنت همه حرفشان این بود که قیمت بین المللی رعایت نشده است این در حالی است که گاز قیمت بین المللی ندارد.
 
انتهای پیام /

برچسب ها: گاز ، صادرات ، تولید ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار