مصباحی‌مقدم در نطق میان دستور:

نتیجه‌ مذاکرات ایران و آمریکا دشوار، پیچیده و زمان‌بر است / مقابله با استکبار مبارزه‌ای بی‌پایان است

نماینده مردم تهران در نطق میان‌دستور خود با بیان این که نتایج مذاکرات ایران و آمریکا دشوار، پیچیده و زمان‌بر است گفت: دشمن همه ترفندهای خود را علیه ایران به کار برده و به نتیجه‌ای دست نیافته است لذا لازم است در این شرایط ملت ما آرایش مقاومتی خود را حفظ کرده و با قدرت از موضع برابر با آمریکا گفتگو کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز بهارستان (یکشنبه، 12 آبان) گفت: مبارزه با استکبار یک مبارزه بی‌پایان تا محو کامل روحیه و عمل استکباری است.
 
وی ادامه داد: ذات رویارویی حق و باطل اقتضای مبارزه دائمی دارد و مذاکره با آمریکا، نشان از کنار نهادن روحیه و عمل استکباری از سوی آمریکا نیست که تصور کنیم مبارزه با آمریکا پایان یافته و منتهی به مذاکره شده است.
 
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در ادامه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و گذشت 35 سال از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، آمریکا در برابر ایران موقعیت خود را در شرایط جدیدی احساس می‌کند، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد سیاسی، علمی، اقتصادی و نظامی پله به پله بالا رفته و منطق انقلاب اسلامی در کشورهای متعدد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافته و ملت‌های مختلف منطقه حوزه نفوذ مواضع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.  
 
مصباحی‌مقدم تصریح کرد: در مقابل آمریکا پله به پله از جایگاه خود تنزل یافته و غیر از ایران تعدادی از کشورهای دیگر از قلمروی سلطه آمریکا و حوزه نفوذ سیاست‌های آن خارج شده‌اند و نقشه‌های استکباری آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین و اخیرا در سوریه نقش بر آب شده است از این رو در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری اوباما شعار تغییر مطرح شد و این تصور پدید آمد که دولت آمریکا از نفرت جهانی به شدت رنج می‌برد و درصدد تغییر در سیاست خارجی و جبران اشتباهات روسای پیشین آمریکا از جمله جورج بوش دوم برآمده است و نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز رویکرد تازه‌ای خواهد داشت.  
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: اما فتنه 88، دولتمردان آمریکایی را بار دیگر دچار اشتباه و راه تقابل بر ملت بزرگ ایران را ادامه داد، در طول دوران ریاست جمهوری اوباما وی چند کار برای مذاکره مستقیم با ایران اعلام آمادگی کرد و این حکایت از نیاز ضروری آمریکا برای ارتباط با ایران می‌کند، گرچه همزمان تحریم‌ها را نیز تشدید می‌کردند که نشان عدم صداقت دولت آمریکا بود.
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری 92 و ظهور حماسه سیاسی بزرگ در ایران استحکام این نظام در داخل برای استکبار جهانی جلوه‌ای دوباره یافت و ضرورت کنار آمدن با این نظام تاثیرگذار در اندیشه و عمل دولتمردان آمریکا مطرح شد.  
 
مصباحی مقدم تصریح کرد: بی‌تاثیر بودن فشارهای سیاسی و تحریمی و تهدیدهای نظامی در رفتار ملت و دولت ایران از سویی و دست یافتن به پیشرفت‌های علمی و فناوری از جمله گسترش غنی‌سازی اورانیوم در ایران از سوی دیگر اشکار گردید، در کنار آن همه بحران‌های منطقه‌ای که آمریکا در آفریدن آن‌ها نقش داشته بدون قبول نقش ایران در حل آن همچنان لاینحل باقی مانده است لذا هدف آمریکا از مذاکره با ایران دست یافتن به راه‌حلی برای برون رفت از بحران‌های منطقه و استفاده از حضور ایران در حل آن‌هاست.  
 
وی در ادامه به هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره اشاره کرد و گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره حل مسئله تحریم‌های ظالمانه، غیرانسانی، غیرقانونی و بی‌منطق است زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها بهانه‌ای برای تحریم‌هاست، دولت آمریکا از غیرنظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران با خبر است و اطلاعات اطمینان بخشی دارد اما به صلح آمیز بودن این فعالیت‌ها اعتراف نمی‌کند تا بتواند تحریم‌ها را ادامه دهد و از قدرت چانه زنی در مذاکرات برخوردار باشد.  
 
مصباحی مقدم در ادامه به نطق اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد و اظهار داشت: اظهارات اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اطلاع از فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت تولید و نگهداری سلاح هسته‌ای و اهمیت این فتوا، اعتراف به صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.
 
این نماینده ادامه داد: تقاضای مکرر اوباما برای ملاقات حضوری با رئیس‌جمهور ایران قبل و بعد از سفر به نیویورک و رد این تقاضا از سوی رئیس‌جمهوری و تقاضای تخفیف یافته مبنی بر ملاقات غیررسمی در حاشیه ضیافت دبیر کل که نتیجه آن واکنش رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تحقیر آمریکا و رئیس‌جمهور آمریکا از سوی آقای روحانی شد همه و همه نشان‌دهنده نیاز دولت آمریکا برای مذاکره با ایران است.  
 
وی تصریح کرد: اکنون دولت آمریکا در داخل با چالش جدی از سوی کنگره و سنا روبه روست که همه آن‌ها به شدت تحت تاثیر لابی رژیم صهیونیستی و لابی بعضی از دول غربی منطقه هستند از این رو دست یافتن به نتیجه در مذاکرات ایران و آمریکا دشوار، پیچیده و زمان بر است و ما نباید شتاب زده در انتظار نتایج مذاکرات باشیم و راه حل مشکلات اقتصادی کشور را در گرو آن بدانیم.  
 
مصباحی مقدم در ادامه به نقش دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور در حل مسئله تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: علاوه بر نقش دیپلماسی دولتی در روابط بین دو کشور باید در مورد نقش دیپلماسی پارلمانی و حل مسئله تحریم‌ها تحرک نشان دهیم که جای سوال دارد آیا هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این باره کار کرده و تصمیمی گرفته‌اند؟  
 
وی ادامه داد: دولت‌های اروپایی بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 در ایران و سخنرانی رئیس‌جمهور در سازمان ملل رویکرد مثبتی به گسترش روابط با ایران نشان داده‌اند در این میان برخی از دولت‌های اروپایی موضع بهتری گرفته‌اند که شاید بتوان با فعال ساختن دیپلماسی پارلمانی به ویژه در روابط با اروپا کمک کرد.  
 
نماینده مردم تهران اظهار داشت: حضور هیئتی از مجلس شورای اسلامی در پارلمان اروپا و پارلمان‌های کشور مهم اروپایی می‌تواند در لغو تحریم‌های ظالمانه که از سوی اروپا وضع شده موثر باشد.
 
مصباحی مقدم با بیان این که اکنون ملت ما در سال‌های اخیر در یک جنگ طولانی سیاسی و اقتصادی به سر برده و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در پیش است گفت: دشمن همه ترفندهای خود را به کار برده و به نتیجه‌ای دست نیافته است، در این شرایط نباید ملت ما آرایش مقاومتی خود را به هم بریزد و از موضع ضعف یا شیفتگی با موضوع مذاکره روبه رو شود بلکه با حفظ آرایش مقاومت نرمش قهرمانانه را نشان داده و با قدرت از موضع برابر با آن‌ها گفتگو کرد.  
 
وی در پایان ضمن حمایت از دولت در مذاکره با آمریکا اظهار داشت: حفظ روحیه مقاومت در برابر استکبار را ضروری می‌دانیم و در راهپمایی روز مبارزه با استکبار جهانی شرکت می‌کنیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکره ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار