شهرکرد/

آیین خیمه سوزان عاشورای حسینی در طاقانک

همزمان با آغاز ماه محرم و سوگواری شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، چادرهای آیین سنتی « خیمه سوزان » عاشورای حسینی در شهر طاقانک استان چهارمحال و بختیاری برپا می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مراسم سنتی « خیمه سوزان » عاشورای حسینی، با قدمتی 80 ساله، به صورت متمرکز، در شهر طاقانک از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری اجراء می شود که با استقبال انبوه عزاداران از سراسر ایران همراه است.

در این مراسم و با شروع ماه محرم، مردم شهر طاقانک، معمولاً 72 خیمه با فرم چهار گوش، فرم گنبدی و مخروطی آماده می کنند که تا عصر روز عاشوراء و شام غریبان شهدای کربلا هم ادامه دارد.

این خیمه ها، نذر مردمی هستند که هرکدام به نیتی خاص برپا، و مراسم نوحه سرایی، قرائت زیارت عاشوراء، سینه زنی و زنجیرزنی در محل برپایی خیمه ها برگزار می شود.

گفتنی است؛ حرکت نمادین کاروان امام حسین (ع) دو کاروان اسرای کربلا، قربانی کردن، اقامه نماز ظهر عاشوراء، تشییع نمادین پیکر شهدای کربلا، سوزاندن خیمه ها ( به یاد خیمه های سوخته دشت كربلا )، مراسم شام غریبان، برپا کردن دوباره خیمه ای سیاه رنگ با نام خیمه حضرت زینب (س) و روشن کردن شمع در کنار این خیمه، از آدابی است که با همراهی هیأت های عزاداری، در محل این خیمه گاه اجراء می شود.

در این آیین، ضمن پخش نذری و پذیرایی از میهمانان و عزاداران حسینی، تا پاسی از شب، مراسم سینه زنی و زنجیرزنی هم در كنار خیمه های آتش گرفته برقرار است.

مراسم خیمه سوزان طاقانک، که برگرفته از حوادث تاریخی سال 61 هجری قمری و عاشورای حسینی در کربلاست، به صورت تقریباً متمرکز در شهر طاقانک، و به صورت تقریباً مشابه، در شهرهای مشهد، گرگان، کیش، زاهدان، چابهار، قم و تهران نیز برگزار می شود.

آیین سنتی خیمه سوزان طاقانک، به عنوان نخستین اثر ملی معنوی استان چهارمحال و بختیاری، به شماره 208 در تاریخ 25/3/90، در فهرست میراث فرهنگی ( ناملموس ) کشور ثبت شد.

شهر طاقانک، با بیش از 5500 نفر جمعیت، از توابع بخش مرکزی شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری است که در فاصله 12 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان ) قرار دارد.

مردم شهر طاقانک، به گویش تركی تكلم می كنند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
مطالب بیشتری درباره تاثیرعاشوراوبازدیدکنندگان بربیشترشناخته شدن طاقانک بنویسید.ممنون.