مازندران/

ورزشکارانی که گرفتار اعتیاد می شوند/ اعتیاد پنهان در کمین بدنسازان

آرزوی داشتن اندام ماهیچه ای و عضلانی در پی مصرف مواد نیروزا بسیاری از ورزشکاران را در دام اعتیاد گرفتار کرده است.



به گزارش گروهاستانها باشگاه خبرنگاران بدون شک گرایش جوانان به ورزش پرورش اندام و شور جوانی برخی از آنان برای نشان دادن اندام های عضلانی باعث می شود تا گرایش به مکمل ها و مواد نیروزا در مخیره بسیاری از آنان متبلور گردد و این آغاز پنهانی اعتیاد در باشگاه های بدنسازی شده است.

تأثیر بسیار سریع داروها و مكمل‌های غیرمجاز و خارج شدن تدریجی نظارت بر عملكرد باشگاه‌های پرورش‌اندام  از سوی دستگاه های متولی دلیلی دیگری است تا این مکمل های به ظاهر نیروزا و اندام ساز در بسیاری از باشگاه ها براحتی یافت شود.

پهلوان پنبه هایی که هر روز لاغرتر می شوند!

" رضا.م" یکی از جوانان نوشهری است که به اذعان خودش برای رسیدن به اندام ماهیچه ای، ره صد ساله را خواست تا با مصرف مکمل های نیروزا یک شبه به پایان برساند.

وی در گفتگو با مهر گفت: با تشویق یکی از دوستانم وارد باشگاه بدنسازی شدم و پس از یک هفته تمرین یکی از مربیان بدنساز با تجویز هورمون رشد و آمپول ناندرولون ظرف ده روز بیش از 12 کیلو افزایش وزن داشتم.

وی اضافه کرد: بعد از چهار ماه که بدلیلی نتوانستم به ورزش بدنسازی ادامه بدهم اندام بظاهر ماهیچه ای من ظرف یک هفته دچار افت شدید وزن شد.بطوریکه بخاطر دردهای مفصلی مجبور به استفاده از قرص های متادون شدم و بیش از یک سال به این قرص اعتیاد پیدا کردم و بوسیله یکی از کمپ های ترک اعتیاد توانستم این قرص را ترک بدم.

وی با اشاره به عوارض دیگر مصرف کراتین ها و مواد نیروزا گفت: در طول مصرف این مواد نیز در قسمت های پشتی بدن، کمر، شانه ها و کتف، جوش های سرسفید و عفونت شکل گرفته بود به نحوی که هنوز پس از یک سال عوارض آن در اندامم وجود دارد.

 مرتضی جوان 30 ساله نوشهری نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: باشگاه های بدنسازی امروز به  محیط های پولسازی تبدیل شده است.

وی افزود: داروهای پروتئینی دست ساز با ترکیب بیسکویت، ویفر و قرص های نیروزا توسط برخی مربیان و دلالان همراه با هالوگرام های خارجی بصورت فراوان در باشگاه های بدنسازی عرضه شده و همین الان کربوپروتئین ها در بسته های 3 کیلویی در نرخ های 200 هزار تومان تا 250 هزار تومان خرید و فروش می شود.

وی خاطرنشان کرد: کراتین را بسیاری از باشگاه داران بصورت فله ای خریداری می کنند و در قوطی های 300 گرمی با قیمت های 60 هزار تا 80 هزار تومان به جوانان مشتاق بدنسازی می فروشند.

عدم نظارت جدی بر باشگاه های بدنسازی از سوی متولیان امر

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان نوشهر در گفتگو با مهر گفت: بخش عمده ای از  مکمل های غذایی و مواد نیروزای غیرمجاز در باشگاه های بدنسازی بدون نظارت پزشک متخصص و مشاور تغذیه  عرضه و مصرف می گردد.

محمد عمادی افزود: بر اساس مصوبات و مباحث مطرح شده در جلسات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به لحاظ اهمیت موضوع مقرر شده تا واحد نظارت غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان با همکاری اداره ورزش و جوانان نسبت به نظارت کامل و جامع و همچنین بازدید مستمر از باشگاه های بدنسازی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

مسئول دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان نوشهر خاطرنشان کرد: متولیان امر در خصوص حضور بر باشگاه های بدنسازی شهرستان متاسفانه نظارت جدی ندارند.

اختلالات غددی و جنسی در انتظار مصرف کنندگان مواد نیروزا

رئیس بیمارستان شهید بهشتی نوشهر با اشاره به اینکه اکثر داروهای نیروزا از دسته های هورمون های جنسی و کورتن هاست اظهار داشت: در صورت مصرف بدون دلیل پزشکی و بدون نظارت دقیق موجب عوارض شدید دراز مدت از قبیل اختلالات غددی، بدخیمی و اختلالات جنسی می شود.

دکترسیدمحمود موسوی در گفتگو  اضافه کرد: اختلالات عنوان شده در مردان شدیدتر بوده و در اکثر مواقع بصورت غیر درمان در خواهد آمد و به همراه خود عوارض مفصلی، عضلاتی، اختلالات رشد و تومورهای مغزی خواهد داشت.

وی با اشاره به کاربرد اصلی داروهای مكمل‌ افزود: این داروها معمولاٌ برای درمان اختلالات رشدی و بیماری های مادرزادی و تحت نظر متخصصین ساخته می شوند ولی بصورت غیر علمی برای ساختن عضلات در باشگاه ها تجویز می شوند و خود باعث اعتیاد در بدن می شود.

کراتین یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌ها در بین ورزشکاران

رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام نوشهر افزود: مکمل کراتین یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌ها در بین ورزشکاران است که البته تاکنون عوارضی ناشی از مصرف آن دیده نشده است، اما باید در خرید کراتین سالم و بهداشتی نیز دقت کرد و مصرف آن نیز باید براساس برنامه ورزشی باشد و از زیاده‌روی در مصرف آن هم اجتناب شود.

حسین مشایخ  درباره مصرف استروئیدها بیان داشت: مصرف استروئیدها برای ورزشکاران ممنوع است، زیرا عوارض بسیار خطرناک و جبران‌ناپذیری همچون سرطان کبدی، ناراحتی‌های شدید کلیوی و ازکارافتادگی دارد.

وی درباره مکمل‌های تقلبی گفت: وجود مکمل‌های تقلبی در بازار به یک معضل تبدیل شده چرا که این مکمل‌ها عوارض بسیار خطرناکی بر اعضای بدن همچون کبد، کلیه، پوست و سیستم گوارشی می‌گذارد که می‌تواند حتی جبران ناپذیر باشد.

وی درباره عرضه مکمل‌های ورزشی در باشگاه‌ها اذعان داشت: عرضه مکمل‌های مجاز در محیط باشگاه‌ها ممنوع است ولی متاسفانه شاهد عرضه این اقلام هستیم.

هرچند در بند 3 ماده 59 قانون مجازات تصويب نامه هيئت وزيران در سال 70 درخصوص مصرف مواد نيروزا آمده است كه فدراسيون پزشكي ورزشي و اداره ورزش و جوانان بایستی در زمان ارائه مجوز به باشگاه‌ها بطور جدی به باشگاه‌‌داران توصيه کنند تا با تعهد خود در استخدام و بكارگيري پزشكان و مشاوران تغذیه ورزشي همت نمایند و از فروش مواد نيروزا خودداري كنند اما این قانون نیز همچنان در لابلای کتاب های قانون خاک می خورد و اندام سازهای که هر روز در پس مصرف مواد نیروزا و مکمل های تقلبی لاغرتر می شوند./ش

برچسب ها: اندام ، ماهیچه ای ، عضلانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.