یاسوج/

نقشه راهبردی زیست بوم های کهگیلویه وبویراحمد تهیه شود

استاندار کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: ظرفیت ها و قابلیت های زیست بومی در حوزه های مختلف فیزیکی (منابع آب، منابع خاک و اراضی) اقلیمی( پوشش گیاهی، حیات جانوری) و اجتماعی این استان در اسرع وقت تهیه و تدوین شود.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، سید موسی خادمی در نشست کارگروه یکپارچه سازی زیست بوم های حساس و شکننده در کهگیلویه وبویراحمد افزود: تمامی دستگاه های مرتبط از قبیل آب منطقه ای، جهاد کشارزی، راه و شهرسازی، محیط زیست و بسیج و سپاه نیز باید در این راستا همکاری کنند.
وی با بیان اینکه احیا، بهره برداری و حفاظ از منابع زیست محیطی تنها بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست و یا منابع طبیعی نیست، اظهار کرد: تمامی این ظرفیت ها و پتانسیل موجود باید در قالب یک نقشه راهبردی در اختیار همه دستگاه ها و حتی تشکل های مختلف مردمی قرار گیرد.
خادمی با بیان اینکه اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی نیز نباید در این زمینه به صورت منفعل برخورد کنند بلکه باید بر اساس اطلاعات و اشراف کامل نسبت به پهنه اقلیمی و جغرافیایی منطقه خود نیز راهکار ارایه دهند، افزود: هرگونه دستورالعملی باید کار کارشناسانه، فنی و منطبق بر ضوابط و قوانین باشد.
وی با بیان اینکه دستورالعمل ها نباید تنها در کشوی میزمدیر قرار گیرد و در زمان های خاص و برای گروهی خاصی اعمال شود، افزود: هرگونه تصمیم گیری و قوانین اجرایی در این راستا باید به صورت عمومی باشد.
خادمی استان کهگیلویه وبویراحمد را سرشار از مواهب طبیعی و خدادادی ، جنگل های انبوه، رودخانه های خروشان، خاک مناسب ، زیست بومی های گیاهی ، جانوری و شرایط خاص اقلیمی دانست و یادآور شد: عزم جدی برای بهره وری مناسب و حفاظت از این منابع عظیم خدادادی در استان وجود ندارد.
وی فرهنگ سازی از طریق رسانه های ارتباط جمعی، آموزش و مشارکت تشکل های مختلف مردمی را از جمله راهکارهای اساسی و منطقی برای حفاظت و صیانت از منابع زیست بومی در هر منطقه به ویژه استان کهگیلویه وبویراحمد اعلام کرد.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست گفت: یکی از عوامل اساسی در تخریب منابع زیست محیطی وجود افراط و تفریط ها و تصمیمات شتاب زده از سوی برخی متولیان امور است.
سردار یونس امیری افزود: حفاظت از منابع طبیعی و زیستی نیازمند عزم راسخ ، عمومی و حمایت همه قشرهای مختلف مردمی به ویژه رسانه ها و دانشگاهیان است تا بتوانند اهمیت و ضرورت آن را برای مردم تبیین کنند.
وی بیان کرد: برخی متقاضیان طرح های مختلف عمرانی در این استان به جای اینکه دنبال اجرای طرح، اشتغالزایی افراد و یا مشارکت اقتصادی در استان باشند در اندیشه تصرف اراضی بیشتر و منابع ملی برای مقاصد و منافع شخصی خود هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست بر ضرورت همکاری و تعامل بیش از پیش دستگاه های مختلف اجرایی در استان برای حفاظت و صیانت از منابع زیستی در استان تاکید کرد و افزود: تخریب منابع زیستی این استان چشمگیراست.
عطا پورشیرزاد افزود: بر اساس ارایه شاخص های زیست بومی در جهان امروزه کشور ایران جزو مناطق بحرانی از نظر تخریب است.
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای کارشناسی جدید در سال های اخیر بیش از 30 درصد تنوع زیستی در جهان کاهش یافته ، اظهار کرد: عامل انسانی و توسعه طرح های عمرانی از جمله عوامل مهم در تخریب و نابودی منابع زیستی اعلام شده است.
پورشیرزاد با اشاره به اهمیت و ضرورت کارگروه مدیریت زیست بوم ها در کشور ، افزود: این مصوبه در قالب 9 بند به تمامی استان ها و سازمان های مربوطه ابلاغ شده است./س
برچسب ها: نقشه ، راهبردی ، زیست ، بوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.