سفير سابق آمريکا در مسکو:

مي‌توان به گفتگوهاي هسته‌اي با ايران خوش‌بين بود

"توماس پيکرينگ" ديپلمات و سفير سابق آمريکا در مسکو گفت مي‌توان به گفتگوهاي هسته‌اي با ايران خوش‌بين بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، "توماس پيکرينگ" ديپلمات و سفير سابق آمريکا در مسکو درباره اينکه آيا هنوز مي توان به توافق بين ايران و شش کشور مذاکره کننده اميدي داشت يا نه گفت: به نظر من پيشرفت به‌دست آمده و توافق صورت گرفته است ولي سه موضوع هست که بايد دقت ويژه‌اي به آن شود و اين سه موضوع همچنان مانع‌ساز هستند. موضوع شماره اول اين است که آيا مي توان در خصوص انتقال مواد هسته اي غني شده تا 20 درصدي که اکنون در دست ايران هستند، توافق کرد؟ 

وي ادامه داد موضوع بعدي، راکتور اراک است. توجه خاصي براي کاستن از ساخت اين راکتور است.

موضوع سومي که به خاطر مرموز بودنش، بيشتر در صحبت درباره آن احتياط به خرج داده مي‌شود اين است که چه ميزان کاهش بايد در تحريم‌ها در صورت توافق بر سر توقف غني‌سازي 20 درصدي و احتمال قرار داده شدن سقف پنج درصد براي غنی‌سازي صورت گيرد.

پيکرينگ گفت با اين حال اين نگراني عمده بخصوص در اسرائيل هست که ممکن است تحريم‌هاي زيادتري براي رسيدن به اين توافق، برداشته شود و اين برنامه غيرقابل بازگشت باشد. اين موضوعي است که من با آن موافق نيستم ولي مي توان در گفتگوها آن را بررسي کرد. 

ديپلمات سابق آمريکايي درباره اظهارات اخير نتانياهو درباره توافق خوب با ايران گفت: به نظر من وي مواضع اسرائيل را مطرح کرده است که اين وظيفه‌اش است. سوالي که مطرح مي‌شود اين است که وي تا چه اندازه مي‌تواند دانش غني‌سازي را از ذهن ايرانيان بزدايد. اميد من اين است که خوش‌بيني که در پايان گفتگوهاي ژنو بود و گفتگوهاي تازه‌اي که 10 روز ديگر البته در سطحي پايين‌تر ولي براي زدودن اختلاف‌ها صورت مي‌گيرد ادامه يابد. من هرگز شاهد گفتگوهايي با ايرانيان نبودم که بتواند با وجود دشواري‌ها و اختلاف‌هايي که وجود داشت، تا اين اندازه خوش بيني ايجاد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار