یک متخصص طب سنتی در یزد با تاکید بر ضرورت پرهیز از مصرف خودسرانه‌ی داروهای گیاهی در بیماران دیابتی هشدار داد: مصرف خودسرانه‌ی هندوانه‌ی ابوجهل که اخیراً نیز شیوع زیادی یافته است، علاوه بر سمی بودن می‌تواند سبب خونریزی شدید گوارشی در دیابتی‌ها شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر «مجید امتیازی» اظهار کرد: دیابت یک بیماری مزمن، متابولیک و ژنتیکی است که پیش‌زمینه‌ی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های «قلبی- عروقی»، «چشمی»، بیماری «کلیوی»، «کبدی» و اختلالات فشارخون است.

وی با اشاره به شیوع فراوان دیابت در استان یزد گفت: استان یزد نسبت به جمعیتش رتبه‌ی بالایی در شمار مبتلایان به دیابت کشور را دارد.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: از دیدگاه طب سنتی اختلال هضم یا اختلال در سیستم گوارشی زمینه‌ساز ابتلاء به دیابت است بنابراین نخستین قدم در درمان این بیماری اصلاح تغذیه حتی پیش از آغاز دارودرمانی است.

وی افزود: به‌همین منظور نخستین گام در درمان دیابتی‌ها اصلاح شیوه‌ی تغذیه به‌مدت 3 ماه بر حسب مزاج و نوع بیماری دیابت است.

دکتر امتیازی با تقسیم‌بندی دیابت به دو دسته‌ی گرم و سرد، خاطرنشان کرد: روش درمانی این دو نوع با هم متفاوت است و بر حسب مزاج افراد اقدامات درمانی خاص که شامل اصلاح رژیم غذایی و تجویز داروست، انجام می‌شود.

وی رژیم غذایی نامناسب را مهم‌ترین علت بروز دیابت در یزدی‌ها دانست و گفت: مردمان دیار یزد رژیم‌غذایی سنتی‌شان را از دست داده‌اند و به غذاهای فست فود، پیتزا، سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای پرکالری رو آورده‌اند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: قدیم‌الایام در یزد پختن و مصرف یک نوع آش معروف به شولی که خاصیت‌های زیادی داشت در میان مردم مرسوم بود اما هم‌اکنون پخت نوع غذا از رونق افتاده است. این غذا به سبب داشتن ترکیبات خاص خود با توجه به مزاج غالب و شرایط آب و هوایی استان یزد، نقشی موثر در پاکسازی سیستم گوارشی و کبد داشته است.

دکتر امتیازی در ادامه استفاده بیش از حد از کنسروها، سوسیس و کالباس را از دیگر علل بروز دیابت در میان یزدی‌ها برشمرد و افزود: متاسفانه هم‌اکنون مصرف گوشت گوساله و گاو در این دیار رواج یافته است که این مهم به علت اقلیم و شرایط جغرافیایی یزد به‌شدت برای سلامت مردم استان مضر است.

وی هم‌چنین کم تحرکی را از دیگر علل بروز شیوع دیابت در میان یزدی‌ها دانست و گفت: زمان‌های قدیم خوراک سالم‌تر بود و تحرک بیشتری در میان مردم رواج داشت که علت سلامت یزدی‌ها بود.

این متخصص طب سنتی با تاکید ضرورت رعایت شیوه‌ی تغذیه‌ی سالم برای پیشگیری از بروز دیابت گفت: با اصلاح الگوی تغذیه می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

وی همچنین، غم، استرس و فشار روانی را از دیگر علل بروز و افزایش دیابت در جوامع کنونی دانست و افزود: نوع آب و هوای یزد(هوای گرم و خشک)، الگوی خواب و بیداری و نوع روش زندگی از دیگر علل شیوع فراوان این اختلال است.

دکتر امتیازی با توصیه بر یزدی‌ها مبنی بر اصلاح و تنظیم خواب و بیداری، شیوه‌ی زندگی و کنترل استرس افزود: این موارد از اصولی هستند که از بروز بسیاری از بیماری‌ها نظیر دیابت پیشگیری می‌کند.

به‌گفته‌ی وی، داروهای گیاهی هم مثل داروهای شیمیایی باید تحت نظر متخصص تجویز و مصرف شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: یزد ، هندوانه ، ابوجهل ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.