يادداشت/

نقش جوانان در حرکت‌هاي بزرگ تاريخ

سجاد مصطفي‌پور در يادداشت خود نوشت: جوانان در روز عاشورا با صبر و استقامت، معرفت، شجاعت و شهامت و با پیروی از ولی خویش در راه تحقق احیای فرایض الهی قدم برداشتند تا مبادا جهل گروهی موجب شقاوت آیندگان شود و فقدان نعمت بزرگ ولایت جامعه را در لجن زارها و تباهی‌ها فرو برد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌سجاد مصطفي پور در يادداشت خود نوشت: عاشورا میدان هنرنمایی و خلق حماسه‌های به یاد ماندنی به دست جوانانی است که تاریخ هنوز هم برگ‌هایش به نام آنان ورق می‌خورد جوانانی که در مقابل ظالمان زمان با استواری گام‌هایشان و وفای به عهدشان از ولی و امام خویش حمایت کردند تا اسلام و آیین پیامبر خدا همچنان در بین ملت‌ها زنده بماند تا رسیدن به وعده حق خداوند که همان رستگاری مردم با چنگ زدن به ریسمان الهی است با برچیدن ظلم و گسترش عدالت، قابل تحقق باشد.

علی اکبر، قاسم، عبدالله بن مسلم بن عقیل، جعفر بن علی بن ابی‌طالب، محمدابن ابی سعید جوانانی بودند که در روز عاشورا با صبر و استقامت، معرفت، شجاعت و شهامت مثال زدنی، ذلت گریزی و با عشق به شهادت با پیروی از ولی خویش در راه تحقق احیای فرایض الهی قدم برداشتند تا مبادا جهل گروهی موجب شقاوت آیندگان شود و فقدان نعمت بزرگ ولایت جامعه را در لجن زارها و تباهی‌ها فرو برد. چنان که تاریخ قوم حضرت موسی را به ما نشان می‌دهد و امروز هم می‌توان دولت‌های خودکامه و مستبد غربی و عربی را مثال زد که با اراده گروهی اندک، اکثریت مردم در فقر و تباهی به سر می‌برند.

انقلاب سرخ حسینی که به ید قدرت مردان و زنان همیشه جاوید تاریخ رقم خورد پیام آور الگوی معرفتی بسیار بالایی است که مسلما نقش جوانان به عنوان قشر پویا، صاحب فکر، توانمند و شجاع بی بدیل است تا مقدمه باشد برای رسیدن به قیام سبز مهدویت که به فرموده حضرت علی (ع) به دست«مهدى، جوانى از قبيله قريش و مرد چابك و ماهرى از تبار دلير مردان كه در سن سى يا كمتر از چهل سالگى ظهور مى‌كند»  روی می‌دهد.

بی شک انقلاب اسلامی ایران  به عنوان حرکتی برای  برچیدن بساط ظلم و استبداد با حضور جوانانی با اخلاص، دین مدار، توانمند با رهبری امام خمینی(ره) نمونه اعلای گذر از خواسته‌های دین گریزانه چندین ساله تاریخ است که از زمان غیبت ولی عصر(عج) تا به آن روز اتفاق افتاده است.

حلقه‌های فکری متعدد و گروه‌های فعال برای نشر سخنان امام راحل(ره) به هنگام تبعید ایشان برای تحقق انقلاب تا تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 برای تثیبت انقلاب از جمله حرکت های جوانان ایران اسلامی بود که قدم نهادن در این مسیر را بر خود فریضه الهی می دانستند.

شاید بتوان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را صحنه بی بدیل هنرنمایی جوانان در تاریخ نام برد که فوج فوج برای دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی و با لبیک گفتن به ندای ولی خویش، در راه خلق حماسه بزرگ قدم برداشتند تا تاریخ این چنین نام باکری ها، همت، زین الدین، خرازی و  هزارن شهید بی نام و نشان را در خود جای دهد و خون این مردان بزرگ سند بزرگی بر جنایت مستکبران زمان و زیاده خواهی آنان باشد تا آیندگان با تامل بر چنین رویدادهایی قضاوت کنند و مسیر خویش را انتخاب نمایند.

بصیرت و استواری گام‌های جوانان انقلابی بعد از پیروزی بر باطلان زمان پایان نپذیرفت بلکه این قدم ها در مسیر ساختن کشوری الگو که ام‌القرای جهان اسلام بود برداشته شد. پیشرفت‌های علمی، موفقیت‌های ورزشی، دستاوردهای سیاسی در سایه وجو د نعمت بزرگ ولایت باعث آن شد که ایران اسلامی در جهان پر از استبداد قدعلم کند و با ارائه گفتمان اسلامی مرزهای تصنعی لیبرال دموکراسی را به چالش بکشاند. امری که زیاده خواهان جهان تاب آن را نداشتند و دست خود را بار دیگر به خون جوانان این مرز و بوم آغشتند و در این مسیر علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن، رضایی نژاد و قشقایی را به شهادت رساندند غافل از اینکه اگر چه با شهادت این عزیزان جراحت بزرگی بر ملت ایران وارد ساخت ولی هزاران جوان ایرانی با عزمی راسخ ، اراده پولادین و پشتوانه فکری قوی هستند که ادامه دهنده راه شهدای کربلا، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و جهاد علمی باشند.

اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم پر از رشادت و جوانمردی جوانانی است که در نقطه نقطه جهان در مقابل استبداد خارجی و داخلی ایستادگی کردند. فلسطین،مصر، بحرین، سوریه، یمن، تونس و کشورهای اروپایی- آمریکایی که برای احقاق حقوق خویش ظلم را برنتابیدند و هر وسیله ای برای به زانو در آوردن مستکبران استفاده کردند. 

مسلما جوانان حماسه آفرین گذشته و حال، الگویی فراموش ناشدنی برای جوانان آینده هستند که می‌تواند الگوپذیری از مسیر و آرمان‌های آنان، جلوی تباهی، فساد و  زوال بسیاری از جوامع را بگیرد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار