در مصاحبه با سی‌ان‌ان؛

وزير اقتصاد رژیم صهیونیستی: به چيزي کمتر از برچيده شدن برنامه اتمي ایران رضايت نمی‌دهیم

وزير اقتصاد کابينه رژيم اشغالگر قدس در گفتگوي اختصاصي با کريستين امان پور، خبرنگار سي ان ان مدعي شد ، جامعه جهاني نبايد از تحريم ها عليه ايران بکاهد و به چيزي کمتر از برچيده شدن برنامه اتمي اين کشور رضايت دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني سي ان ان ؛ نفتالي بنت از اعضاي تندروي کابينه نتانياهو که براي لابي در کنگره عليه ايران به آمريکا آمده است در گفتگو با امان پور، دلايل مخالفت شديد خود با هرگونه توافق با ايران يا کاهش تحريم‌ها را تشريح کرد.

امان پور گفت : شما را اينگونه توصيف مي کنند يا من مي خواهم شما را به عنوان آقاي «نه» توصيف کنم. شما هيچ توافقي را در حال حاضر با ايران نمي خواهيد، همچنين نمي‌خواهيد آمريکا، اروپا يا سازمان ملل هيچ تحريمي را که عليه ايران وضع شده است، کاهش دهد. آيا فکر مي‌کنيد در اين لابي‌گري موفق خواهيد شد؟

بنت گفت برعکس، ما نه فقط خواستار توافق هستيم بلکه توافقي درست را خواستاريم و توافق درست نيز به معني از ميان برداشتن برنامه توليد سلاح است. اينگونه بگويم، ايران در حال توليد اورانيوم غني شده است . 18 هزار سانتريفورژ هر شش هفته، اورانيوم کافي  توليد مي‌کند. آنان هم اکنون بمب نمي‌خواهند زيرا همه جهانيان نظاره‌گرشان هستند و تحريم‌هاي اقتصادي را نمي خواهند. هدف آنان نگاه داشتن برنامه اتمي، کاهش تحريم‌ها و انتظار کشيدن به مدت احتمالي شش ماه، دوازه يا هجده ماه است تا دنيا متوجه موضوعي ديگر شود تا آنان در شش ماه، (به سوي ساخت سلاح اتمي) بروند.

وي مدعي شد : توافق خوب توافقي است که اين خط برنامه توليد سلاح اتمي را به صورت کلي برچيند. توافق بد توافقي است که به صورت موقت، مانع شود ، ولي ماشين ( برنامه اتمي ) در دست آنها باشد و ما اين اطمينان را داريم که در نهايت آنها  از  فشارها در زمان مناسب فرار  خواهند کرد و اين برنامه را انجام خواهند داد .

امان پور پرسيد آيا باور داريد که جان کري يک ميانجي بي‌طرف باشد؟ و آيا شما آماده‌ايد به شکلي که نخست‌وزيرتان مطرح مي‌کند، وارد مبارزه با دولت اوباما شويد؟ آيا مي خواهيد با قوي ‌رين متحد خود وارد مبارزه شويد؟

وزير اقتصاد رژيم اشغالگر قدس گفت : آمريکا قوي ترين متحد ماست، دوستي بزرگ براي ماست و دولت اوباما نيز همينطور؛ ما در چند سال گذشته، روابط خود را در حوزه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي تقويت کرده ايم. با اين حال در چند سال گذشته، درجه‌اي از اختلاف بين ما وجود دارد. ما بر سر اينکه بايد از رسيدن ايران به سلاح اتمي جلوگيري شود توافق داريم. در اين خصوص اختلافي نداريم ولي اينکه چطور به اين نقطه برسيم اختلاف داريم. 

وي ادامه داد : اکنون باور ما اين است که ايران در وضع دشواري قرار دارد و ما بايد دو گزينه را در برابر آنان قرار دهيم؛ اينکه آنان مي‌خواهند برنامه اتمي خود را داشته باشند يا اقتصادشان را، نمي توانند هر دو را با هم داشته باشند. ما احساس مي کنيم اکنون راه سوم اين است که به ايران امکان دهيم از بار تحريم ها بکاهد، برنامه اتمي خود را داشته باشد و در انتظار فرصت مناسب باشد. 

امان پور گفت : دولت آمريکا و وزير امور خارجه اين کشور، جان کري گفته است که مي‌خواهيم دست کم اين مسير را دنبال کنيم و رئيس جمهور نيز گزارشي از اين فعاليت‌ها در اختيار سران کنگره قرار مي دهد و از آنان مي‌خواهد فضايي را براي اين گفتگوها ايجاد کند. سوالي که مطرح مي شود اين است که احتمالا شما نظرسنجي ها را خوانده ايد و مي دانيد که مردم آمريکا دست کم در حال حاضر آماده اقدام نظامي نيستند. يکي از مقامات دولت بوش نيز گفته است احتمالا چيزي که نمايندگان کنگره احتمالا بيشتر از اسرائيل دوست دارند دوري جستن از اقدام نظامي است. آيا فکر مي کنيد در لابي‌گري‌هاي خود موفق مي‌شويد؟

وزير اقتصاد اسرائيل گفت : کسي نيست که بيشتر از ما از جنگ گريزان باشد. در صورت شروع جنگ، ما با حدود صد هزار موشک حزب الله و ايران را که شهرهاي ما را هدف قرار گرفته اند روبرو هستيم. از اين رو ما خواستار جنگ نيستيم. من در چندين جنگ در برابر دشمنانمان حاضر شده ام و دوستاني را از دست داده ام. ما خواستار جنگ نيستيم و مي‌دانيم اين به چه معناست ولي يک توافق بد سرانجام به جنگ منتهي مي شود و يک توافق خوب، از جنگ جلوگيري مي‌کند.

وي ادامه داد : در صورتي که توافقي بد صورت گيرد، ايران برنامه اتمي خود را در اختيار خواهد داشت و اين بدان معناست که اقدام نظامي براي جلوگيري از رسيدن ايران به سلاح اتمي گريز اپذير خواهد بود.

امان پور گفت : آيا منظور شما به شکلي که مشاور سابق امنيت ملي نيز گفت اين است که اسرائيل آماده است به تنهايي دست به اقدام نظامي بزند؟

بنت گفت : اسرائيل در گذشته در مقابله با رژيم  سرکش(عراق ) که مي خواست در هزار و نهصد و هشتاد و يک به سلاح اتمي دست يابد، دست به حمله به  اوسيراک که مرکز برنامه اتمي عراق زد و آنجا را نابود کرد. ما اين کار را قبل اينکه صدام حسين به قدرتي اتمي تبديل شود انجام داديم. در 2007 نيز اسرائيل بر اساس گزارش‌هاي منتشر شد، به مرکز هسته اي بشار اسد حمله کرد و اگر ما اين کار را نکرده بوديم، احتمالا بشار اسد سلاح اتمي داشت. تصور کنيد از اين رو اسرائيل توان دفاع از خود را دارد و در صورت نياز، از خود دفاع خواهد کرد ولي بهترين نتيجه اين است که با موضعي قوي، از بروز اين حوادث جلوگيري کرد.

وي افزود : داور در حال شمارش معکوس است و به نقطه‌اي که ايران برنامه اتمي خود را کنار بگذارد، بسيار نزديک شده ايم و کاري که نبايد بکنيم اين است که فرد ديگري را برداريم و بگوييم خيلي خوب، ما مي‌خواهيم تحريم ها را کاهش دهيم.

امان پور گفت : آقاي بنت، نه آمريکا و نه پنج بعلاوه يک اين باور را ندارند که ايران برنامه اتمي خود را کنار بگذارد. با اين حال، مي خواهم از شما درباره توافق احتمالي صلح بين اسرائيل و فلسطين بپرسم. شما در نيويورک اعلام کرديد که مخالف تشکيل يک کشور فلسطيني هستيد و پيشتر نيز گفتيد که باور نداريد چنين کشوري اصلا ايجاد شود. شما بخشي از دولتي هستيد که خود را متعهد به اين امر مي‌داند آيا واقعا اين باور را داريد؟

وزير اقتصاد رژيم اشغالگر قدس گفت : به باور من، کاري که ما بايد در قبال فلسطيني‌ها، به خاطر همسايگي که با آنان داريم ايجاد زير ساخت‌هاست زيرا ما بايد روي اقتصاد و فعاليت‌هاي مشترک سرمايه گذاري کنيم. اوضاع جاري بسيار مثبت است و باور دارم تلاش براي ايجاد کشوري مصنوعي در دل اسرائيل و قدس اشتباهي بزرگ به شمار مي آيد. يک موضوع را در نظر بگيريد، در حال حاضر، ابومازن فقط نماينده 40درصد از فلسطيني‌هاست و يک دولت تروريستي(!) ديگر نيز در غزه به نام حماس وجود دارد. فرض کنيم که ما قرار دادي را با ابومازن امضا کرديم، آيا يک و نيم ميليون عرب ديگر در غزه آن را مي پذيرند؟ آنان مي‌گويند هيچ توافقي را قبول ندارند.

وي افزود : از اين رو اين احساس را دارم به جاي تلاش‌هاي زياد در حوزه ديپلماتيک که چندان نيز اميدبخش نيست بايد روي صلح زير ساختي کار کنيم و اين کاري است که من به عنوان وزير اقتصاد انجام مي دهم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمد قنبری
۰۰:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۲
شما خود مشروعیت نداریدو چطور این اجازه را به خود میدهید که در مورد کشور قدرتمندی چون ایران حرف بزنید
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۱۴:۵۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
شماهای صهیونیست که انبارتان پر از سلاح هسته ای است نمیتوانید در این زمینه حرف مفت بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
amir
۱۳:۰۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
امیر عباس
۱۱:۴۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
به همین خیال باش وزیر جون ما حتی موجودیت کشور شمارو قبول نداریم
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۲۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
(ببخشید که بی ادبی میکنم)
تو و کل کابینه صهیونیست ها سگ کی باشین که در مورد ایران بخواهید رضایت بدهید یا ندهید!
هنوز کشور تخیلی که بر ویرانه ها و خون مسلمانان تاسیس کردید مشروعیت ندارد و قاچاقی زنده هستید و زمین های باقیمانده را عملا و در روز روشن غصب میکنید ، آنوقت در مورد کشور عزیز ما حرف میزنید!؟
یا علی
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۰۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
شما (اشغالگران ) اول خودتان راثابت کنید . بعد راجع به برنامه هسته ای صلح آمیز ما اظهار نظر کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
ایران هم چیزی کمتر از نابودی رژیم اشغالگر قدس رضایت نمی دهد.
-
علی فتحی از خلخال رزمنده
۱۰:۴۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
مثل اینکه سرتون به تنتون زیادی میکند
شما عددی نیستین که در خصوص هسته ای ایران تصمیم بگیرد کاش رهبر عزیزیمان فرمان دهند اونوقت خواهید فهمید که نباید حرف بزنید
-
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
آخه یکی نیست به این احمق جون بگه که تو هنوز در عصر جاهلیت هستی و نعلبکی رو کله ات گذاشتی تو رو سننه
-
حسین پالیزپیشه
۱۰:۲۳ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
سلام اسرائیل هیچ غلطی نمی تواند بکند.
Australia
اميد به اينده
۱۰:۲۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
تو كه هيچي، گنده تر از تو هم نميتونه كاري كنه.
Iran (Islamic Republic of)
فرید کریمی
۱۰:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
ماهم به چیزی به غیر از محو ونابودی اسرائیل غاصب رضایت نمی دهیم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۲۰ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
به همین خیال باش...
آخرین اخبار