مركزي/

یاقوتهایی که خانه ای سست دارند/ توجیه جالب مسئولان وزارتخانه برای گرانی کود

ساوه را در همه جای دنیا با انارش می شناسند. دانه های یاقوت مانندی که این روزها احوال خوشی در خانه ندارند و بازار آن هم اکنون از سوی کشورهای مصر و اروپایی قبضه شده است به نحوی که در کشور زادگاهش نیز انار مصر با برند ساوه به دست خریدار می رسد.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران در ساوه، شهر ساوه آب خنک و زمین مناسب و هوای خوبی برای پرورش انار دارد. آب ساوه بر طعم و املاح آب انار تاثیر فراوانی دارد و باعث شده هیچ اناری از لحاظ املاح و طعم و مزه به پای انار ساوه نرسد. حقیقتی که از چشم مردمان تیزبین دنیا پنهان نمانده است. اما چینی ها، مصری ها و اروپایی ها رقیبان سرسخت انار ساوه شده اند و علاوه بر در دست گرفتن بازارهای جهانی در ایران نیز جولان می دهند تا نقش انار ساوه کم رنگ تر از هر روز شود.

در این میان سيد حميد شريف كشاورز صاحب نامی است که در عرصه توليد انار ساوه کار می کند و سالهاست که طعم انارهای باغ وی کام ها را شیرین می کند به این مناسبت گفتگویی تفضیلی را با او ترتیب دادیم تا علاوه بر معرفی وی و انار ساوه، نگاهی به مشکلات کشاورزان و انارکاران ساوه داشته باشیم.

سید حمید شریف چهل ساله، بیشتر عمر خویش را به كشاورزی و اناركاري در ساوه اختصاص داده و در نیمه های راه همسرش به یاری اش می شتابد تا بخشي از مديريت كشاورزي را عهده دار شود و امروز این زوج کشاورز توانسته اند علاوه بر مديريت ده ها هكتار باغ انار و سردرختی و ايجاد اشتغال براي دهها نفر از فرزندان اين شهرستان، انار ساوه را به بازارهاي بين المللي معرفي كنند.

او از جمله کشاورزانی است که کارش را دست خالی و بدون سرمایه نقدی از روستاي سرخده شهر ساوه شروع کرده و در گفتگویی با خبرنگار مهر از رنج ها و مشکلات، سختی های کارش تا تلاش بی وقفه برای تولید انار سرخ و مرغوب سخن می گوید.

سرمایه ام در کار تعهد و پشتکارم بود

سید حمدی شریف در گفتگو با خبرنگار گفت: من برای ورود به این کار هيچ سرمايه و ثروتی نداشتم با تلاش و تعهد و پشتكار به اينجا رسيده ام. من به فردوسي علاقه زيادي دارم. فردوسي مي گويد : تن آسايي و كاهلي دوركن/ بكوش و زرنج تنت سوركن/كه اندر جهان گنج بي رنج نيست/كسي را كه كاهل بود گنج نيست. سرمایه من ثروتي بزرگ مثل توكل به خدا ، پشتكار ، تعهد ،مشورت و آينده نگري داشتم كه ثروتي تمام نشدني است. من معتقدم براي هر كاري ابتدا بايد به خداوند متعال توكل كرد . بايد خدا را باور كرد و به او ايمان داشت سپس با تعهد و پشتكار به پيش رفت.

وی افزود: تعهد در کار بسيار مهم است به طور مثال اگر بنده در طول كار كشاورزي ام فرد متعهدي نبودم، امروز اعتبار خريد يك كيلو انار را هم نداشتم . تعهد يعني اينكه اگر محصول اناري را مي خري و تعهد مي كني كه فلان موقع پولش را بدهي بايد خوش قول باشي و اگر لازم شد فرش زير پايت را هم بفروشي و به تعهدت عمل كني . تعهد خوشنامي و اعتبار مي آورد. تعهد، مظهر برخورداري از اراده اي محكم است. تعهد يعني پشتكاري قوي داشتن . يعني شلاق سختي كار كشاورزي را به جان خريدن.

جوانان اگر اهل سختی کشیدن باشند بیکار نمی مانند

این کشاورز نمونه اظهار داشت: وقتي در كوچه و خيابان مي بينم كه اين همه جوان بيكار مي گردند تاسف مي خورم . جوان بايد كار كند .  اگر براي شما بگويم كه در كار كشاورزي ام تا به امروز چقدر سختي و مشقت كشيده ام ، چه شب هايي را بيدار بوده ام ، چه سرماها و گرماهايي را تحمل كرده ام حتما تعجب خواهيد كرد . پول و ثروت زماني ارزش دارد كه بابتش كاركني و زحمت بكشي و رزق حلال در بياوري در اينصورت آن پول و ثروت موجب رفاه و آرامش شما مي شود ،چراكه مي تواني دست چهار نفر آدم آبرومند مستمند را بگيری.

شریف یادآور شد: من معتقدم ايراني مسلمان بايد ثروتمند باشد . ثروت ابزار قدرت است . البته من ثروتمند نيستم اما به توليد ثروت از راه حلال علاقه دارم . چراكه توليد ثروت توصيه دين مبين اسلام است. ما مسلمين جهان زماني مي توانيم با اقتدار صحبت كنيم كه كشوري با سرانه ملي و توليد ناخالص ملي قابل توجه باشيم . سرانه ملي و توليد ناخالص ملي بالا يعني افزايش امنيت و اقتدار ايران اسلامي .

محلات گلهای مرغوب تر از هلند دارد اما در صادرات استان مرکزی هم نقشی نداشته است

این کشاورز با بیان اینکه كشاورزي از شاخصه هاي مهم توسعه كشورهاي پيشرفته و صاحب ثروت و قدرت است، عنوان کرد: شما برويد و كشوري مانند هلند را بررسي كنيد.  كشوري كوچك در غرب اروپا كه به هيچ وجه با موقعيت جغرافيايي  و منابع طبيعي ما قابل مقايسه نيست و در سطح بسيار پايين تري از ما قرار دارد اما همين كشور توانسته است با يك مديريت برتر در عرصه كشاورزي به تنهايي 25 درصد صادرات كشاورزي اروپا را به خود اختصاص دهد . برويد ببينيد كشاورزي گلخانه اي در هلند چه رشد عجيبي داشته است. هلندي ها به پرورش گل مشهورند ، در حاليكه شهر محلات در همين استان گل هاي مرغوب تر از هلند دارد اما حتي نمي تواند در توليدات و صادرات استان مركزي هم سهمي ايفا كند چه رسد به ايفاي نقش در صادرات كل كشور يا خاور ميانه.

وی با اشاره به بیانات رهبری در دیدار اخیرشان با دانشجویان در آستانه 13 آبان که تنها راه فائق آمدن بر فشارها و تحریم های دشمن مستکبر ظالم را تکیه بر توان تولید داخلی و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی بر شمردند، گفت: یکی از زمینه ها برای افزایش تولید داخلی توجه به بخش کشاورزی است و ایران با استعداد بالقوه و بالفعلی که در عرصه کشاورزی دارد نباید شاهد واردات میوه، گندم و برنج و حتی مرغ و گوشت قرمز از کشوری مثل برزیل باشد.

وی تاکید کرد: رهبری در این سیاست های کلی بر ارتقاء سطح درآمد و زندگی روستائیان و کشاورزان تاکید و اصرار کرده اند که اگر به طور کامل و دقیق اجرایی و محقق شود مشکلات بخش کشاورزی و کشاورزان رفع خواهد شد.

شریف در پاسخ به این سئوال که چرا انارکاری را شاخه اصلی کار خود قرار داده است، به دو دلیل اشاره کرد و گفت: اولا انار میوه ای همه پسند و خوش خوراک است و ثانیا اینکه در ساوه زندگی می کنم و ساوه را در همه جای دنیا به انارش می شناسند. انار در همه جای دنیا نشان زندگی بانشاط، پر رونق و نماد وفور نعمت و ثروت بوده است . همین الان برخی شهروندان ترکیه ای هم هنوز بر سر سفره عقد و عروسی شان انار می گذارند. در تاریخ انار میوه ای محبوب بوده است و این جذابیتها باعث شد تا به انارکاری روی بیاورم.

نزدیک به هزار رقم انار در کلکسیون ایستگاه تحقیقات انار در ساوه وجود دارد

این کشاورز عنوان کرد: انار میوه بومی ایران است که به تدریج در مناطق آسیای مرکزی تا هیمالیا، خاورمیانه، آسیای صغیر و حوزه مدیترانه گسترش یافته است که پرورش آن به دوران حضرت سلیمان هم بر می گردد. در روایات معصومین (ع) نیز انار جایگاه خاصی دارد . همین الان که بنده با شما صحبت می کنم برخی از کلینیک ها  بر روی خاصیت ضد سرطانی انار ساوه در حال تحقیق هستند و به احتمال فراوان به نتیجه هم می رسند.

شریف در خصوص اینکه چرا ساوه بهترین انار دنیا را دارد، گفت: آب ، خاک و هوا سه عامل برای پرورش انار خوب در ساوه است. ساوه آب خنکی دارد . زمین مناسب و هوای خوبی برای پرورش انار دارد . آب ساوه بر طعم و املاح آب انار تاثیر فراوانی دارد. آب و هوای ساوه هم همینطور، نه سرد است و نه گرم که به انار آسیب بزند. املاح موجود در آب انار ساوه در دنیا بی نظیر است . مثلا کشور ژاپن املاح آب تمام انارهای وارداتی خود را مورد بررسی قرار می دهد و اگر تحقیقاتی داشته باشند تنها بر روی انار ساوه انجام می دهند و انار ساوه را در فروشگاه های درجه یک خود با قیمتی بالا به فروش می رسانند در حالیکه انار مصر، ترکیه و چین برای آنها اهمیتی ندارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر 760 رقم انار در کلکسیون ایستگاه تحقیقات انار در ساوه داریم و 200 گونه دیگر در خزانه و سرجمع، نزدیک به هزار رقم انار در ساوه داریم که البته 10 تا 15 رقم آن شاخص است. یکی از جاذبه های پرورش انار در ساوه نیز نزدیکی ساوه به پایتخت است و تهران بازار مصرف بزرگی است، گذشته از اینکه کرایه حمل و نقل از ساوه تا تهران کمتر از جاهای دیگر است.

قابلیت افزایش سطح زیر کشت انار در ساوه از هشت هزار هکتار به 30 هزار هکتار

شریف گفت: الان سطح زیر کشت انار در ساوه هشت هزار هکتار است که با این سطح زیر کشت می تواند به 30 تا 40 هزار هکتار افزایش یابد. به عقیده بنده باید با تولید انار در ساوه علمی برخورد کرد. ابتدا باید خوشنامی انار ساوه را حفظ کرد . بنده به سهم خودم انار مرغوب به بازار عرضه می کنم و همیشه به کارگران و همکارانم توصیه کرده ام که با عرضه انار مرغوب ساوه به بازار ، انار ساوه را خوشنام نگه دارید . متاسفانه برخی ها انار ساوه را بدنام کرده اند . وقتی ما روی جعبه یک رقم انار و زیر آن انار جور دیگری بگذاریم هم نام انار ساوه را بدنام کرده ایم و هم انار ساوه را . این حرکات در دراز مدت به اعتبار انار ساوه لطمه جدی خواهد زد و باعث خواهد شد که بازار انار ساوه کم رونق شود.

کمبود آب انار ساوه را تهدید می کند

به گفته این شهروند ساوه ای، در ساوه زمین مرغوب برای تولید انار وجود دارد اما این زمین ها آب ندارند. دشت ساوه در زمره مناطق بحرانی و کم آب است. حفر چاه های بی رویه و تداوم روش های سنتی آبیاری به منابع آب شهرستان صدمه زیادی وارد کرده است . ابتدا باید روش های آبیاری علمی و نوین شود . اگر ما  از سوار کردن و جاری نمودن هزاران متر مکعب آب در نهرهای خاکی به صورت ثقلی که بخش اعظمی از آن بخار می شود و یا به سطح زمین فرو می رود پرهیز نکنیم باید بی خیال توسعه انار در ساوه شویم و در کوتاه مدت باغ های موجود انار نیز خشک خواهد شد.

هماهنگی وزارت جهاد یا وزارت نیرو و بانک مرکزی بیشتر شود/ اغلب زمینها قولنامه ای هستند

شریف عنوان کرد: برای گسترش قطره ای کردن آب در زمین های کشاورزی باید هماهنگی وزارت جهاد یا وزارت نیرو و بانک مرکزی بیشتر شود . این سه نهاد و وزارتخانه در شرایط فعلی با یکدیگر هماهنگی لازم را ندارند و این عدم هماهنگی زحمات کشاورزان را بر باد داده است. به طور مثال جهاد برای آبیاری قطره ای اعلام آمادگی می کند و واقعا هم حمایت می کند اما وقتی کشاورز برای قطره ای کردن آب به جهاد کشاورزی می رود به او نامه ای می دهند که به بانک کشاورزی برود. بانک کشاورزی هم می گوید اول سند زمینت را بیاور که این اولین سنگ بزرگ بانک کشاورزی پیش پای کشاورز است چراکه غالب زمین های کشاورزی ماده 147 را نگذرانده و قولنامه ای است.

وی ادامه داد: پس از اولین سنگ اندازی ، بانک کشاورزی یک نامه دیگر می دهد که کشاور به اداره آب مراجعه کند تا استعلام بگیرد که آیا موتور آب این کشاورز پروانه دارد؟ که این هم سنگ بزرگ دیگری است چراکه اداره آب به کشاورز می گوید برو و مالکیتت را احراز کن یا از همه کسانی که مالکیت دارند وکالت تام الاختیار بگیر . اغلب موتورهای آب کشاورزی در ساوه مشاع است و یک موتور چندین مالک دارد . چگونه سایر مالکین می توانند به یک نفر وکالت تام الاختیار بدهند و یا پروانه موتور را به نام یک نفر بزنند ؟! نتیجتا با این دو سنگ بزرگ کشاورز بی خیال قطره ای کردن زمین و باغش می شود.

این کشاورز نمونه ابراز داشت: همینطور منابع تحت الارضی استراتژیک آب ما استخراج می شود و با آبیاری سنتی بسیاری از حجم آب هدر می شود و دست آخر هم وزیر نیرو اعلام می کند که بیش از یک سوم منابع آب تحت الارضی و برگشت ناپذیر کشور استخراج شده است و بیش از 160 دشت کشور وضعیتی مشابه دریاچه ارومیه دارند و در آستانه خشک شدن و نابودی کامل هستند.

وی با اشاره به اینکه بد نیست به عنوان خبرنگار سری به دشت لوئین ساوه بزنید، گفت روزگاری در عمق 15 تا 20 متری آب استخراج می شده است اما هم اکنون عمق چاهها در برخی نقاط این دشت به 80 تا 100 متر رسیده است و این یعنی یک فاجعه بزرگ. من امیدوارم در یک ملاقات با وزیر جهاد و یا رئیس جمهور این مسائل و ناهماهنگی را بیان کنم زیرا در این بحرانی شدن آب، کشاورز مقصر نیست بلکه دولت مقصر اصلی است.

شریف گفت: به نظر من روش ثقلی در آبیاری روش زیانباری است . منظورم از روش ثقلی همین سنتی است و حتی اگر نهرها سیمانی باشد و آب کمتری هدر  برود روش قطره ای بهتر از روش ثقلی است اما من به روش آبیاری شرّه ای اعتقاد دارم البته آبیاری کوزه ای هم برای باغات انار خوب است.

کمبود و گرانی نهاده ها دومین مشکل پس از آبیاری غیر علمی است

وی افزود: دومین مشکل و معضل موجود کمبود و گرانی نهاده هاست. زمانی کود شیمیایی مثل اوره کیسه ای دو هزار تومان بود که دولت سابق آن را به یکباره به 20 هزار تومان رساند و الان قیمت 35 هزار تومان است. دولت اعلام کرد در قبال گرانی به وجود آمده به کشاورزان یارانه می دهیم اما دولت به همه چیز یارانه داد جز کشاورزی. دولت فقط شعار داد و ریالی یارانه به کشاورز نداد.

توجیه جالب مسئولان وزارتحانه برای گرانی کود

شریف خاطرنشان کرد: دولت و هر وزیر جهادی که آمده در رابطه با یارانه کشاورزی تنها شعار داده است و در عمل فقط کود شیمیایی را تا 20 برابر گران کرده اند . جالب اینجاست که چند وقتی است مسئولین وزارت جهاد استدلال می کنند که دولت برای تامین امنیت غذایی و سلامت و بهبود کیفیت میوه ها قیمت کود شیمیایی را افزایش داده است و می خواهد کشاورزان را به سمت استفاده از کود دامی و تولید محصولات ارگانیک سوق دهد در حالی که با شرایط موجود این یک توجیه است.

وی افزود: یک هکتار باغ انار نهایتا با شش کیسه کود اوره در طول یک سال کود دهی می شد. یعنی قیمت مصرف نهاده در سطح یک هکتار 12 هزار تومان بود که امروز کشاورز باید برای شش کیسه به نرخ دولتی 210 هزار تومان یعنی کیسه ای 35 هزار تومان بپردازد تازه اگر کود دولتی گیر بیاورد. الان قیمت یک کیسه کود شیمیایی در بازار آزاد 40 تا 50 هزار تومان است. حالا اگر بخواهیم به همین یک هکتار برای تولید محصول ارگانیک کود حیوانی بدهیم باید دو تا 10 چرخ کود بدهیم که اگر کود گاو خیس پای درخت بریزیم باغ پر از علف می شود و باید در طول سال یک تا دو میلیون تومان پول کارگر بدهیم تا علف ها را بچینند لکن مجبوریم دو تا 10 چرخ کود گاوی پوسیده بدهیم که باید بابت هر 10 چرخ حداقل 330 هزار تومان بپردازیم که با احتساب کارگر روزی 50 هزار تومان برای توزیع کود، هزینه اش می شود یک تا یک میلیون و 200 هزار تومان.

هزینه تولید محصول ارگانیگ 10 برابر تولید محصول غیرارگانیک است

شرف گفت: یک کشاورز برای اینکه محصول ارگانیک تولید کند باید هزینه هایش از 12 هزار تومان به بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان افزایش یابد. دولت هم که یک ریال یارانه نمی دهد. آیا با این فشار سنگینی که به کشاورز مظلوم می آورند توقع خودکفایی در محصولات کشاورزی توقع به جاییست؟

وی با اشاره به اینکه من طرفدار کود حیوانی هستم چراکه زمین و خاک را سالم نگه می دارد و وقتی شما پای یک درخت کود حیوانی می ریزید این کود وخاک همواره مرطوب می ماند و درخت شما آب کمتری می طلبد و ریشه درخت نیز قوی تر می شود اما دولت کاری کرده که کشاورز از تولید محصول ارگانیک فرار کند . اگر دولت یارانه بدهد همه کشاورزان می روند به سمت تولید محصول ارگانیک چراکه می خواهند مردم میوه سالم تری بخورند.

انار چینی در کشور جولان می دهد

این کشاورز در پاسخ به این سئوال که آبا انار ساوه رقیب دارد، گفت: البته هیچ اناری از لحاظ املاح و طعم ومزه انار ساوه نمی شود و این حقیقت را همه دنیا می داند اما چینی ها ، مصری ها و اروپایی ها رقیبان سرسخت ما در جهان شده اند چراکه دولت هایشان سیاست های کشاورزی درستی دارند و محصول ارزان تری به بازارهای جهانی عرضه می کنند. در کشور خودمان ، انار چینی، مصری و اروپایی جولان می دهد و دولت به جای اینکه از محصول انار داخلی دفاع کند و زمینه صادرات بیشتر را فراهم آورد و با حمایت قاطع از انارکاران سطح تولید انار را افزایش دهد، متاسفانه مجوز واردات انار را هم صادر می کند! این یعنی ظلم به کشاورز و نابودی انار ساوه و انار نادر ایران زمین.

وی افزود: این مشکلات و معضلات گریبانگیر همه محصولات کشاورزی است. مثلا یک زمانی نیروی کار روزی 20 هزار تومان بود اما امروز یک کارگر روزی 50 هزار تومان با ناهار و کرایه رفت و آمد هزینه دارد. مشکل دیگر برقی نشدن اغلب چاه های کشاورزی است. چقدر دولت شعار داد که چاه های کشاورزی را برقی می کنیم اما امروز خیلی از چاه ها گازوئیل گران قیمت آن هم به شرط اینکه پیدا شود مصرف می کنند.

شریف عنوان کرد: مشکل دیگری که آن هم یک معضل جدی است بحث بیمه کشاورزی است. بیمه از کشاورزان می خواهد تا محصولاتشان را بیمه کنند . کشاورز هم با ذوق و شوق می رود و حق بیمه اش را می پردازد اما وقتی باغش را سرما می زند و دچار حادثه می شود، بیمه پشت کشاورز را خالی می کند و گاها تا یک دهم یا یک بیستم ضرر و زیان واقعی وارد آمده به کشاورز را می پردازد.

وی گفت: مشکل اصلی در برقی شدن چاه ها را وزارت نیرو و امور آب ایجاد می کند چراکه امور آب چاههایی که پروانه ندارند را برق دار نمی کند و اکثر چاه های کشور نیز برق دار نیستند. برای پروانه دار کردن این چاه ها مجلس شورای اسلامی قانونی مشتمل بر ماده واحده و 7 تبصره را تصویب کرد. در این قانون دولت وزارت نیرو را موظف کرد که ضمن اطلاع رسانی فراگیر و موثر به ذینفعان، طی دو سال تمام پس از ابلاغ ، این قانون را برای کلیه چاه های آب کشاورزی فعال فاقد پروانه واقع در کلیه دشت های کشور که تا قبل از سال 1385 هجری شمسی حفر و توسط وزارت نیرو ودستگاه های تابعه استانی شناسایی شده باشند و بر اساس ظرفیت آبی دشت مرتبط و با رعایت حریم چاه های مجاز و عدم اضرار به دیگران و عموم و مشروط به اجرای آبیاری تحت فشار توسط متقاضی ، پروانه بهره برداری صادر کنند که متاسفانه این قانون هنوز هم خاک می خورد.

وی با ابراز تاسف از این وضعیت گفت: شنیده ایم که دیوان عدالت اداری جلوی اجرای این قانون را گرفته است و حکم به توقف داده است. خوب وقتی این همه چاه بی پروانه داریم چطور می شود این چاه ها را برق دار کرد؟

این کشاورز ادامه داد: بنده تقاضایم از مسئولین به ویژه جناب آقای مهندس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس این است که به این موضوع اعتراض کنند . البته من مخالف حفر چاه های غیرقانونی هستم و دولت و قوه قضاییه هم حتما باید این چاه های غیر مجاز را مسلوب المنفعه کند اما قانون مجلس هم باید اجرا شود. من اعتقاد جدی دارم که نمایندگان مجلس به دلیل اینکه با بدنه مردم و کشاورزان در تماسند مصوباتشان دلسوزانه و آگاهانه است. اما باید این مصوبات به عنوان قانون پس از تایید شورای نگهبان به اجرا در آید . واقعا چاه هایی که امروز برق دار نیستند حتی سهمیه سوخت دولتی هم ندارند و شرکت نفت از دادن سوخت امتناع می کند و من نمی دانم که یک کشاورز باید به چه کسی شکایت کند.

شریف یکی از مشکلات کشور را عدم بسته بندی مناسب محصولات صادراتی عنوان کرد و افزود: محصولات صادراتی ما علیرغم اینکه از کیفیت بالایی برخوردار است در جهان یا مشتری کمتری دارد و یا به واسطه دلالان به فروش می رسد و  سود هنگفتی نصیب دلالان بین المللی می کند . مثلا همین انار ما در کشورهای دیگر با بسته بندی های مرغوب تری عرضه می شود و  در آنجا گاها انار مصر را با برند انار ساوه می فروشند.

وی یادآور شد: اگر در ساوه صنایع تکمیلی احداث شود آن هم در حد وسیع و با تکنولوژی بالا، رب انار، صادراتی می شود . کنستانتره انار و سایر مواد غذایی مانند بستنی با طعم انار و ... از همین ساوه به جهان صادر خواهد شد و سود تمام محصولات انار کشاورزان ساوه ای نصیب انارکاران می شود.

وزیر مجمع مشورتی با کشاورزان تشکیل دهد

وی با بیان اینکه یک وزیر باید یا مدیرکل جهاد کشاورزی باید برای یک بار هم که شده برود و کشاورزی و باغداری کند یا در هر حال به طور کامل با شرایط و مشکلات کشاورز از نزدیک آشنا باشد، گفت: من اگر وزیر جهاد کشاورزی بودم سه کار فوری و اساسی انجام می دادم  اول اینکه بین وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی یا در سطح کلان بانک مرکزی و وزارت نیرو هماهنگی ایجاد می کردم تا کشاورزان در اثر این ناهماهنگی ها متضرر نشوند و دوم اینکه یارانه کشاورزی را محقق می کردم و برای تحقق این یارانه با نمایندگان مجلس بیشتر رایزنی می کردم  و سومین کار مجمعی از کشاوزان را تشکیل می دادم و هر سه ماه یکبار با آنان جلسه می گذاشتم و گزارشات و مشکلات واقعی را از خود کشاورزان دریافت می کردم نه از مدیران کل در استان ها.

شریف همچنین گفت: وزیر نیرو نباید به فکر کم و زیاد شدن آب های زیرزمینی باشد بلکه مانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا مثل چین و روسیه باید به بارور کردن ابرها و ایجاد باران های مصنوعی فکر کند زیرا ما باید به دنبال منابع جدید آب باشیم. همچنین حل بحث چاه های آب بدون پروانه و کمک به وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای طرح های مصرف بهینه آب کشاورزی ضروری است.

وی تاکید کرد: وزیر نیرو باید از احداث سدهای بی مطالعه و کارشناسی نشده جلوگیری کند مثلا روزی سد الغدیر را برای ساوه احداث کردند و آبش لبریز کرد . اما یکدفعه چندین سد در بالادست این سد الغدیر احداث کرده اند که امروزه سد الغدیر به کما رفته است.

خانه انار ساوه توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت فعال شود

این کشاورز نمونه در خصوص احداث پایانه صادراتی انار گفت: گرچه این کار ایده بسیار خوبی بود اما متاسفانه به گونه ای برای این کار مقدمه چینی شد و دخالت هایی صورت گرفت که اهداف دیگری را دنبال می کرد . بنده اعتقاد دارم باید چند نفر از انارکاران شناخته شده شهرستان بیایند و با دلسوزی و علم و آگاهی کامل کار را دست بگیرند. دولت هم حمایت تسهیلاتی و پشتیبانی از لحاظ صدور مجوز  فعالیت های مختلف در قالب این پایانه را صورت دهد و بدون اینکه دخالتی داشته باشد اجازه دهد بخش خصوصی فعالیتش را در این قسمت آغاز کند

وی افزود: این پایانه می تواند با نام خانه انار ساوه فعالیت کند، از برگزاری کلاس های ترویجی و آموزشی برای انارکاران، انجمن حمایت از انارکاران، تاسیس صنایع تبدیلی ، بسته بندی ، سردخانه ای ، دفتر بازاریابی و امور بین الملل و ده ها اقدام مرتبط با انار صورت گیرد تا انار ساوه یک برند شود و در همه جهان به عنوان یک سفیر از کشاورزی ایران حضور یابد.  بنده به عنوان یک انارکار حاضرم پیش قدم شوم و بخش عمده ای از این پایانه با سرمایه گذاری بنده صورت گیرد اما به شرط حمایت و البته تعهد دولت.

وی در رابطه با برگزاری جشنواره های انار هم گفت: اگر برگزاری این جشنواره مشکلی از مشکلات انارکاران را حل کند خوب است و در غیر اینصورت حرکتی نمایشی و هزینه بر خواهد بود./ش
برچسب ها: کشورهای ، مصر ، اروپایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.