اراک/

ارتقای بهره وری از آب عمده ترین برنامه جهاد کشاورزی استان مرکزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ارتقای بهره وری از آب عمده ترین برنامه این سازمان است

مظفری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: اجرای آبیاری تحت فشار، احداث کانال های بتنی و انتقال با لوله از هدر رفت آب جلوگیری کرده و موجب افزایش بهره وری در این بخش می شود.
وی با بیان اینکه 140 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی قابلیت استفاده از آبیاری نوین را دارد گفت : هم اکنون 50 هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش آبیاری نوین قرار دارد که باید در یک برنامه پنج ساله مابقی اراضی نیز نیز تحت پوشش این نوع آبیاری قرار گیرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود : با اختصاص تسهیلات بلاعوض 80 درصدی به میزان 800 تا 900 میلیارد ریال در سال، در برنامه پنج ساله اراضی باقی مانده تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار خواهند گرفت.
مظفری بازسازی کانال های آبیاری سنتی را از دیگر راه های ارتقای بهره وری از آب عنوان کرد و افزود: 13 هزار کیلومتر کانال انتقال آب در بخش کشاورزی استان مرکزی وجود دارد که یک هزار و 200 کیلومتر آن به صورت بتنی و لوله گذاری شده است.
وی گفت : حدود 12 هزار کیلومتر از کانال های انتقال آب در این استان به صورت سنتی است که با تبدیل آنها به کانال های مدرن از هدر رفت آب از طریق خاک جلوگیری و بهره وری آب تا یک و نیم برابر افزایش می یابد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود : برای ارتقای کانال های آبیاری بخش کشاورزی استان مرکزی سالانه حدود 600 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تادر برنامه پنج ساله انجام شود.
وی گفت : سه هزار رشته قنات در استان مرکزی وجود دارد که هر دو تا سه سال باید لایروبی و احیا شوند که در این زمینه تصمیماتی در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها اتخاذ شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.