اصفهان/

ارتقاء 23 درصدي کيفيت سطح در توليد تختال فولاد مبارکه

با تغيير در طراحي محصول فولاد توليدي در ناحيه فولادسازي و ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه و ارتقاء 23 درصدي کيفيت سطحي تختال سالانه 157 ميليارد ريال سودآوري حاصل شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، رئيس برنامه ريزي و کنترل توليد فولادسازي و ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه با تاييد اين مطلب گفت: کيفيت داخلي 3414 که در استاندارد بين‌المللي17100 DIN آلمان معادل St37 مي‌باشد، در دسته بندي فولادها از نظر درصد کربن در گروه فولادي متوسط کربن مي باشد. و از آنجايي که محدوده درصد کربن آناليز شيميائي اين فولاد، آن را در زمره فولادهاي حساس به ترک در فرآيند توليد تختال در ماشين هاي ريخته گري مداوم قرار مي داد، در صورت وجود کوچکترين مشکل در فرآيند توليد اين محصول، باعث توليد تختال با درصد بالاي عيب ترک طولي در فرآيند ريخته گري مي‌گرديد.

عباسعلي ابراهيمي در همين رابطه ادامه داد: با توجه به اينکه در فولاد مبارکه سالانه بالغ بر يک و نيم ميليون تن تختال توليد شده از همين نوع محصول تول بود لذا بروز اين ترکهاي طولي هزينه‌هاي ناخواسته زيادي در ناحيه فولادسازي و ريخته گري مداوم به شرکت تحميل مي کرد.

وي درخصوص چگونگي رفع اين مشکل تصريح کرد: با توجه به جميع مشکلات و بررسي‌هاي فني، علمي و تجارب کاري، ايده تغيير آناليز شيميايي در کيفيت 3414 مطرح گرديد به‌نحوي که ضمن کاهش عيوب ترک اين محصول، جوابگوي نياز مشتريان از نظر خواص مکانيکي باشدکه پس از پذيرش ايده، مراحل طراحي کيفيت جايگزين با همکاري واحد متالورژي و روشهاي توليد و گروه فني توليد صورت پذيرفت و کيفيت جديد طراحي شده با نام 3019 با سه ذوب آزمایشی به مرحله توليد رسيد.

رئيس برنامه ريزي و کنترل توليد فولادسازي و ريخته‌گري مداوم فولاد مبارکه پيرامون نتيجه اجراي اين تغييرات خاطرنشان کرد: نتايج بسيار خوب کيفيت محصول توليدي در نواحي فولادسازي و ريخته گري مداوم، نوردگرم و نوردسرد و خواص مکانيکي مطلوب محصول باعث شد اين کيفيت بطور انبوه در خط توليد قرار گرفته و بطور کلي جايگزين نوع 3414 گردد.

ابراهيمي ادامه داد: اجراي اين طرح نتايج چشمگيري روي کاهش عيوب ترک طولي تختال داشت به‌نحوي که عيوب ترک طولي در اين محصول بيش از 23 درصد کاهش يافت و عيوب کل آن از بالاي 30 درصد به کمتر از 10 درصد رسيد. علاوه بر اين با توجه به حجم توليد و عيوب بالاي کيفيت 3414، پس از جايگزيني کيفيت 3019، تأثير کاهش عيوب در اين محصول تاثير زيادي روي کاهش درصد عيوب کل محصولات داشته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.