اصفهان/

برگزاري همايش مديريت دانش باعنوان خوردگي لوله هاي سوپرهيتر

همايش مديريت به اشتراك گذاري دانش سازماني،تحت عنوان "خوردگي لوله هاي سوپرهيتر ديگهاي بخار(سمت آتش) و نحوه كنترل آن" در نيروگاه اصفهان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان دراين همايش، ابراهيم قاراخاني، از كاركنان امور شيمي نيروگاه، گفت: خوردگي سمت آتش در لوله هاي سوپر هيتر و ري هيتر ديگ بخار واحدهاي نيروگاهي وديگرصنايع كه از سوخت هاي نفتي استفاده ميكنند،ناشي از خاكستر سوختهاي نفتي(مازوت و گازوييل)است. اين نوع خوردگي كه در فاز مايع و در دماي بالا در مناطقي كه دماي فلز در محدوده 816- 593 درجه سانتيگراد است شكل مي گيرد.

وی افزود: اين خوردگي زماني رخ ميدهد كه خاكسترهاي گداخته (slag)كه حاوي واناديم است به ترتيب زير و بر روي سطح لوله تشكيل شودکه به این ترتیب تركيبات حاوي واناديم و سديم موجود در مواد سوختي پس از سوختن به شكلV2O5,Na2O اكسيد مي شود. ذرات خاكستر توليد شده به سطح فلز مي چسبد، V2O5, Na2O در سطح فلز واكنش داده و مايعي را تشكيل مي دهد. مايع تشكيل شده لايه محافظ مگنتيت را از بين برده و فلز زير آن را در معرض خوردگي قرار ميدهد.

ابراهيم قاراخاني گفت: در اين نوع خوردگي، پنتااكسيدواناديم نقش كاتاليزور را در اكسيداسيون ايفا مي كند و اكسيداسيون سريع ضخامت ديواره را كاهش ميدهد. كاهش ضخامت ديواره منجر به افزايش تنش در ناحيه نازك شده مي شود و افزايش تنش به همراه دماي بالاي فلز منجر به شكست خزشي مي شود.

وي در پايان گفت: با كنترل عوامل موثر در خوردگي از جمله: كنترل هواي اضافه، تزريق افزودني ها به سوخت جهت تغيير نقطه ذوب رسوب خاكستر، كنترل دما، شستشوي شيميايي، تميز كاري سطح خارجي لوله ها، مي توان از خوردگي ناشي از خاكستر مواد نفتي جلوگيري و آن را كنترل كرد. /س

برچسب ها: اصفهان ، همایش ، مدیریت ، دانش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.