ربیعی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد؛

حفظ سطح اشتغال مهمترین اولویت وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی/ در آینده نه‌ چندان دور با 7 میلیون بیکار مواجه خواهیم شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که در طی 100 روز گذشته در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت حفظ سطح اشتغال بود، گفت: در کشور 4.5 میلیون دانشجو با تحقیق وارد بازار کار خواهند شد، به طوری که اگر فرض را بر این بگیریم که آمار ارائه شده در خصوص اشتغال و بیکاری در جامعه درست بوده است، در آینده نه‌چندان دور با حدود 7 میلیون بیکار مواجه خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، تبیین عملکرد صد‌روزه دولت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شب گذشته (13 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
علی ربیعی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهمترین برنامه‌های جنابعالی در صد‌ روز گذشته چیست گفت: امیدوارم دولت تدبیر و امید بتواند آرزوهای مردم را به خوبی برآورده کند و پاسخگو باشد.
 
وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه بزرگی است که از سه وزارتخانه بزرگ دیگر در گذشته به وجود آمده است، افزود: همه وظایف این وزارتخانه با توسعه و عدالت اجتماعی مرتبط است.
 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عملکرد خوب این وزارتخانه در جهت بهبود وضعیت مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: باید عدالت‌اجتماعی را در جامعه گسترش دهیم.
 
ربیعی با اشاره به اینکه ما در این وزارتخانه به نحوه پرداخت یارانه‌ها می‌پردازیم خاطرنشان کرد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بررسی و مطالعه فقر و نابرابری اجتماعی می‌پردازیم.
 
* باید به دنبال بهینه‌کردن وضعیت اشتغال باشیم
 
وی با بیان اینکه مسائل مرتبط با رفاه‌ اجتماعی بخشی از فعالیت‌های این وزارتخانه‌ بزرگ به حساب می‌آید، گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه‌های ما در وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی اشتغال است، به‌طوری که باید به کمک دستگاه‌های دیگر به دنبال بهینه‌کردن وضعیت اشتغال در کشور باشیم.
 
ربیعی با اشاره به اینکه وزارت سابق تعاون در این وزارتخانه به معاونت تبدیل شده است، ادامه داد: نباید به تعاون به عنوان یک مسئله‌اقتصادی توجه کنیم، بلکه باید تعاون را در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه به حساب آوریم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رگ عدالت‌ اجتماعی در همه این وزارتخانه جریان دارد، اضافه کرد: دولت باید به نظام‌ بیمه توجه زیادی کند، زیرا این مسئله با زندگی مستقیم مردم سر و کار دارد.
 
وی گسترش NGO ها، گسترش حقوق‌ شهروندی، تنظیم روابط کار، نقش شرکای‌ اجتماعی و تنظیم سه‌ جانبه‌گرایی را در کشور از جمله وظایف وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و عنوان کرد: این وزارتخانه دارای وظایف متعدد و متنوعی است.
 
* حفظ سطح اشتغال مهمترین اولویت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
 
وی با اشاره به اینکه اگر دولت در عرصه حمایت‌های بیمه‌ای و نظام بیمه موفق عمل کند، به یکی از اهداف بزرگ نظام دست یافته است، خاطرنشان کرد: اولین اقدام ما در این وزارتخانه طی صد روز گذشته حفظ سطح اشتغال بود، به طوری که در طی این مدت مشکل برخی از صنایع را برطرف کردیم تا سطح اشتغال حفظ شود.   
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای حفظ سطح اشتغال در طی صد روز گذشته چه اقداماتی را انجام داده‌اید، گفت اشتغال تنها به دور یک محور نمی‌چرخد، بلکه باید گفت حوزه اشتغال ابعاد مختلفی را در بر گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند که اگر تولید را افزایش دهند اشتغال هم رشد پیدا می‌کند، افزود: درست است که اشتغال نتیجه تولید است، اما اشتغال زمینی نیست که در آن بذری از پول را بپاشیم و در نهایت شغل ایجاد شود.
 
* 50 درصد نیروی کار فاقد مهارت هستند
 
ربیعی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد شغل پایدار و زندگی باکرامت برای مردم هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه 50 درصد نیروی کار کشور فاقد مهارت کار هستند، این در حالی است که در کشور حدود 4.5 میلیون دانشجو وجود دارد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بحث مهارت ورزی موضوعی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: متاسفانه در برنامه‌ها بحث افزایش مهارت مورد توجه مسئولین امر قرار نگرفته است.
 
وی افزایش مهارت‌ورزی را یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید دانست و افزود: یکی از برنامه‌های شورای عالی اشتغال، همسو کردن وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.
 
 
* تفاوت نرخ بیکاری در استان‌ها 13 درصد است
 
ربیعی با بیان اینکه متاسفانه 50 درصد نیروی کار ما از مهارت لازم برخوردار نیستند گفت: متاسفانه میان استان‌های کشور تفاوت جدی در خصوص نرخ بیکاری وجود دارد، به‌طوری که تفاوت نرخ بیکاری در استانها 13 درصد است.
 
وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها تعداد بیکاران کشور بسیار زیاد است ادامه داد: فاصله استانها از نظر اشتغال خوب نیست.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حدود نزدیک به 3 میلیون نفر در جامعه بیکار هستند، بیان کرد: در طی 8 سال گذشته دانشگاه‌های کشور دانشجویان زیادی را به خود جذب کرده‌اند، به‌طوری که میان دانشگاه‌ها رقابت در رشته‌های مختلف به وجود آمد.
 
* در آینده نه چندان دور با 7 میلیون بیکار روبرو خواهیم شد
 
ربیعی با بیان اینکه در کشور 4.5 میلیون دانشجو با تاخیر وارد بازار کار خواهند شد، اضافه کرد: اگر فرض را بر این بگیریم که آمار ارائه شده در خصوص اشتغال و بیکاری در جامعه درست باشد، در آینده‌ای نه‌ چندان دور با حدود 7 میلیون بیکار روبرو خواهیم شد.
 
وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید علاوه بر تورم و رکود در آینده با 7 میلیون بیکار مواجه خواهد شد، ادامه داد: باید به شفاف‌سازی و روشن‌کردن وضعیت موجود بپردازیم.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه 200 واحد در معرض تهدید قرار دارند گفت: مجموعه واحدهای ما بیش از 38 میلیارد بدهکار هستند.

وی با بیان اینکه حدود 140 هزار نیروی کار در 200 واحد در حال از دست دادن شغلشان هستند افزود: در 8 سال گذشته حجم بسیار زیادی از نقدینگی وارد بازار شد.

*70 هزار شغل در طی سال‌های گذشته ایجاد شده است

ربیعی با اشاره به اینکه بنده به طور مستقیم چهار جلسه را با کارشناسان متعدد برای رسیدن به آمار درست برگزار کردم اظهار داشت: بین 76 الی 70 هزار شغل در طی سال‌های گذشته در کشور ایجاد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما در برنامه‌هایمان نکات ضعف خود راملاحظه خواهیم کرد گفت: دولت تدبیر و امید این بار بر اساس نقاط ضعف به سمت برنامه‌ریزی برای اشتغال پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه اشتغال نیاز به استراتژی دارد، افزود: در سال‌های گذشته حدود 600 میلیارد دلار پول از طریق فروش نفت به جامعه تزریق شده است.

ربیعی با بیان اینکه در بنگاه‌های زودبازده اقدام به راستی‌آزمایی کردیم اظهار داشت: امروزه واقعا دیگر فرصت آزمون و خطا وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ما ا جازه نداریم حتی برای یک ریال با سیاست‌های آزمون و خطا حرکت کنیم گفت: رئیس‌جمهور در جلسات متعددی به صورت جدی به بحث اشتغال تاکید داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای حفظ سطح اشتغل در طی صد روز گذشته چه اقداماتی را انجام داده‌اید افزود: اولین اقدام ما در صد روز گذشته حفظ سطح اشتغال بود به طوری که این مسئله را به شدت در صنایع پیگیری‌ کردیم تا صنایعی که در معرض خطر قرار دارند تعطیل نشوند.

ربیعی تصریح کرد: ما در سیاستگذاری اشتغال سه رویکرد را در نظر گرفته‌ایم به طوری که در رویکرد اول دولت به صورت مستقیم تولید اشتغال کند و در رویکرد دوم دولت باید نقش حمایتی داشته باشد و در نهایت در رویکرد سوم دولت باید در جهت بهبود فضای کسب و کار اقدام کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دولت باید با تلفیق رویکرد دوم و سوم فضای کسب و کار را چه در بحث گمرک و چه در بحث منابع بانکی بهبود بخشد ادامه داد: وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصمیم گرفته است تا جرایم ناشی از بیمه را ببخشد.

وی با اشاره به اینکه باید در جهت پر کردن ظرفیت‌های خالی واحدها برآییم خاطرنشان کرد: در طی صد روز گذشته به بحث مشاغل خانگی توجه زیادی شده است این در حالی است که همه دنیا به بحث مشاغل خانگی اهمیت زیادی می‌دهند.

ربیعی با اشاره به اینکه ما نباید از بحث مشاغل خانگی غافل بمانیم اظهار داشت: باید در جهت تقویت مشاغل روستایی هم گام‌های اساسی را برداریم.

*باید در سیاست‌های جدیدمان به زنجیره اشتغال توجه کنیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در سیاستگذاری اشتغال بر روی زنجیره اشتغال تاکید بسزایی شده است تصریح کرد: باید در سیاست‌های جدیدمان به زنجیره اشتغال توجه فراوانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری نزدیک به 200 هزار شغل در بخش مشاغل خانگی مورد بررسی قرار گرفته است گفت: وام‌‌هایی را برای مشاغل خانگی اختصاص دادیم که متاسفانه این وام‌ها در مصارف دیگری بهره‌برداری شده است مثلا این وام صرف زیبایی عمل جراحی شده بود.

ربیعی با اشاره به اینکه باید در سیاست‌هایمان تجدید نظر کنیم خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور توجه زیادی به بحث مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری داشتند.

ربیعی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های وزارتخانه ما بحث گردشگری و صنایع دستی است اظهار داشت: دولت به دنبال جلوگیری از تورم و رکود است زیرا باید در جامعه تعادل را برقرار کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جلساتی را با رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش پیرامون بحث اشتغال برگزار کردیم ادامه داد: باید منابع بانکی را در جامعه تزریق کرد که تورم‌زا نباشد.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش‌های مختلف از اشتغال را باید مشخص کرد گفت: در سه شنبه آتی در شورای عالی اشتغال سیاست‌هایمان را اعلام خواهیم کرد.

ربیعی افزود: انشالله با آمارهای درست بتوانیم اشتغال پایدار را در جامعه به وجود ‌آوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اشتغال نیاز به سیاستگذاری همه جانبه دارد گفت: در طی این مدت به آسیب‌شناسی در حفظ سطح اشتغال پرداخته‌ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه در طی صد روز گذشته برای رفع محدودیت‌ها چه اقداماتی انجام داده شده است افزود: ما در این صد روز کارهایمان را با برنامه به جلو پیش برده‌ایم.

ربیعی با بیان اینکه امسال راه سختی را برای تعیین مزد در پیش داریم خاطرنشان کرد: دستور مطالعاتی تعیین مزد را از یک ماه قبل آغاز کرده‌ایم به طوری که با شورای اجتماعی‌مان از هفته آینده شروع به مذاکره خواهیم کرد.


وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فراروی جامعه باید به مسئله تورم توجه اساسی و ویژه‌ای شود، گفت: باید نظام کارآفرینی و کارفرمایی مورد توجه مسئولین امر قرار بگیرد.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید تورم را در جامعه به معنای واقعی کلمه کنترل کنیم، افزود: باید بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای امیددادن به کارگران در شرایط فعلی چه کار انجام داده‌اید، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور برای تمامی بازنشستگان در حوزه تامین‌اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی تا پایان سال دو بسته کالایی را نیز در نظر گرفته است، به طوری که ممکن است دولت تصمیمات دیگری را هم نیز در این رابطه اتخاذ کند.
 
وی با اشاره به اینکه این کالاها با یک رقم مشخص طی دو مرحله به جامعه تزریق خواهد شد، افزود: این اقدام دولت در جهت بهبود وضعیت مردم انجام خواهد شد.
 
ربیعی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات مردم در خصوص هزینه درمان است، اظهار داشت: متاسفانه بخشی از طبقات متوسط جامعه امروزه به دلیل هزینه‌های درمان به دهک‌های پایین کشیده شده‌اند.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه امروزه نرخ رشد ما 5.4- است، ادامه داد: دولت باید همه اهتمام خود را درصدد بهبود این وضعیت به عمل آورد تا نرخ رشد به صفر برسد.
 
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه اقداماتی را برای تغییر نظام بیمه‌ای کشور درطی صد روز گذشته انجام داده‌اید گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و دولت مسئله درمان است به طوری که این دلوت درصدد است تا با برنامه‌ریزی درست در جهت مداوای بیماران برآید.
 
* دولت درصدد کاهش هزینه‌های درمان است
 
وی با اشاره به اینکه دولت درصدد تامین هزینه‌های درمان است، خاطرنشان کرد: امروزه حدود 37 میلیون نفر دارای بیمه کارگری هستند.
 
ربیعی با اشاره به اینکه 35 میلیون نفر در  کشور تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان هستند که خدمات درمانی، بیمه عشایری و روستاییان را نیز در بر دارد ادامه داد: 3 میلیون نفر هم نیز در جامعه تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح هستند، این درحالی است که 1.5 میلیون نفر هم نیز تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند.
 
*ساختارهای بیمه اصلاح شود
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید در جهت اصلاح ساختارهای بیمه برآییم ادامه داد: دولت برای بهبود وضعیت درمان ابتدا یابد به دنبال اصلاح ساختارهای بیمه برآید.
 
ربیعی افزود: در هیچ دوره‌ای هیچ‌گاه میان دستگاه‌های مسئول همچون حوزه درمان و رفاه تا به این حد هماهنگی وجود نداشته است، به‌ طوری که این هماهنگی می‌تواند ما را در پیشبرد اهدافمان یاری برساند.
 
وی با اشاره به اینه در طی این صد روز اقدامات بسیار مناسبی را در حوزه بانک اطلاعاتی انجام داده‌ایم، بیان کرد: ما به دنبال الکترونیکی کردن دفترچه‌ها هستیم که این هم نیز یکی از برنامه‌های آتی ما به حساب می‌آید به‌ طوری که در روی این قضیه مطالعاتی در حال انجام است.
 
وی با اشاره به اینکه اگر ساختار بیمه اصلاح شود روند امور به شفافی پیش خواهد رفت، اظهار داشت: ما به دنبال تعیین بسته‌هایی برای قیمت‌گذاری هستیم تا قیمت‌ها برای بیمه‌کنندگان مشخص شود.
 
ربیعی با اشاره به اینکه شورای عالی بیمه در این دوره جدی گرفته شده است، گفت: باید فرهنگ بیمه را در کشور اصلاح کنیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه باید به دنبال اصلاح رابطه پزشک و بیمار باشیم، افزود: متاسفانه با دفترچه بیمه مثل چک سفید برخورد می‌شود که آن هم نیز باید مورد اصلاح قرار بگیرد.
 
ربیعی با اشاره به اینکه در طی صد روز گذشته اقداماتی در خصوص بیماری‌های خاص به عمل آمده، تصریح کرد: خوشبختانه داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه در این مدت قرار گرفته است، به‌ طوری که ما به دنبال معتبر کردن دفترچه‌های بیمه هستیم.
 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بنده به پیمان خود عمل کرده‌ام، زیرا از افراد متخصص در حوزه های مختلف استفاده کرده‌ام گفت: ستاد مبارزه با مفاسد را در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی فعال کرده‌ام و در آن از افراد متخصص و کارشناس بهره لازم را برده‌ایم.
 
ربیعی با اشاره به اینکه بنده آمار غلط نمی‌دهم و بنا ندارم که آمار غلط را در جامعه بازگو کنم، گفت: دولت را نباید فقط با کارهای انجام داده شناخت، بلکه باید کارهایی که دولت نمی‌خواهد انجام دهد را مورد شاخص‌بندی قرار دهیم و آنها را شناسایی کنیم.
 
ربیعی با اشاره به اینکه بنده به هیچ عنوان به دنبال آمارسازی پیش نخواهم رفت، افزود: بنا ندارم که کار غیر‌کارشناسی در حوزه وزارتخانه‌ام انجام دهم، زیرا تصمیم عجولانه نخواهم گرفت.
 
بنده نماینده بازنشسته نمایندگان کارمند و روستایی هستم ادامه داد: من کار را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون تدبیر انجام نخواهم داد.
 
وی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان ما فاقد دفترچه بیمه هستند که در این رابطه حدود 1.5 میلیون دانشجو تحت پوشش بیمه نیز قرار خواهند گرفت، گفت: حدود 2، 3 هزار تومان دانشجویان بابت حق بیمه پرداخت خواهند کرد.

انتهای پیام/

 
برچسب ها: وزیر ، تعاون ، کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار