مشهد/

مالکیت فکری مقوله ای نیازمند اصلاح و فرهنگ سازی

مالکیت فکری از مبحثی است که در ایران سابقه طولانی دارد ولی با اینکه قانون آن از سال 1310 به تصویب رسیده است ولی فرهنگ سازی زیادی در مورد آن انجام نشده است.

 



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد بسیاری از مردم حتی با آن آشنایی ندارند به طور کل وقتی فردی نوآوری و یا ایده فکری داشته باشد می توان برای آن اعلام مالکیت کرده و به ثبت برساند تا مورد سوء استفاده افراد دیگر قرار نگیرد به این اتفاق مالکیت فکری اطلاق می شود.

روند اختراعات در ایران نیازمند تسهیل

رئیس اداره ثبت اختراعات ایران با اشاره به اینکه ثبت اختراع مهم ترین نماد مالکیت فکری است گفت: روند ثبت اختراع در ایران نیازمند تسهیل و آسان سازی است.

مهرداد الیاسی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه مالکیت فکری در کشور وجود دارد اظهار کرد: یکی از اقدامات موثری که در این زمینه انجام شده است عضویت ایران در PCT است که به مخترعان ایرانی ساکن در خارج از کشور بسیار کمک کرده می کند.

وی تصریح کرد: PCT در واقع یک نوع معاهده همکاری در ثبت بین المللی ثبت اختراعات است که کشورمان با عضویت در این معاهده توانسته است گام بلندی در زمینه تسهیل روند ثبت اختراعات در سطح بین المللی بر دارد.

رئیس اداره ثبت اختراعات ایران ادامه داد: هر چه در زمینه پشتیانی از مالکیت فکری اقدامات بیشتری انجام شود، می توان گفت که کشور بیشتر به سمت خودکفایی رفته است.

الیاسی با بیان اهمیت پشتیبانی از حوزه های دانش بنیان در کشور اذعان کرد: در واقع مهم ترین بخشی که می تواند سبب عبور کشور از طوفان ها و کم شدن وابستگی اقتصاد آن به نفت شود توجه به مقوله های دانش بنیان و مبتنی بر علم از جمله اختراعات است.

وی ادامه داد: نتجه حمایت از مالکیت فکری و تسهیل روند ثبت اختراعات اشتغال زایی و باز شدن مسیر برای رشد اقتصادهای بدون وابستگی به نفت است.

رئیس اداره ثبت اختراعات ایران با بیان اینکه در زمینه مستند سازی اختراعات مشکلاتی وجود دارد خاطرنشان کرد: شرکت هایی که در زمینه ثبت اختراعات فعالیت می کنند در واقع اقداماتی تخصصی را انجام می دهند که برآیند آنها به نفع مخترع است و این شرکت ها می توانند مشاوره های مناسبی به مخترعان ارائه دهنذ تا روند ثبت اختراع برای آنها تسهیل شود.

الیاسی تاکید کرد: فعالیت این شرکت ها در واقع می تواند به گسترش فرهنگ مالکیت فکری و توسعه اختراعات کمک کرده و برای تجارت نیز بسیار مفید است.

اهمیت آموزش در حوزه مالکیت فکری

مدیر دفتر آموزش پژوهشگاه نیرو نیز از برگزاری دوره های آموزشی با موضوع مالکیت فکری با همکاری موسسه دارایی های فکری پلکان از مجموعه های زیر نظر پارک علم و فناوری خراسان رضوی خبر داد و گفت: این اقدامات می تواند در زمینه اشاعه فرهنگ مالکیت فکری بسیار موثر باشد.

مسعود صادقیان در این زمینه اظهار کرد: تعامل و ارتباط مناسبی که می تواند در زمینه مالکیت فکری با شرکت های متخصص در این زمینه برقرار شود مساعدت بزرگی برای نهادینه کردن حوزه مالکیت فکری است.

وی با بیان اینکه موسسه دارایی های فکری و فناوری پلکان در اجرای دوره های مالکیت فکری در پژوهشگاه نیرو را بر عهده داشته است متذکر شد: این قبیل دوره ها می تواند در زمینه حقوق مالکیت فکری و تجاری سازی اطلاعات خوبی را به ارگان ها به ویژه نهادهای پژوهشی ارائه دهد تا بتوانند در زمینه مالکیت فکری اقدامات مناسبی انجام دهند.

مدیر دفتر آموزش پژوهشگاه نیرو ادامه داد: آشنا شدن با مقوله مالکیت فکری و فرآیند تجاری سازی آن می تواند سرمایه های منابع انسانی را که در واقع تنها سرمایه های ارگان های پژوهشی هستند را به تجارت های ثروت ساز تبدیل کنند.

وی تاکید کرد: همچنین تمام دستگاه ها باید با شرکت های خصوصی مشاور در این زمینه تعاملات مناسبی داشته باشند تا فرآیند ثبت مالکیت های فکری و فناوری آنها همچنین تجاری سازی اختراعات آنها به درستی انجام داده و در مسیر مورد نظر قرار بگیرد.

تدوین سیاست های حمایتی برای ثبت مالکیت فکری

مدیر عامل موسسه پلکان نیز با اشاره به مشکلاتی که شرکت های مشاور و کاگزار حوزه مالکیت فکری دارند گفت: نخستین مشکلی که در این زمینه وجود دارد نبود سیاست هایی مناسب برای حمایت از این دسته از موسسات است.

محمدعلی میرزابابایی اظهار کرد: در صورتیکه از موسسات متخصص در این زمینه حمایت نشود و این فرهنگ میان مردم اشاعه پیدا نکند شرکت هایی که دارای صلاحیت لازم در این زمینه نیستند نیز شروع به ارائه خدمات به مخترعین و نخبگان می کنند.

وی تصریح کرد: نبود یک مرجع متولی در این زمینه سب شده است که راه برای سوءاستفاده افراد سودجو در این زمینه باز شود.

میرزابابایی در ادامه افزود: بهتر است ارگان ها و افراد برای دریافت خدمات مربوط به مالکیت فکری به شرکت هایی مراجه کنند که زیر نظر پارک های علم و فناوری بوده و فعالیت آنها مورد تایید آنها است.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه های تخصصی مالکیت فکری ورود بیشتری پیدا کرد یادآور شد: می توان برای اشاعه و ترویج بیشتر مقوله مالکیت فکری دوره های آموزشی در این زمینه توسط ادارات و سازمان های دولتی برگزار گردد.

با این تفاسیر اقدام برای توسعه شرکت ها و کالاهای دانش بنیان ، فراهم آوردن زیرساختهای لازم برای نهادینه شدن فرهنگ مالکیت فکری در کشور است که در راستای این مهم باید ارگانها و سازمانهای دولتی سرمایه گذاری هایی را انجام دهند./س

 

برچسب ها: اختراع ، نیازمند ، فکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.