فانی در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

نقشه راه برای اجرای سند تحول نظام آموزشی ظرف یکسال آماده مي‌شود/کمک 50 میلیارد توماني دولت به آموزش و پرورش

تبیین عملکرد 100 روزه دولت در آموزش و پرورش با حضور وزير آموزش و پرورش در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، تبیین عملکرد 100 روزه دولت در آموزش و پرورش شب گذشته (13 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
علی‌اصغر فانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در طی 100 روز گذشته مهمترین اقدام جنابعالی در وزارت آموزش و پرورش چه بوده است گفت: 12 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور برای آینده‌سازی در حال فعالیت هستند.  
 
وی با اشاره به اینکه برای سال 93 چهار محور را در برنامه‌های آموزش و پرورش قرار دادم افزود: اولین محور بحث بهسازی و ساماندهی نیروی انسانی است که از ماه‌های گذشته تیم پرقدرتی را برای این منظور فعال کرده‌ایم.  
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امیدوارم تا پایان اسفندماه به یک برنامه عملیاتی مهمی دست پیدا کنیم، خاطرنشان ساخت: وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اقدام به تعلیم و تربیت آحاد کشور نیست، به طوری که همه نهادها، وزارتخانه‌ها و آحاد ملت باید به این وزارتخانه کمک کنند.  
 
فانی با اشاره به اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در داخل مدرسه باید معلمین به توسعه مشارکت بپردازند، همچنین دانش‌آموزان و اولیاء آنها هم نیز در اداره و توسعه مدرسه باید همکاری داشته باشند.  
 
وی با اشاره به اینکه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش دومین محور است، تصریح کرد: مدیریت در آموزش و پرورش به عنوان سومین اولویت این وزارتخانه به حساب می‌آید.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه‌ای که دولت در اختیار آموزش و پرورش قرار داده است، بیان داشت: توسعه به‌ورزی در آموزش و پرورش یکی از اولویت‌های جدی در بعد مالی به حساب می‌آید.  
 
فانی با بیان اینکه سرانه کردن بودجه مدارس ولو در تعدادی از آنها در سال 93 از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: توسعه مدیریت آموزش و پرورش به عنوان چهارمین محور در نظر گرفته شده است.  
 
* اختيار دادن به مديران توانمند کارها را پيش مي‌برد

وی اضافه کرد:‌ اگر اختیارات لازم را به مدیران توانمند و با انگیزه برای اداره مدرسه بدهیم، کارها به خوبی پیش خواهد رفت.  
 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در مدت کوتاه تصدی جنابعالی در این وزارتخانه چه کارهایی انجام داده‌اید، اظهار داشت: همه جامعه مخاطب آموزش و پرورش هستند یعنی هر خانه‌ای  که زنگ در آن زده شود در داخل آن خانه یا دانش‌آموز و یا خانم و آقای معلم هستند. 

فانی با تاکید بر اینکه بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت، آموزش و پرورش است افزود: اقداماتی که در این وزارتخانه صورت می‌گیرد کوتاه مدت نیست، این در حالی است که اقدامات آموزش و پرورش در درازمدت خود را نشان می‌دهد.  
 
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هر کشور آئینه‌ تمام‌نمای آینده آن کشور به حساب می‌آید، خاطرنشان ساخت:‌ بنده از 27 مرداد با حکم رئیس‌جمهور در این کار مشغول شدم.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مهر 92 بازگشایی مدارس را داشتیم که به لطف خداوند و با همکاری مدیران، فرهنگیان و دانش‌آموزان این امر به خوبی در کشور صورت گرفت.  
 
* دولت گزارش آسیب‌شناسی از وضعیت موجود را تقديم مجلس کرد

فانی با اشاره به اینکه ما با کمک دولت بازگشایی مدارس را به خوبی انجام دادیم، گفت: بازگشایی مدارس در سال جاری نسبت به سال‌های قبل از کیفیت خوب و بالاتری برخوردار بود.  
 
وی با بیان اینکه در مدتی که گذشت مسائل آموزش و پرورش را احصاء کردیم، اظهار داشت: در آموزش و پرورش قریب به 750 مسئله را مورد شناسایی قرار دادیم.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید مسائل مرتبط با آموزش و پرورش را به خوبی بشناسیم، اضافه کرد: برنامه‌ای را که دولت به مجلس تقدیم کرد حاصل آسیب‌شناسی از وضعیت فعلی موجود بود.  
 
فانی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم درست‌تر و باتدبیرتر حرکت کنیم باید از میان 750 مسئله، مهمترین را انتخاب کنیم، خاطرنشان ساخت: در همه جلساتی که با کارشناسان، متخصصان و فرهنگیان داشتیم، بازخورد این 4 اولویت اصلی آموزش و پرورش را دریافت کرده‌ایم.  
 
معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر به منزلت فرهنگیان و معلمان در آموزش و پرورش توجه می‌شود، ادامه داد: معلم رکن اصلی آموزش و پرورش است، پس باید گفت آموزش و پرورش شامل 6 رکن، مدیریت، معلم، برنامه‌های درسی، مقررات آموزشی، فضای فیزیکی مدرسه و بودجه است.  
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم نقش کلیدی را در این 6 رکن ایفا می‌کند، افزود: معلم با لطف، سکوت و رفتارش دانش‌آموزان را هدایت می‌کند.  
 
فانی با اشاره به اینکه الگوپذیری دانش‌آموزان از روز اول مدرسه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: معلم نقش کلیدی را در ایجاد رفتار برای دانش‌آموزان بازی می‌کند.  
 
* باید امنیت فرهنگی در آموزش و پرورش حاکم شود

وی با بیان اینکه معلم باید از منزلت و هویت قابل قبولی برخوردار باشد، بیان داشت: ما به دنبال ایجاد امنیت فرهنگی در مدارس هستیم، یعنی به جای اینکه فرهنگ امنیتی داشته باشیم باید امنیت فرهنگی را در آموزش و پرورش حاکم کنیم.  
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم نسبت به برنامه‌های آموزش و پرورش می‌تواند اظهارنظر، گلایه و انتقاد داشته باشد، به گونه‌ای که ما با تمام وجودمان آماده شنیدن نظرات همکاران‌مان و فرهنگیان هستیم.  
 
فانی با اشاره به اینکه معلم باید احساس کند که در برنامه‌ریزی‌های مدرسه نقش دارد، افزود: معلم حق اظهارنظر نسبت به روندی که در آموزش و پرورش دنبال شده را دارد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی جنابعالی از نظام فعلی آموزشی چیست؟ گفت:‌ نظام جدید به شش-سه-سه معروف شده است.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بنده در تدوین سند تحول نظام آموزشی آن هم در بخش نیروی انسانی نقش داشتم، اضافه کرد: بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در تصویب سند تحول نظام آموزشی حضور داشته‌ام، پس نظام جدید را به خوبی می‌شناسم.  
 
فانی با اشاره به اینکه نظام آموزش جدید شش-سه-سه ساختار سند تحول است، ادامه داد: سند تحول نظام آموزشی، سند بالادستی مفید برای آموزش و پرورش کشور است.  
 
* سند تحول فرصتی را در اختیار آموزش و پرورش قرار داد

وی با اشاره به اینکه سند تحول در نظام آموزشی کشور به عنوان یک فرصت در اختیار آموزش و پرورش است، اظهار داشت: در نظام آموزش، مظروف مهمتر از ظرف است.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه در دو سال اخیر ظرف نظام آموزشی شش-سه-سه فقط به اجرا درآمده است، تصریح کرد: برای اولین بار در نظام آموزش و پرورش سال گذشته کلاس ششم  ابتدایی به اجرا درآمد، به طوری که امسال نیز کلاس هفتم، اجرا خواهد شد.  
 
فانی با اشاره به اینکه برای تغییر در آموزش و پرورش نیازمند مقدمات و نقشه راه هستیم، گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته بر ضرورت تهیه نقشه راه تاکید بسزایی داشتند، این در حالی است که به یکباره دانش‌آموزان کلاس پنجم بدون نقشه راه به کلاس ششم رفتند.  
 
وی با اشاره به اینکه ما به یکباره با تعداد قابل توجهی کمبود معلم روبرو شده‌ایم، خاطرنشان ساخت:‌ باید به اندازه یکسالی که به مقطع ابتدایی اضافه شده است، کتاب،‌ معلم، بودجه و فضای آموزشی اختصاص داده می‌شد.  
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نوشتن کتاب‌های درسی باید مبتنی بر اهداف آموزش و پرورش باشد، افزود: در دوره ابتدایی هدف برای 5 سال ابتدایی طراحی شده بود و اینک هم اهداف 6 ساله را باید در نظر بگیریم.  
 
فانی با بیان اینکه امسال در دوره ابتدایی با کمبود 24 هزار معلم روبرو هستیم، گفت: با به کار‌گیری تعدادی از معلمین بازنشسته و تعدادی از معلمین موجود که در دو شیفت فعال بودند، کمبود معلم  جبران شد.  
 
وی با اشاره به اینکه مسیری که شروع شده راه بازگشت ندارد، ادامه داد:‌ باید به تلاش‌مان ادامه دهیم و نقاط ضعف را برطرف سازیم.  
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی 100 روز گذشته کسری معلم را برای کلاس ششم ابتدایی جبران کرده‌ایم، تصریح کرد:‌ برای معلمینی که برای اولین بار می‌خواستند در کلاس هفتم حضور داشته باشند دوره ‌آموزشی پیش‌بینی کردیم.  
 
فانی با اشاره به اینکه کتاب‌‌های سال سوم ابتدایی جدید شده است، اظهار داشت: برای معلمان کلاس سوم و چهارم ابتدایی دوره آموزشی را پیش‌بینی کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه در طول سال تحصیلی روزهای‌ پنج‌شنبه تعطیل است، گفت: اگر لازم باشد برای معلمین در روزهای پنج‌شنبه کلاس‌های توجیهی گذاشته می‌شود.  
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مقررات آموزشی را در شورای عالی آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم، اضافه کرد:‌ امیدواریم این دوره را با حداقل مشکلات به خوبی به جلو پیش ببریم.  
 
فانی با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان معاونت ابتدایی و متوسطه برای ارائه راه حل گفت: انشاءالله مشکلات را به حداقل خواهیم رساند.  
 
وی با بیان اینکه ساختار نظام آموزشی جزئی از سند تحول به حساب می‌آید، ادامه داد: اجرای کامل سند تحول نظام آموزشی کشور جزئی از تکالیف بنده به مجلس بود.  
 
ظرف یکسال نقشه راه سند تحول آماده خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما در حال حاضر مشغول تدوین نقشه راه برای اجرایی کردن سند تحول هستیم، اظهار داشت: انشاءالله ظرف یکسال نقشه راه را برای اجرایی سند تحول آماده خواهیم کرد.  
 
فانی با بیان اینکه باید با آمادگی کامل به سمت اجرای واقعی سند تحول نظام آموزشی پیش برویم، تصریح کرد: سند تحول نظام آموزشی کشور را در طی 4 سال مسئولیت به خوبی اجرایی خواهم کرد.  
 
وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی 12 ساله است، افزود: سند تحول نظام آموزش باید به تدریج اجرا شود.  
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید برای روزهای پنج‌شنبه فوق برنامه‌های شاد و فرهنگی را داشته باشیم تا در جهت‌دهی به ایجاد روحیه امید و شادی در دانش‌آموزان کمک کنیم.  
 
فانی با اشاره به جلسه روز شنبه خود با کارشناسان معاونت پژوهشی تصریح کرد: در طی دو، سه سال اخیر با کم شدن یک روز آموزشی و با ثابت ماندن محتوای مطالب و کتاب‌ها به دانش‌آموزان فشار زیادی وارد شده است.  
 
وی با اشاره به اینکه دانش‌‌آموزان در برخی از دبیرستان‌ها به جای اینکه 6 ساعت درس بخوانند، 8 ساعت در مدرسه حضور دارند، ادامه داد: در برخی از مدارس اضافه شدن ساعت آموزشی سبب خسته شدن معلم و دانش‌آموزان شده است، پس باید گفت در این صورت اثربخشی به شدت کاهش می‌یابد.  
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما به دنبال اصلاح کتاب‌های درسی هستیم تا کمتر به دانش‌آموزان فشار وارد شود، گفت: دانش‌آموزان باید مهارت زندگی را کسب کنند، پس باید یک روز تعطیل شده را با برنامه‌های شاد به جلو پیش ببرند.  
 
فانی با بیان اینکه باید آموختن برای زیستن باشد تا دانش‌آموزان با چگونگی زیستن آشنا شوند، بیان داشت: در طی 15 سال اخیر آموختن و با دیگران زیستن، مطرح شده است.  
 
وی ادامه داد: باید برای روزهای تعطیل هدف‌گذاری کرد تا بچه‌ها یاد بگیرند که چگونه زندگی کنند و با دیگران چگونه به سر ببرند. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بچه‌ها باید مهارت زندگی‌ کردن را یاد بگیرند، افزود: رویکرد مدرسه محوری از سال 77 در آموزش و پرورش مطرح شده است به طوری که حرف بر این بود که درست است که ما وزارت آموزش و پرورش داریم اما باید بپذیریم که مدرسه محور است، به طوری که جایی که در آنجا تعلیم و تربیت صورت می‌گیرد، مدرسه است.  
 
فانی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش، مدیر کل، روسای مدارس، همه باید در خدمت مدرسه قرار بگیرند، نه مدرسه در خدمت اداره، تصریح کرد: این تغییر رویکرد از سال 77 مطرح شده است، به طوری که هنوز هم نیز جای کار دارد.  
 
وی با بیان اینکه مدرسه محور تعلیم و تربیت و توسعه پایدار است، خاطرنشان ساخت: با این رویکرد نقش مدیر مدرسه به خوبی نمایان می‌شود، به طوری که اگر مدیر مدرسه فردی توانمند،‌باانگیزه،‌متخصص و با تجربه باشد می‌تواند بسیاری از مسائل را در داخل مدرسه به لحاظ آموزشی، تربیتی و سایر مسائل سامان دهد.  
 
* راه‌اندازي دفتر دفتر بهبود مدیریت در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید کیفیت مدیریت در مدرسه ارتقاء پیدا کند، ادامه داد: در آموزش و پرورش دفتری تحت عنوان دفتر بهبود مدیریت در حال راه‌اندازی است، به گونه‌ای که شاید ظرف یکی دو هفته آینده این دفتر تاسیس شود.  
 
فانی با  اشاره به ایجاد بانک مدیران افزود: در این بانک کسانی که صلاحیت مدیر شدن را دارند قرار می‌گیرند، زیرا آنها از آمادگی لازم برای پذیرش این مسئولیت مهم برخوردار هستند.  
 
وی با بیان اینکه بسته‌های آموزشی یک تا سه را برای آموزش مدیران در نظام آموزشی در نظر گرفته‌ایم، بیان داشت:‌ انشاءالله به تدریج در نظام آموزشی شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.  
 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در میان تیمی که با شما کار می‌کند، نیروی جوان کمتر دیده می‌شود، خاطرنشان ساخت: ما انشاءالله در پایان این 4 سال عده قابل توجهی از جوانان توانا و باتجربه را تقدیم نظام آموزش و پرورش خواهیم کرد.  
 
فانی با اشاره به اینکه ما به تلفیق نیروهای جوان و افراد با تجربه خواهیم پرداخت، اضافه کرد: تلفیق نیروهای با تجربه آموزش و پرورش و جوانان می‌تواند مشکل امروز آموزش و پرورش را حل کند.  
 
وی با بیان اینکه ما صرف جوان‌گرایی را قبول نداریم، تصریح کرد: باید در آموزش و پرورش هم از افراد با تجربه استفاده کرد.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما تاکنون در آموزش و پرورش ساختار رسمی را داشته‌ایم که اینک هم به دنبال طراحی ساختار غیررسمی دیگر در این نظام آموزشی هستیم، گفت: ما مسائل خودمان را نیز در اتاق‌های فکر مورد بررسی قرار خواهیم داد، به طوری که در این اتاق‌های فکر از افراد متخصص، نیروهای جوان و با تجربه استفاده خواهیم کرد.
 
فانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در مدارس غیردولتی هزینه‌هایشان بیشتر از درآمدهایشان است، بیان داشت: ما در هر سال تعدادی از مدارس غیردولتی را داریم که آنها درخواست توقف می‌کنند، یعنی درخواست می‌کنند که دیگر درب مدرسه‌شان باز نماند و بسته شود، به این دلیل که پولی که آنها می‌گیرند با هزینه‌هایشان تنظیم نمی‌شود.  
 
* پولی‌ که از دانش‌آموزان دریافت می‌شود باید به تایید انجمن اولیاء و مربیان برسد

وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی فعالیت‌های اضافی انجام می‌دهند که این پول برای آن فعالیت‌ها صرف می‌شود، ادامه داد: پولی که از دانش‌آموزان دریافت می‌شود باید به تایید انجمن اولیاء و مربیان مدرسه برسد به طوری که باید فعالیت‌های فوق برنامه در انجمن اولیاء و مربیان به تصویب برسد.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر تخلفاتی در این مدارس صورت بگیرد، گفت: باید توسط معاونت مشارکت وزارت آموزش و پرورش و واحدهای استانی و منطقه‌ای پیگیری شود.  
 
فانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بودجه دولت به تنهایی برای اداره مدارس کافی نیست، پس راهکار جنابعالی برای این منظور چیست؟ افزود: ما بودجه دولت را به تعداد دانش‌آموزان تقسیم می‌کنیم به طوری که یک میلیون و 300، 400 هزار تومان میانگین کشور برای هر دانش‌آموز است.  
 
* کمک 50 میلیارد توماني دولت به آموزش و پرورش

وی با اشاره به اینکه به غیر از هزینه‌های سرمایه‌ای حدود یک میلیون و 300 الی 400 هزار تومان را برای هر دانش‌آ‌موز هزینه می‌کنیم، افزود: در شهریورماه امسال 50 میلیارد تومان دولت به آموزش و پرورش کمک کرد و ما نیز آنرا میان مدارس توزیع کردیم.  
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما می‌توانیم با مدیریت بر برنامه‌های‌مان از پول هزینه شدن استفاده بیشتری ببریم، ادامه داد:‌ همه بار تعلیم و تربیت بر دوش دولت نیست، پس باید اجازه ورود بخش خصوصی را به آموزش و پرورش بدهیم.
 
فانی در پایان با اشاره به اینکه مردم نیز باید با سرمایه‌گذاری خود به آموزش و پرورش کمک کنند، خاطرنشان کرد: یکی از انواع سرمایه‌گذاری‌ها آموزش و پرورش است پس باید گفت زمینه‌های مشارکت در سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را باید فراهم کرد.
 
انتهای پیام/
 

 

برچسب ها: فانی ، آموزش ، پرورش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۲۰:۰۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۲
سلام می خواستم ببینم آیا امسال آموزش و پرورش نیروی امریه می گیره؟ با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سید احسان
۰۸:۳۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۲
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چی؟
آخرین اخبار