قم/

مجله «فقه مقارن» در قم تولید و در 6 کشور جهان توزیع شد

اولین مجله تخصصی فقه مقارن توسط مرکز نوسازی مطالعات تطبیقی دینی وابسته به حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در لبنان منتشر و در کشورهای ایران، مصر، تونس، کویت، یمن و اردن توزیع شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، در مقدمه این مجله آمده است: اعضای هیات علمی این مجله را شخصیت هایی از مذاهب مختلف کشورهای اسلامی از جمله بشیر البوزیدی از تونس، حسان موسی از الجزایر، عبدالرحمان السالمی از عمان، شیخ غازی الشبیب از عربستان سعودی، صاحب محمد نصار از عراق، سید عبدالله بن حمود العزی از یمن، شیخ محمد زراقط از لبنان، محمد کمال الدین امام از مصر و سیف الله صرامی از ایران تشکیل می دهند.


در این مجله مقالاتی با موضوعات منهج مقارن علم است یا شیوه؟، نسبت مقاصد الشریعه با نظام های تطبیقی، تاریخ مقارنه و فقه مقارن، سهم ابن رشد مالکی در فقه مقارن، منهج فقه مقارن از نظر شیخ طوسی و قفال، بررسی قانون بین المللی حقوق بشر از نظر فقه اسلامی، کاربرد اثر نفی غرر در معاملات به صورت تطبیقی و مقالات دیگری در ارتباط با مسائل مهم امت اسلامی با نگاه تطبیقی منتشر شده است.

در مقدمه این مجله آمده است: مجله فقه مقارن با هدف زمینه سازی طرح مباحث روشی به صورت مقارن در جهان اسلام و نیز طرح مسائل جدید و نوپیدای فراروی امت اسلامی در زمینه های مختلف حیات اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و حقوقی انتشار و مصمم است تا به مثابه مجله ای فقهی برای همه گرایش های فقهی عمل کند و دیدگاه همه مذاهب اسلامی را ارائه نماید.

در این مقدمه همچنین آمده است:فقه مقارن علیرغم برخوردار بودن از جایگاهی در گذشته و وجود آثاری در آن دوره ها، از پاره ای مشکلات شامل جامع نبودن آن نسبت به همه مذاهب اسلامی، عدم وضوح شیوه فقه مقارن به صورت کامل، دور بودن وضعیت فعلی فقه مقارن از نگاه های علمی به زمینه هاو مسائل جدید رنج می برد.

مرکز نوسازی مطالعات تطبیقی دینی از سال 1391 توسط حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در کشور لبنان تاسیس و فعالیت خود را در زمینه فقه مقارن و مطالعات تطبیقی آغاز کرده است.

این مرکز با هدف تدوین و نشر کتب علمی در زمینه های معاصر و به صورت تطبیقی و برگزاری نشست های علمی در این زمینه ها تاسیس شده است./س
برچسب ها: قم ، مجله ، فقه ، مقارن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.