نشست سران شوراي همکاري خليج فارس در سایه اختلافات گستردۀ درونی

خبرگزاري فرانسه در گزارشي از کويت به قلم «عمر حسن عبدالله» نوشت: شش شيخ‌نشين نفتي خليج‌فارس سه شنبه در کويت نشست سالانه سران خود را در بحبوحه اختلافات مربوط به طرح اتحاديه که عربستان سعودي ارائه کرده و همچنين رفتاري که بايد در قبال همسايه خود يعني ايران در پيش گيرند، برگزار مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، چند روز قبل از اين  نشست سران شوراي همکاري خليج فارس که عصر سه شنبه آغاز مي شود ، حرکت غيرمنتظره سلطان نشين عمان که تهديد کرد در صورتي که پيشنهاد عربستان سعودي در باره اتحاديه به تصويب برسد از شوراي همکاري خليج فارس خارج خواهد شد ، همه را متعجب کرد.

يوسف بن علوي وزير امور خارجه عمان چهار روز پيش از اين نشست در مجمعي در باره امنيت منطقه اي در بحرين گفت:« ما مخالف اتحاديه کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس هستيم.»

وي به نطق نزار مدني وزير مشاور در امور خارجي عربستان سعودي واکنش نشان مي داد که از کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس خواست تا براي مقابله با چالش‌هاي زيادي که منطقه با آن مواجه است با هم متحد شوند.

هرگز يک عضو شوراي همکاري خليج فارس به اين صراحت با اين طرح که رياض از آن حمايت مي‌کند، مخالفت نکرده است.

رياض از نفوذ فزاينده منطقه اي ايران به ويژه پس از توافق با قدرت هاي جهاني درباره برنامه هسته اي اين کشور نگران است.

آنتوان باسبوس مدير ديده بان کشورهاي خليج فارس مستقر در پاريس با اشاره به اختلافات بين کشورهاي عضو اين سازمان و اختلافات آنان در خصوص رفتاري که بايد در قبال ايران در پيش گيرند تاکيد مي کند:«شوراي همکاري خليج فارس شاهد بحران‌هاي داخلي است.»

باسبوس مي گويد:« برخي از کشورها مانند قطر حتي در صورتي که به طور زباني از اين طرح سعودي حمايت مي‌کنند، از هژموني رياض بيمناک هستند.»

به گفته تحليلگران، علاوه بر اين روابط بين عربستان سعودي و قطر پرتنش است و دو کشور در باره پرونده هاي سوريه و مصر در برابر هم قرار دارند.

ديگر اعضاي شوراي همکاري خليج فارس مانند امارات عربي متحده خود را براي اين طرح سعودي مشتاق نشان مي دهند.

سه شنبه ، روزنامه پرنفوذ الخليج شارجه که ديدگاه هاي رسمي امارات را منعکس مي‌کند به روشني تاکيد کرد لازم است قبل از پيش بيني چنين اتحادي به اختلافات در درون شوراي همکاري خليج فارس پايان داده شود.

شيخ محمد عبدالله الصباح وزير مشاور در شوراي وزيران کويت در آستانه اين نشست سران تلويحا گفت اين طرح با کويت مطرح نشده است .

وي دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت:« پس از اين که اجماع در اين خصوص به دست آيد، نشست ويژه اي در رياض در اين خصوص برگزار خواهد شد.»

ديپلماسي که ايران پس از توافق نوامبر درباره برنامه هسته‌اي خود در ژنو  به سمت همسايگان عرب خود شروع کرده است نيز مورد اختلاف شيخ نشينان عرب خليج فارس است.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران به تازگي به چهار کشور عضو اين شورا يعني امارات عربي متحده، عمان ، قطر و کويت سفر کرده است.

 باسبوس اعلام کرد:« عربستان سعودي در خصوص نزديکي بين ايران و آمريکا بسيار خشمگين است و آن را خنجري به پشت خود مي داند.»

شماري از مقامات سعودي علنا دلسردي خود را از آمريکا در اين خصوص ابراز کرده اند و علاوه بر اين از انفعال اين کشور در قبال سوريه در برابر حکومت بشار اسد رئيس جمهوري اين کشور انتقاد کرده اند.

عبدالخالق عبدالله از تحليلگران مستقر امارات عربي متحده مي گويد:« اختلافات در درون شوراي همکاري خليج فارس واقعي است اما نياز به نزديکي بيشتر وجود دارد.»

وي مي افزايد:« شوراي همکاري خليج فارس با فراز و نشيب‌هايي مواجه است اما همچنان پابرجا باقي خواهد ماند.»

در عرصه اقتصادي ، کشورهاي عضو  شوراي خليج فارس که 40 درصد ذخاير نفتي و يک چهارم ذخاير گازي جهان را در اختيار دارند طرح همگرايي خود را که از زمان تاسيس اين گروه منطقه اي در سال 1981 براي اجراي آن با دشواري مواجه هستند ، هنوز روي ميز دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار