معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

تهران در صدر فرونشست‌هاي زميني جهان/ شناسایی 4.5 تن ذخیره طلا در کشور

معاون وزير صنعت با بيان اينکه نرخ فرونشست‌هاي زمين ابتدا متعلق به مکزيکوسيتي با 32 سانتي متر درسال بود گفت: هم اکنون تهران با 36 سانتي‌متر در سال رتبه نخست جهان را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدتقي کره‌اي در نشست خبري با بيان اينکه توجه به معدن يکي از اولويت‌هاي دولت يازدهم است اظهار داشت: ايران از لحاظ ذخاير معدني رتبه سوم آسيا، رتبه اول خاورميانه و همچنين جزو 15 کشور برتر دنيا است. 

وي با اشاره به اينکه در بخش مخاطرات طبيعي بيش از ظرفيتمان متحمل مخاطرات هستيم افزود: 97 درصد شهرهاي ايران در معرض خطر زمين لرزه هستند از اين رو 7 تا 10 درصد درآمد ناخالص ملي کشور صرف هزينه اين مخاطرات مي‌شود.

کره‌اي با بيان اينکه زنجيره بخش معدن از مطالعات پايه گرفته تا رسيدن به صنايع معدني با موانع زيادي روبرو هست گفت: هم اکنون درخواست اکتشاف معدن بسيار زياد است که متأسفانه به دليل وجود موانع سر راه امکان تبديل اين درخواست‌ها به پروانه کشف بسيار سخت است. 

معاون وزير صنعت به واگذاري‌هاي صورت گرفته به بخش خصوصي در 100 روز نخست آغاز به کار دولت يازدهم اشاره کرد و افزود: در اين مدت مجموعه ارزش منابع واگذار شده دو هزار و 550 ميليارد تومان، محدوده اکتشافي واگذار شده 874 ميليارد تومان، و مجموعه ارزش گواهي کشف‌هاي معدني اخذ شده 328 ميليارد تومان است. 

وي اضافه کرد: همچنين حدود 27 محدوده در کشور آماده کسب گواهي کشف هستند. 

کره اي در ادامه به رويکرد سازمان زمين‌شناسي در بحث اکتشافات اشاره کرد و گفت: اقدام اول در اين حوزه اکتشاف کانسارهاي پنهان و اقدام بعدي اکتشاف از عناصر استراتژيک است چرا که از لحاظ ارزش، يک کيلوگرم از اين مواد معادل يک تن از فلزات پايه است. 

معاون وزير صنعت به توليد روي نيز در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ايران 8 درصد ذخيره "روي" دنيا دارد در حالي که توليد ما تنها 0.7 درصد دنياست بنابراين در کنار بحث اکتشاف بايد به فراوري نيز توجه شود.

کره اي همچنين به لزوم جلوگيري از خام فروشي اشاره کرد و افزود: براي جلوگيري از خام فروشي بايد براي بخش خصوصي بسترسازي مناسبي کنيم تا از اين طريق مواد معدني تبديل به فراوري و سپس با ارزش افزوده بالا صادر شود البته اين موضوع در دستور کار وزارت صنعت قرار دارد.

*تهران در صدر فرونشست‌هاي زميني جهان

در ادامه محمد جواد بلورچي مديرکل مهندسی سازمان زمين شناسي با بيان اينکه 97 درصد شهرهاي ايران در معرض زمين لرزه هستند گفت: از ميان 42 درصد مخاطره در جهان، 32 پديده متعلق به ايران بوده است. وي افزود: در 50 سال گذشته سهم ما در مرگ و ميرهاي ناشي از زمين لرزه "30 درصد" بوده است.

وي با بيان اينکه در مرگ و ميرهاي ناشي از مخاطرات طبيعي ايران همطراز با چين و هند است تصريح کرد: اين مسئله ما را مجاب به تهيه نقشه ملي براي شناسايي مناطق پرخطر در 4 موضوع زلزله، سيل، فرونشست زمين، و لغزش تا پايان سال کرده است.

بلورچي در ادامه به برداشت‌هاي غيرمنطقي آب زيرزميني در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: هم اکنون ما از 93 درصد آب‌هاي زيرزميني کشور برداشت مي‌کنيم که اين موضوع آب شرب و آب صنعتي را براي ما محدود کرده است.

وي تصريح کرد: اين موضوع موجب نامطلوب شدن وضعيت آب خوان کشور و در نهايت فرونشست‌هاي زمين مي‌شود.

مديرکل مهندسی سازمان زمين‌شناسي اظهار داشت: در گذشته بالاترين نرخ فرونشست دنيا متعلق به مکزيکوسيتي با 32 سانتي متر در سال بوده است که هم اکنون تهران با فرونشست 36 سانتي متر در سال بالاترين رتبه را از آن خود کرده است. 

وی تصریح کرد: به این ترتیب هر سه سال یکبار، زمین در دشت تهران یک متر پایین‌تر می‌رود و سازه‌های واقع شده بر روی این بخش‌ها ترک می‌خورد.

بلورچی با بیان اینکه برای جلوگیری از این خطرات، موضوع را در نامه‌ای به رئیس جمهور مطرح کردیم، افزود: مسئله فرونشست دشت تهران در کمیسیون زیربنایی دولت در حال برر مدیر کل زمین‌شناسی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی ادامه داد: با فرونشست زمین امکان ذخیره آب از دست می‌رود و اگر از این مسئله جلوگیری نشود دشت تهران برای همیشه فاقد ذخایر زیرزمینی آب خواهد شد.

مدیر کل زمین‌شناسی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی ادامه داد: با فرونشست زمین امکان ذخیره آب از دست می‌رود و اگر از این مسئله جلوگیری نشود دشت تهران برای همیشه فاقد ذخایر زیرزمینی آب خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای نجات دشت تهران باید سیستم دیسپچینگ به منظور پایش آبهای ورودی و خروجی ایجاد شود، گفت: تا زمانی که این سیستم وجود نداشته باشد، هر حدس و گمانی در مورد اینکه دشت تهران تا چه سالی قابل سکونت خواهد بود، نادرست است.

به گفته بلورچی ، آبی که در هزاران سال در دشت تهران جمع شده است، بخش عمده‌ای از آن در عرض 40 سال گذشته  مصرف شده و خیلی زود به پایان خواهد رسید. سی است تا راه‌های نجات از این پدیده مشخص و اجرایی شود.

*درياچه اروميه براي خشک شدن راه 13 هزار ساله را در يک دهه طي کرد

در ادامه اين نشست راضیه لک مدیر برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بيان اينکه کارگروه نجات درياچه اروميه ازسال 86 کار خود را آغاز کرده است گفت: اما به دليل توجه ويژه دولت يازدهم به احياي درياچه اروميه دستاوردهاي 6 ساله ما هم اکنون مشخص شده است. 

وي تصريح کرد: درياچه اروميه تا 13 هزار سال گذشته هيچگاه خشک نشده بود اما هم اکنون و تنها در طول يک دهه اين درياچه از يک گودي به کفه نمک تبديل شده است.

لک ایجاد میان‌گذر دریاچه ارومیه یکی از دلایل خشک شدن آن است که این مسئله باعث شده تا آب دریاچه در دو طرف ساکن بماند و در نتیجه، رسوبات دریاچه صدها برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ایجاد سدها و جمع شدن آب پشت این سدها نیز باعث شده تا آب به اندازه کافی به دریاچه ارومیه نرسد و علاوه بر این، مصارف کشاورزی و گرم شدن هوا نیز در خشک شدن دریاچه ارومیه دخیل بوده است.

لک تصریح کرد: میزان منیزیم موجود در آب دریاچه ارومیه افزایش و میزان سدیم آن کاهش یافته که باعث رسوب نمک در این دریاچه شده و این مسئله یک خطر جدی برای دریاچه است.

وي به راهکارهاي نجات اين درياچه اشاره کرد و افزود: براي نجات درياچه اروميه دو راهکار وجود دارد، يکي به صورت مرحله‌اي و بخشي و بعدي اينکه بايد از املاح و نمک‌هاي درياچه بکاهيم. 

به گفته لک اين راهکارها در صد روز اخير اتخاذ شده است.

لک با بيان اينکه دولت 19 طرح را براي احياي درياچه اروميه مصوب کرده است گفت: نگاه فرابخشي به معضلات زيست محيطي در دولت کنوني موجب شده است تا متولي اين امر اقدام به انتخاب يک مجري همراه با يک تيم کارشناسي براي نجات درياچه اروميه کند.

وي با بيان اينکه البته نمي‌توان انتظار احياي 100 درصدي درياچه اروميه را داشت تصريح کرد: هم اکنون 27 ميليارد مترمکعب کمبود آب داريم که اگر منبعي براي آب‌رساني در نظر گرفته نشود به اين راحتي‌ها نمي‌توان درياچه اروميه را نجات داد.

*شناسایی 4.5 تن دخیره طلا در کشور

در ادامه بهروز برنا معاون سازمان زمین شناسی با بيان اينکه در بحث طلا سازمان زمين‌شناسي ادامه دهنده اکتشافات است افزود: هم اکنون 18 معدن طلا داريم که از اين تعداد 17 معدن فعال و يک معدن در حال تجهيز است.

برنا از شناسایی 4.5 تن ذخایر جدید طلا در کشور خبر داد و گفت: گواهی کشف این ذخایر در 100 روز گذشته صادر شده که 3 تا از آنها در استان خراسان رضوی، یک محدوده در استان آذربایجان غربی و یک محدوده نیز در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

وي به اخذ پروانه کشف درسال 91 و 92 اشاره کرد و گفت: تا پايان سال 91، 21 هزار 626 درخواست اکتشاف داشتيم که از اين تعداد 1698 مورد براي اخذ پروانه کشف تأييد و در نهايت "796" گواهي کشف صادر شد.

وي ادامه داد: اما در شش ماهه نخست سال 92 تعداد درخواست‌ها 1677 مورد موفق به اخذ پروانه کشف و در نهايت 394 گواهي کشف صادر شد.

به گفته برنا در شش ماهه نخست 92، ميزان اکتشافات نسبت به سال 91 بيش از  30 ميليون تن افزايش يافته است.

معاون سازمان زمین شناسی همچنين در خصوص بودجه اکتشافات معدني اظهار داشت: در بودجه 93 تقسيم‌بندي مناسبي صورت گرفته است و اين در بخش اکتشافات معدني نسبت به سال گذشته اختصاص بودجه رشد 120 درصدي يافته است.

وي تأکيد کرد: اين رشد قابل توجه است اما پاسخگوي نياز کشور براي اکتشافات نيست. 

برنا تصريح کرد: براساس گفته وزير صنعت بايد تلاش شود تا راهکاري براي تأمين بودجه از منابع غيردولتي پيدا شود تا از اين طريق نيازهاي ما نيز تأمين گردد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تهران ، فرونشست ، زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار