مشهد/

سود بانکی باعث ایجاد فشارهای زیادی بر صنعت شده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این که سود بانکی باعث ایجاد فشارهای زیادی بر صنعت شده است گفت: بهتر است به جای تکمیل برخی از این طرح‌ها که هیچ توجیه اقتصادی ندارد، با تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی که زیر ظرفیت در حال فعالیت هستند، بسترهای لازم را برای حفظ اشتغال موجود فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،حسن حسینی در نشست خبری خانه صنعت، معدن و تجارت استان افزود: براساس برآوردها می‌توان با اختصاص دوهزارمیلیارد تومان به واحدهای موجود، بسترهای لازم را برای فعالیت آن‌ها با تمام ظرفیتشان فراهم کرد.

وی با اشاره به عملکرد صد روزه دولت در حوزه تولید گفت: هرچند صد روز زمان کوتاهی برای قضاوت درباره اقدامات دولت است؛ اما با این وجود در صد روز اخیر اقدامات خوبی برای خروج صنعت از رکود صورت گرفته است.

حسینی با اشاره به فعالیت واحدهای قطعه‌ساز در خراسانرضوی بیان داشت: در صد روز اخیر روند خروج رکود صنعت قطعه‌سازی استان از بحران شروع شده است؛ به‌طوری‌که برخی از واحدهای قطعه‌سازی با شرکت‌های بزرگ خودروساز قراردادهای خوبی را منعقد کرده‌اند. وی ادامه داد: این مسئله باعث شده تا این واحدها در‌حالی‌که تا سال گذشته در حال تعدیل نیرو بودند، اقدام به جذب نیروی جدید کنند.

وی با بیان اینکه تورم در صد روز گذشته از 40درصد به 36درصد کاهش یافته است، بیان داشت: این کاهش تورم ضمن تاثیر خوبی که بر معیشت مردم دارد، می‌تواند باعث رونق بخش تولید شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها به بخش تولید با سود 25درصد وام می‌دهند، گفت: این‌در‌حالی است که حاشیه سود بخش تولید بین 12 تا 15درصد است، وی ادامه داد: این موضوع باعث ایجاد فشارهای زیادی بربخش صنعت استان شده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین قیمت

2هزار 400 تا 2هزار و 600 برای دلار در بودجه‌93 گفت: بخش تولید با افزایش قیمت دلار موافق نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه تولید از خارج از کشور وارد می‌شود، افزایش قیمت دلار باعث رشد هزینه تمام شده تولید و گران‌ترشدن قیمت کالاها می‌شود.

وی با اشاره به نظر افرادی که معتقد هستند‌، افزایش نرخ دلار باعث رشد صادرات غیرنفتی می‌شود، گفت: با توجه به اینکه صادرات غیرنفتی بخش کوچکی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، این مسئله با توجه به فشارهایی که به تولید وارد می‌کند، صحت ندارد، چراکه افزایش هزینه تولید باعث کاهش مزایای رقابتی ما در بازارهای جهانی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه کمبود آب یکی از مشکلات توسعه واحدهای صنعتی در استان و مشهد به شمار می رود، گفت: در حال حاضر به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی‌، واحدهای تولیدی در هنگام اجرای طرح‌های توسعه‌ای با مشکلات متعددی در تامین حامل‌های انرژی مواجه می‌شوند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه کمبود آب باعث می‌شود تا ضرورت مطالعات طرح آمایش سرزمین در استان دو چندان شود، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که در برخی مناطق استان با وجود کم‌آبی باز هم در حال احداث کارخانه‌های فولاد که نیاز آبی زیادی دارد، هستند.

حسینی با اشاره به افزایش مالیات در بودجه‌93 گفت: بخش صنعت ضمن اینکه بر ضرورت پرداخت به‌‌موقع مالیات تاکید دارد، اما هم‌زمان معتقد است که دولت باید با اصلاح نظام مالیاتی بسترهای لازم را برای جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور فراهم کند، تا بخش‌هایی که مالیات نمی‌پردازند، مجبور به پرداخت مالیات شوند و از این راه درآمدهای مالیاتی کشور بیشتر شود.

وی در رابطه با درآمدهای مالی و میزان دریافت مالیات دولت از خراسان رضوی گفت: سهم استان در اعمال مالیات به دولت 1500‌میلیارد تومان است که حدود 400‌میلیارد آن بازپس گرفته و در ازای آن خدمات به استان داده می‌شود.

حسینی ادامه داد: دولت باید در رابطه با مالیات‌های موجود با دقت بیشتری پیش برود؛ زیرا در قبال مالیاتی که استان پرداخت می‌کند باید اختیارات نسبت به استان اعمال شود.

رئیس‌خانه صنعت، معدن و تجارت استان گفت: اگر خدمات اجتماعی دولت در جامعه‌ بیشتر باشد و حذف پرداخت‌ نقدی یارانه‌ها در کشور جاری شود، شرایط بهتری برای مردم و دولت خواهد بود.

 

برچسب ها: سود ، بانکی ، فشار ، زیادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.