بازتر شدن فضای ادبیات نیازمند ظرافت است

بازتر شدن فضای ادبیات در کشورمان ظرافت زیادی را طلب می‌کند تا با برخوردهای متعصبانه در زمینه ممیزی کتاب و انتقادهای غیرمنصفانه را شاهد نباشیم.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ واژه‌ی ممنوع‌القلم از ادبیات ایران حذف شد؛ واژه‌ای که لبه تیز آن، متوجه برخی نویسندگان می‌شود آنچه این روزها مطرح می‌شود وجود نداشتن افراد ممنوع‌القلم در بین نویسندگان است. 

ممنوع‌القلم تنها کسانی هستند که موارد اخلاقی را در نوشته خود رعایت نمی‌کنند این مسئله در کنار ممیزی کتاب وجود دارد مسئله‌ای که نویسندگان را برای چاپ هر کتاب به محک آزمایش و امتحان می‌‌گذارد و سره از ناسره نوشته‌ها جدا می‌سازد. 

البته از طرفی هم برخی برخوردهای سلیقه‌ای در زمینه ممیزی کتاب دیده می‌شود. حال به خوبی روشن می‌شود که چرا نویسنده ممنوع‌القلم نداریم. 

مسئله ممیزی کتاب، به حدی با دقت و جدیت صورت می‌گیرد که برخی نویسندگان نسبت به سخت‌گیری‌های بی‌مورد ممیزی کتاب، اظهار نارضایتی می‌کنند از طرفی نیز قرار است فضای نشر کشور بازتر شود.
 
این بازتر شدن فضای نویسندگی در کشورمان ظرافت زیادی را می‌طلبد چرا که نظارت‌ها نباید خیلی سخت گیرانه و از روی تعصب اعمال شود تا به ممنوع‌القلم شدن برخی نویسندگان منجر نشود. 

بازتر شدن فضای ادبیات در کشور نیازمند سپری شدن زمان است یکباره بازشدن آن می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد که یکی از آن‌ها سرازیر شدن سیل انتقادهای غیرمنصفانه از طرف افراد متعصب است. 

بازتر شدن فضای ادبیات به صورت تدریجی و آرام، می‌تواند آرام آرام نویسندگان را با فضای جدید تطبیق دهد از طرفی حملات متعصبانه کمتر می‌شود مانند آنچه در چند روز قبل در فضای ادبیات کشورمان شاهد بودیم. 

انتهای پیام/  اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار