یک متخصص روانشناسی دینی گفت: انسان‌هایی که در زندگی دنیوی زهد پیشه می‌کنند، ثبات هیجانی و کنترل بیشتری بر هیجانات خود دارند.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمزه عبدی گفت: زهد به معنای بی‌رغبتی به دنیا و به زبان ساده، مرحله‌ای از ثبات هیجانی است که موجب می‌شود منفعت دنیایی موجب شادی بسیار زیاد و مصیبت دنیایی مایه اندوه بیش از حد نشود.

وی با تاکید بر اینکه «زهد دینی در روانشناسی باعث مدیریت شادی‌ها و اندوه‌ها می‌شود» ابراز داشت: آدمی زمانی می‌تواند نسبت به موضوعات دنیایی از خود زهد نشان دهد که نسبت به فلسفه وجودی دنیا و منزلگاه آخرت شناخت و درک صحیح پیدا کرده باشد.

وی افزود: شناخت صحیح از دنیا، انسان را در تنظیم خود با رخدادها و وقایع زندگی یاری می‌کند و به این درک می‌رساند که دنیا گذراست.

این پژوهشگر حوزه روانشناسی دینی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم دنیا را توصیف می‌کند. این توصیف و توضیح آدمی را با ارزش و قیمت دنیا آشنا می کند و در نتیجه انسان درمی‌یابد که امیال دنیایی از قبیل دارایی، ثروت و غیره چه میزان ارزش دارد و چقدر باید به این موضوعات بها بدهد. همچنین از سوی دیگر، خداوند متعال برای روشن شدن بیشتر موضوع، قیامت و زندگی پس از مرگ را نیز در قرآن برای بشر توضیح می‌دهد.

وی عنوان کرد: با روشن شدن ارزش‌ها، این قابلیت و درک در انسان ایحاد می‌شود که چگونه باید نسبت به موضوعات مختلف دنیایی و آخرتی سرمایه‌گذاری کند.

دکتر عبدی در پایان تاکید کرد: یک مشاور، تنها با ارائه شناخت درست از فلسفه دنیا و امیال دنیایی به مراجعه کننده، نمی‌تواند موفق باشد. باید در مراجعه کننده، مرحله بالاتری از شناخت یعنی باور ایجاد شود. در این مرحله مشاور باید از تکنیک‌های روانشناسی استفاده کند./س

برچسب ها: ثبات ، هیجان ، کنترل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.