قم/

بیش از 80 درصد نشریات دینی کشور را حوزویان اداره می‌کنند

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: اکنون به طور متوسط بیش از 70 تا 80 درصد نشریات دینی کشور را حوزویان اداره می‌کنند و کتاب دین رهین فعالیت‌های حوزویان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی عماد ظهر امروز در دیدار مدیران، صاحب‌نظران و کارشناسان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دبیر جشنواره علامه حلی و دبیر کتاب سال حوزه با آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه پژوهش یکی از کارکردهای اصلی و با سابقه حوزه و حوزویان است، گفت: ظرفیت حوزه‌های علمیه از نظر منابع و پیشینه تاریخی بزرگ و سترگ است ولی امروز به اندازه کافی از این ظرفیت نتوانسته‌ایم بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد فراوان فاضلان و حوزویان و منابع کتاب و سنت جزو سرمایه‌های حوزه هستند که اگر اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهیم به خوبی می‌توانیم نیاز انسان و جامعه معاصر را پاسخ دهیم.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه ادامه داد:‌ در این زمینه فعالیت‌های نسبتاً خوبی صورت گرفته و فعالیت‌های بسیاری نیز هنوز بر زمین مانده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی باید در تربیت نیروی انسانی از ابتدای تحصیل روحیه و مهارت پژوهش را به طلاب یاد دهیم.

عماد عنوان کرد: ‌نوشتن و به تحریر در آوردن انگاره‌های ذهنی و علمی و توزیع و عرضه مناسب محصولات متناسب با جامعه مخاطب یکی از برنامه‌های موظفی همه طلاب در سطوح مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به طور متوسط بیش از 70 تا 80 درصد نشریات دینی کشور را حوزویان اداره می‌کنند و کتاب دین رهین فعالیت‌های حوزویان است.

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه یادآور شد: بیش از 2 هزار و 500 نفر فاضل حوزوی که تحصیلات دانشگاهی خوبی دارند در 17 انجمن علمی حوزه مشغول فعالیت هستند و به مباحثات علمی می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: 140 تا 150 مرکز پژوهشی دارای فعالیت‌های مطلوبی هستند و رصد وضعیت دانش در رشته‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

عماد نیازسنجی پژوهشی را از عمده‌ترین کارهای 2 تا 3 سال اخیر معاونت پژوهش ذکر کرد و افزود: در این حوزه بررسی می‌شود هر دانشی از نظر وضع آموزشی، پژوهشی و ترویجی در چه وضعیتی است.

وی یادآور شد: فعالیت‌های خوبی در زمینه راهبری و تعامل با بخش‌های علمی کشور انجام شده و اهتمام خوبی شده تا دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان در عرصه علم، پژوهش و دانش پاسخ داده شود./س

برچسب ها: قم ، نشر ، دین ، حوزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.