همدان/معاون رئيس جمهور در شوراي برنامه ريزي همدان:

براي بدبينانه ترين شرايط کشور آماده شده ايم/ جبهه‌هاي چپ، راست و ميانه بخشي از نظام هستند

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: خود را براي بدبينانه ترين شرايط کشور آماده کرده ايم و نظام از ظرفيتهايي در داخل کشور برخوردار است که مي تواند در بدترين شرايط با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتي با ثبات به راه خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛محمدباقر نوبخت، دیروز عصر در شوراي برنامه ريزي و توسعه استان همدان که در تويسرکان برگزار شد، با بيان اينکه ما در عين حال به خوشبينانه ترين شرايط در ماهها و سال آينده اميدواريم، افزود : اميدواريم شرايط به قدري مطلوب شود که موانع روبروي منابع که بتواند وارد کشور شود برداشته شود.
وي با يادآوري اينکه کشور ظرفي توليد چهار ميليون بشکه نفت را دارد، اضافه کرد: هم اکنون کشور با يک ميليون بشکه نفت در حال گذران است و بودجه سال آينده نيز بر اساس فروش يک ميليون بشکه نفت بسته شده است،‌اگر امروز شاهد محدوديتي در منابع هستيم اين خواست و اراده دولت نيست چراکه دولت مانند پدري دلسوز به دنبال مطلوب ترينهاست و اگر افزايش حقوق کارکنان محقق نمي شود به خاطر عدم خواست دولت نيست بلکه شرايط کشور اين امر را رقم مي زند.
معاون رئيس جمهور اعلام کرد: در اين شرايط سخت نبايد به يکديگر ايراد بگيريم و درگير شويم و کاهش اعتبار را عامل اختلاف قرار ندهيم و قبول کنيم شرايط سخت است.
نوبخت با يادآوري مذاکرات ژنو و توافق با 1+5، اظهار کرد: در مرحله نخست به توافق رسيديم و قرار است مفاد اين توافق نامه از ماه ژانويه اجرايي شود.
وي با تاکيد بر اينکه اين توافق نامه در حد خود براي نظام توافق نامه اي ارزشمند محسوب مي شود، گفت: مقام معظم رهبري نيز با فراست و دقت از مجموع مواضع  مذاکره کنندگان در اين مذاکرات ابراز رضايت کردند و اين دستاورد بزرگي محسوب مي شود.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: در روبروي توافق موانع بسياري وجود داشت که توسط رژيم صهيونيستي ايجاد شده بود و مشاهده کرديد که پس از توافق نيز سران اين رژيم اعلام کردند که بزرگترين خطاي تاريخ اتفاق افتاد و البته پس از توافق بيکار ننشسته و تلاش کردند تا نظر کشورهاي 1+5 را تغيير دهند.
نوبخت، افزود: اين صحبتها يکطرفه است و براي تضعيف روحيه ملت و مردم ايران گفته مي شود، ما تنها توافقات مکتوب شده را مورد نظر قرار مي دهيم و براي دستيابي به حق و حقوق نظام تلاش خواهيم کرد.
وي يادآور شد: قرار نيست اختلاف و شکافي که همراه به بدبيني وجود دارد در اين مدت کم برطرف شود و اينکه برخي اعلام مي کنند که توافق نامه اعتبار خود را از دست داده حرف درستي نيست.
 معاون رئيس جمهور تاکيد کرد: اظهار نظرهاي مقامات غربي نبايد اصل توافق ژنو را زير سوال ببرد.
نوبخت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امسال سومين سال برنامه پنجم توسعه محسوب مي شود اين برنامه که از سال 90 آغاز شده در سال 1394 استمرار خواهد يافت و دو مين برنامه 5 ساله ايست که در راستاي دستيابي به اهداف چشم انداز 20 ساله طراحي شده است.
وي با تاکيد بر اينکه سند چشم انداز 20 سال بعد از قانون اساسي از فرادست ترين اسناد کشور محسوب مي شود، ادامه داد: اهداف اين سند در راستاي توسعه يافتگي کشور در زمينه هاي علمي، اقتصادي، صنعتي و اجتماعي و فرهنگي در سطح منطقه تدوين شده است و بر اساس ماده 213 اين قانون هرساله دولت بايد تا نيمه آذرماه برنامه و بودجه سال آينده کشور را به مجلس تقديم کند که اين وظيفه توسط دولت در سال جاري محقق شد.
نوبخت با بيان اينکه بودجه سال 93 متناسب با مقدورات و برنامه پنجم توسعه تهيه و تدوين شده است، خاطرنشان کرد: سال 93 چهارمين سال برنامه پنجم توسعه محسوب مي شود که بايد بتوان به بخشي از اهداف برنامه در سطح ملي، منطقه اي و استاني دست يافت.
وي ادامه داد: در ماده 234 برنامه پنجم توسعه بر رشد هشت درصدي اقتصاد در سال تاکيد شده است که 5.5 درصد از اين ميزان بايد از طريق سرمايه گذاريهاي جديد و 2.5 درصد از طريق افزايش بهره وري سرمايه گذاريهاي قبل باشد. متاسفانه با توجه به شرايط کشور در سالهاي گذشته و جميع جهات رشد متوسط هشت درصد سالانه محقق نشد به طوريکه در سال 90 ، مثبت سه درصد، در سال 91، منفي 5.8 درصد و سال جاري پيش بيني منفي 8 درصد شده است.
معاون رئيس جمهور کاهش تورم به سطح مطلوب و رسيدن نرخ بيکاري به هفت درصد را از ديگر اهداف مورد نظر در برنامه توسعه پنجم برشمرد و با تاکيد بر اينکه دست يافتن به رشد اقتصادي هشت درصد سالانه کار مشکل ولي ممکن است، گفت: بايد ظرفيت ها و استعدادهاي ملي و استاني را در کنار هم قرار داده تا بتوان به نتيجه مطلوب رسيد.
نوبخت با اعلام اينکه منابع عمومي دولت در بودجه 93، 7.3 درصد کمتر از منابع بودجه 92 است افزود: اعتبارات عمراني براي اجراي طرحها در سال 92 56 هزار ميليارد تومان در نظر گرفته شده بود که با توجه به شرايط موجود 37 هزار ميليارد تومان محقق شد، از اينرو اعتبارات عمراني براي طرحها در بودجه 93 نيز به همين ميزان خواهد بود.
وي تصريح کرد: از دولت اين اميد وجود دارد که علي رغم کم بودن منابع با بهره وري بالا و تصميم گيري مناسب در راستاي رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه تدبير کند.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه سه منبع براي تحقق رشد هشت درصدي اقتصادي در سال آينده در اختيار نظام و مسئولان برنامه ريزي کشور است گفت: بودجه عمومي،‌ صندوق توسعه ملي و استفاده از تسهيلات خارجي يا فاينانس از جمله اين منابع است.
نوبخت با تصريح اينکه تورم در سال جاري از 44 درصد به 37 درصدکاهش يافته است ابراز اميدواري کرد: اين رقم تا پايان سال به کمتر از 35 درصد برسد. همچنين برنامه ريزي شده است تا تورم  در سال 93 به 23 تا 25 درصد کاهش يابد. گرچه اين نرخ نيز سنگين و غير قابل قبول است ولي در راستاي بهبود معيشت و اقتصاد مردم روند کاهنده محسوب مي شود.
وي با يادآوري اينکه بودجه عمراني دولت از 56 هزار ميليارد تومان در سال 92 به 37 هزار ميليارد تومان در بودجه 93 تقليل يافته است، بيان کرد: به دنبال تکميل طرحهاي عمراني متناسب با منابع هستيم.
معاون رئيس جمهور  با بيان اينکه صندوق توسعه ملي يکي از منابع دولت در بودجه 93 محسوب مي شود گفت: هم اکنون اين صندوق بيش از 20 ميليارد دلار به صورت ارزي و 10 هزار ميليارد تومان به صورت ريالي موجود و آماده توزيع است. البته بر اساس برنامه پنجم توسعه، بخش دولتي اجازه هزينه کرد از اين صندوق را ندارد و مبالغ موجود در صندوق به بخش خصوصي براي سرمايه گذاري تعلق مي گيرد.
نوبخت با تصريح به تسهيلات خارجي و فاينانس خاطرنشان کرد: هرچند اين منابع در ظاهر بيروني و خارج از کشور است ولي بر تواناييها و ظرفيتهاي داخلي ريشه  دارد. هم اکنون 35 ميليارد دلار براي استفاده در طرحهاي داخلي به صورت فاينانس در اختيار کشور است که بيش از 15 ميليارد تومان آن تمامي مراحل اداري را پشت سر گذاشته و پيش پرداختهايي نيز با همکاري مجلس صورت گرفته است و استان همدان نيز از اين 15 ميليارد تومان سهم دارد.
وي اعلام کرد: برخي براين باورند که اين رقم از تسهيلات خارجي عدد خوشبينانه اي است و دولت  از طريق مذاکران ژنو براي اين ميزان تسهيلات خارجي کيسه دوخته است، در صورتي که اين منابع قرار نيست از سوي دول غربي به جهت مطلوب شدن روابط در اختيار ما قرار گيرد.
سخنگوي دولت گفت: دو هزار و 906 طرح نيمه تمام در کشور داريم که دو حالت مي توان به آنها اعتبار تخصيص داد، يکي اينکه به صورت عادلانه اعتبار را بين تمامي پروژه ها تقسيم کنيم که در اين صورت پيشرفت چشمگيري نمايان نمي شود، از طرف ديگر مي توان طرحهايي را که قابليت افتتاح در سال جاري و سال آينده را دارند در اولويت قرار داد. هم اکنون 184 طرح بيش از 80 درصد پيشرفت فيزيکي دارند که مي توان آنها را امسال به بهره برداري رساند.
نوبخت ادامه داد: 62 طرح  کمتر از 80 درصد پيشرفت دارند که آنها نيز قابليت بهره برداري در سال جاري را دارند، برخي پروژه هاي استان همدان نيز امسال به بهره برداري مي رسد و عدالت ما براين است تا طرحهاي عمراني باستاني را مردم نبينند.
وي  تصريح کرد: 86 درصد مردم اين روش دولت در توزيع اعتبارات را درست دانسته اند.
معاون رئيس جمهوراعلام کرد: آنچه مي تواند نا برابري استانها را برطرف کند ايجاد يک برنامه و توازن منطقه اي است که از سال آينده اين برنامه تدوين و اجرا خواهد شد تا بتوانيم ضمن برقراري عدالت، نابرابري ها را برطرف کنيم.
نوبخت اظهار کرد: دولت تمامي منازعات سياسي را کنار گذاشته و بر اصل خدمت رساني به مردم تکيه کرده است و در اين مدت استقرار نيز در اين راستا تلاش کرده است.
همچنين معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، در مراسم گراميداشت شهيد مفتح و سالروز وحدت خوزه ودانشگاه ، گفت: ايادي استکبار با ترور آيت الله دکتر مفتح به دنبال از بين بردن مغز انقلاب بودند.
محمدباقر نوبخت با بيان اينکه از دو منظر تاريخ و فلسفه تاريخ شهادت دکتر مفتح قابل ارزبابي است، اظهار کرد: شهادت دکتر مفتح تصادفي نبوده و اين حادثه اکنون يکي از حلقه هايي بود که به دنبال متلاشي کردن و از پاي در آوردن انقلاب اسلامي بود.
وي تصريح کرد: کشورهاي استکبار مي دانستند که اين روحانيون متفکر نوک پيکان انقلاب هستند، اتاق فکري در کشورهاي سلطه ايجاد شد تا چگونگي اين ترورها را مديريت کند و به اين نتيجه رسيد که پس از حذف مغزهاي انقلاب بايد به سراغ زبانهايي که مي گفتند مذهب افيون نيست بروند و در اين راستا آيت الله مدني و دستغيب را با اين تفکر به شهادت رساندند.
سخنگوي دولت گفت: امروز دنيا به جايي رسيده که بايد در پاي ميز مذاکره حاضر شده و زانوي ادب را به زمين بزند و حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسد.
نوبخت با بيان اينکه مقام معظم رهبري بارها در سخنان خود اعلام کرده اند که ايران به دنبال بمب هسته اي نيست، گفت: اين صحبتها بايد گواهي براي کشورهاي ديگر در راستاي حسن نيت ايران باشد.
وي با بيان اينکه مقام معظم رهبري مذاکره کنندگان را فرزندان انقلاب دانستند گفت: همه بايد پشت‌سر رهبري حرکت کنيم و کسي حق ندارد از مقام معظم رهبري جلوتر برود . امروز نظام جمهوري اسلامي قوي‌تر و منسجم تر از سال هاي گذشته است و اين به خاطر خون پاک شهداييي است که جان خود را به خاطر انقلاب از دست دادند.
معاون رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه امروز در سايه اعتدال و به دور از حاشيه‌هاي سياسي فرصت شد تا از همه جناح‌ها و ديدگاه‌ها استفاده شود، گفت: اين نظام با تمامي تقدسي که دارد نبايد تنها بر حرف و نظر فرد متکي باشد، جبهه‌هاي چپ، راست و ميانه بخشي از نظام هستند و نظام براي پرواز به دو بال نياز دارد، در کابينه دولت از تمامي تفکرها و ديدگاه‌هاي معتقد به ولايت فقيه استفاده شده است.
وي با بيان اينکه مردم ولي نعمتان نظام محسوب مي‌شوند، گفت: نبايد به دنبال دعوا و درگيري با يکديگر باشيم به جاي لج‌بازي بايد کنار هم باشيم و با عقل و خرد جمعي منابع محدود اعتباري را بين پروژه‌ها و طرح‌ها عادلانه تقسيم کنيم./س
برچسب ها: شرایط ، کشور ، آماده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.