بنینو در نشست مطبوعاتی مشترک با ظریف خبر داد

سفر وزیر فرهنگ، رئیس کمیسیون سنا و نمایندگان صنعت ایتالیا به ایران در روزهای آتی/ امضای یادداشت تفاهم میان ایران و ایتالیا برای حل مسئله افغانستان

وزیر خارجه ایتالیا از سفر وزیر فرهنگ، رئیس کمیسیون سنا و هم چنین نمایندگان صنعت ایتالیا به ایران در روزهای آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، نشست مطبوعاتی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با "اما بنینو" همتای ایتالیایی‌اش ظهر امروز (یکشنبه، یکم دی ماه) در وزارت امور خارجه برگزار شد.  
 
وزیر خارجه ایتالیا در این نشست مطبوعاتی با اشاره به سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به رم اظهار داشت: 19 نوامبر سال گذشته به شما قول داده بودم که پاسخ سفر شما را به رم خواهم داد لذا بسیار خوشبخت هستم که در کنار شما حضور دارم.
 
وی ادامه داد: امید دارم همکاری‌های ما بتواند موجب تاثیرات مثبتی در افکار عمومی جهان باشد تا کشورهای جهان بهتر همدیگر را درک کنند.  
 
بنینو تصریح کرد: ایتالیا اراده مثبتی برای درک بهتر شکل گیری جو نوین حضور ایران در عرصه بین‌الملل دارد، لذا قرار است پس از سفر من در طی روزهای آتی وزیر فرهنگ ایتالیا، رئیس  کمیسون سنای ایتالیا و هم چنین نمایندگان صنعت این کشور به ایران در راستای توسعه گفتمان دوجانبه سفر کنند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا افزود: در جریان نشستی که با شما داشتم ابراز امیدواری کردم نسبت به مسائل مختلف از جمله پرونده هسته‌ای که نایل به موفقیت باشد، این راه، راهی طولانی است که با خوش بینی در حال پیشروی است که باید آن را تقویت کنیم.

بنینو ادامه داد: ایران باید نقش اساسی برای بحران منطقه‌ای و هم چنین حل بحران سوریه ایفا کند.
 
بنینو ادامه داد: روابط دو جانبه ایران و ایتالیا تنها نباید به روابط دو جانبه محدود شود بلکه این روابط باید تقویت شود و در مرحله مسائل گسترش یابد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا اظهار داشت: یادداشت تفاهمی میان ایران و ایتالیا برای حل مسئله افغانستان تعیین شد و ابتکار عمل‌های مشترک مورد بحث قرار گرفت.  
 
بنینو ادامه داد: ظریف باید آمادگی داشته باشد تا موضوعات ناظر بر حقوق بشر را بدون پیش داوری مورد بحث قرار دهد.  
 
وی تاکید کرد: هم چنین در این دیدار مسائل زنان را با همکار خود ملاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان مورد بحث و بررسی قرار دادیم که به یک ابتکار عمل بازمی‌گردد و توافق کردیم مسائل مربوط به محیط زیست را در این دیدار مورد بحث قرار دادیم.  
 
بنینو تصریح کرد: حضور دانشجویان دو کشور ایران و ایتالیا باید بیش از پیش افزایش خواهد یافت در حال حاضر 2 هزار و 600 دانشجوی ایتالیا در ایران حضور دارند و برانیم تا آن را گسترش دهیم.  
 
وی تاکید کرد: در زمینه میراث فرهنگی و هم چنین همکاری در حوزه سینما مسائلی مورد بحث قرار گرفت که باید آن‌ها گسترش وتقویت یابند هم چنین ایجاد شناخت و دیدار و مبادلات در زمینه راه آهن و هوانوردی افزایش یابد.
 
وزیر خارجه ایتالیا اظهار داشت: قرار است هیئتی از بانک مرکزی ایران به ایتالیا سفر کنند، از سوی دیگر پرونده‌های عقب افتاده در سطح همکاری روابط دو جانبه باید مورد بحث قرار گیرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایتالیا در ادامه افزود: مسابقه دوستانه ناظر برهمکاری‌های دو کشور میان ایران و ایتالیا به وجود آمده که باید خوشبخت باشم پیروز از این مسابقه خارج شوم.  
 
بنینو ادامه داد: مسابقه دهندگان بسیاری در این عرصه خواهند بود اطمینان دارم که نقطه نظرات اجتماعی بسیاری در این زمینه وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به نشست ژنو 2 برای پایان دادن به بحران سوریه افزود: کنفرانس ژنو 2 یک کنفرانس برآمده از خواست سازمان ملل است تصمیم گرفته شده که در این کنفرانس تمام کشورهای حاضر در منطقه برای فائق آمدن تراژدی سوریه در صحنه حضور داشته باشند.  
 
بنینو تصریح کرد: امیدواریم که راه حلی در این زمینه پیدا شود.  
 
وزیر خارجه ایتالیا افزود: امیدوارم که شاهد باز شدن پرونده هسته‌ای ایران باشیم هم چنین شاهد گسترش روابط ایران با کشورهای اروپایی و دیگر کشورها باشیم برموانعی که طی سال‌های اخیر شکل گرفته فائق آییم هر چند این کار کار ساده‌ای نیست و نیاز به صبر، توجه دارد و باید به این نکته توجه داشت که آینده را مورد توجه قرار داد.  
 
بنینو با اشاره به مسئله افغانستان اظهار داشت: مسلما در حال حاضر مسئله افغانستان یکی از موضوعات متعلق به ایران و ایتالیا است که در این زمینه یک همکاری سازنده در رابطه با استان هرات داشتند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: یک یادداشت تفاهم در ماه سپتامبر امضا شده و این قرارداد جامع میان ایران و افغانستان امضا شده و در حال حاضر همکاران وزارت خارجه مشغول برنامه ریزی برای پیش نویس این تفاهم نامه هستند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، خارجه ، ایتالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار