با سخنرانی سهیلا نجم صورت می‌گیرد،

بررسی رویکرد تئاتر مدرن غرب به اجرای نمایش‌های سنتی شرق

سخنرانی سهیلا نجم، فارغ التحصیل دکترای مطالعات تئاتر از دانشگاه سوربن فرانسه، با "رویکرد تئاتر مدرن غرب به اجرای نمایش های سنتی شرق" شنبه 7 دی ماه، ساعت 16در پلاتو ماهی برگزار می‌گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، دکتر سهیلا نجم، فارغ التحصیل دکترای مطالعات تئاتر از دانشگاه سوربن فرانسه و دکترای هنرهای نمایشی، استاد دانشگاه، مترجم، پژوهشگر، فیلمنامه نویس و کارگردان مولف کتاب های "نمایش ژاپنی زنده هزار ساله"، "طنین"، "هنر نقلی در ایران"و مقالات متعدد در زمینه سینما و تئاتر و چندین نمایشنامه و فیلمنامه است.

وی نمایش شرق و نقالی و تکنیک آن در چند زاویه را مورد بررسی قرار داده به طوری که در تحقیقات وی تکنیک های نقالی به صورت علمی تعریف شده است.

سهیلا نجم درباره هنر نقالی در ایران اظهار داشت: نقالی، هنری اصولی و مادر تلقی می شود و در ایران و شرق ناگزیر است که تغییر شکل بیابد تا به روز گردد و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند به طوری که با استفاده از امکانات در میزانسن جدید قابلیت اجرا دارد. اجرای نمایشنامه آیینی منوط به خلاقیت ودانش و هدف صاحب اثر است چرا که وقتی کار صرفا تقلیدی و ادا در آوردن باشد، اثر نمی تواند به رسالت خود برسد. متاسفانه پرفورمنس به چنین معضلی دچار شده به طوری که صرفا سایه بازی و داد و فریاد کردن پرفورمنس تعرف نمی شود. 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: تعزیه از زمانی که فرهنگ شرق و غرب با هم تلاقی پیدا کرده‌اند، دچار انجماد و سکون شده چرا که به سبب آشنایی با فرهنگ غربی، نمایش آیینی هم چون تعزیه به فراموشی سپرده شده است.  با مرور زمان صاحب نظران لزوم توجه به نمایش ایرانی را دریافته‌اند و این فاصله منجر به دور شدن از نمایش سنتی هم چون تعزیه شده است.

تعزیه باید در حلقه مردمی اجرا شود و گرنه در تالار و با نور پردازی، با مخاطبان ارتباط برقرار نمی‌شود به طوری که در فیلم "خون بفت"، برای فیلمبرداری از تعزیه با اشتیاق و هجوم مردم برای تماشای تعزیه رو به رو شده‌ایم به طوری که نتوانستیم به دور از جمعیت مردم از تعزیه تصویربرداری شود. هر اثری مخاطب خاص خودش را دارد چنانچه تعزیه‌ای که در تفرش شاهد آن بودیم، سه دفعه با حضور انبوه مخاطبان برگزار شد.

این کارگردان و استاد دانشگاه با توجه به حجم انبوه تولید تله فیلم، بررسی و آسیب‌شناسی این عرصه را ضروری دانسته و اقدام به تالیف اثری در خصوص تله فیلم کرده است.

این فیلمنامه نویس و پژوهشگر درباره اهمیت تله فیلم عنوان کرد: بعضی از اتفاقات مانند انتخابات و زلزله به پروسه زمانی کوتاهتری نیاز دارد به طوری که سینما قادر به اجرای ان طرح نیست و در چنین موقعیتی تله فیلم اهمیت می یابد. تله فیلم امکان تماشای بیشتر برای مخاطب دارد چرا که نیاز به تهیه بلیط نیست و همچنین همه فیلم‌های خارجی در کشور ما امکان پخش ندارند و در چنین شرایطی، تولید تله فیلم و بررسی این عرصه ضرورت می‌یابد.

لازم به ذکر است؛ سخنرانی دکتر سهیلا نجم، فارغ التحصیل دکترای مطالعات تئاتر از دانشگاه سوربن فرانسه و دکترای هنرهای نمایشی، استاد دانشگاه، مترجم، پژوهشگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، با "رویکرد تئاتر مدرن غرب به اجرای نمایش‌های سنتی شرق" شنبه 7 دی ماه، ساعت 16در پلاتو ماهی برگزار می‌گردد.

گفتنی است، علاقه‌مندان به کارگردانی و بازیگری و هنر می توانند از این سخنرانی استفاده کنند.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار