در واکنش به ایجاد نسل جدید سانتریفیوژها در ایران؛

منندز: باید آماده باشیم که دیپلماسی در قبال ایران به نتیجه نرسد/ سانتریفیوژهای بیشتر به این معنا است که ایران به دنبال تولید بمب اتم است!

در پی اعلام ایران مبنی بر ایجاد نسل جدیدی از سانتریفیوژها در این کشور، نمایندگان کنگره آمریکا فشارها بر باراک اوباما برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری فاکس‌نیوز، باراک اوباما بار دیگر با دور جدیدی از فشارها از سوی هر دو حزب برای تجدیدنظر درباره مقاومت خود در برابر نمایندگان کنگره، در زمینه افزایش تحریم‌ها علیه ایران مواجه شد.

بر اساس این گزارش، «باب منندز»، نماینده دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که رهبری نمایندگان این نهاد برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده دارد، شب گذشته در گفتگو با فاکس‌نیوز مدعی شد: وقتی شما از تولید سانتریفیوژهای پیشرفته جدید که تنها برای غنی‌سازی اورانیوم از آن‌ها استفاده می‌شود، صحبت می‌کنید و از سوی دیگر اجازه بازرسی از آن را نمی‌دهید، این به آن معنا است که هدف شما از این اقدام نه تولید انرژی هسته‌ای برای مصارف داخلی، بلکه تولید بمب اتم(!) است.

از سوی دیگر سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن در بیانیه‌ای، بار دیگر ادعای خود را مبنی بر اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ایران باید متوقف شده و زیربنای این فعالیت‌ها باید به طور کامل از بین برود، تکرار کرد و مدعی شد: اعلام تولید سانتریفیوژهای بیشتر به این معنا است که ایران به دنبال تولید بمب اتم است و سرعت خود برای دستیابی به این هدف را افزایش داده است.

منندز در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من هم مانند رئیس‌جمهور با دیپلماسی موافقم، اما تفاوت دیدگاه ما در این زمینه در این است که ما باید آماده این باشیم که دیپلماسی در این زمینه به نتیجه نرسد. در واقع این اقدام باعث می‌شود ما همزمان با اقدام دولت برای مذاکره، در برابر ایران موضع قوی نیز داشته باشیم.

فاکس‌نیوز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد: با وجود این به نظر نمی‌رسد اوباما با این موضع منندز  موافقت کند. زیرا وی تاکنون با مواضع کنگره برای تصویب قانون جدید تحریم‌ها مخالفت کرده است. وی این موضوع را مطرح می‌کند که کنگره هر زمان که بخواهد می‌تواند در راستای تصویب لایحه جدید تحریم‌ها در صورت نقض مفاد توافق ژنو از سوی ایران گام بردارد. وی همچنین بر این مسئله تاکید دارد که تصویب تحریم‌ها در شرایط فعلی مذاکرات را به مخاطره خواهد انداخت.

با وجود این حامیان قانون تحریم در سنا تاکید دارند که این قانون تنها فشارها را بر ایران افزیش می‌دهد تا این کشور برنامه هسته‌ای خود را تحت کنترل قرار دهد. نشست ماه آینده نمایندگان کنگره با تاکید دوباره بر تصویب این قانون همراه خواهد بود.

مارک کرک که از حامیان اصلی این طرح است، در این‌باره می‌گوید: ما برای اینکه بتوانیم در زمینه دیپلماسی به موفقیت برسیم، باید برای مقامات ایران این مسئله را روشن کنیم که اقدامات بد در زمینه توافق باعث تحمیل شدیدترین تحریم‌های اقتصادی در تاریخ علیه این کشور خواهد شد.

در بخش پایانی این گزارش با اشاره به تاکید علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر ایران مبنی بر برگزاری دور جدید مذاکرات با آمریکا در بحبوحه مذاکرات چندجانبه، به نقل از ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: پس از پایان تعطیلات کریسمس مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. این مسئله بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم اگر ایران مسیر دیپلماسی را انتخاب نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد. ما قاطعانه متعهد به این نکته هستیم که این اطمینان را ایجاد کنیم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۰۷ دی ۱۳۹۲
خونخوار لال شو
آخرین اخبار