حماسه‌ای که نباید پوشش خبری داده می‌شد؛

بزرگترین گاف رسانه‌ای فرانس 24 در فتنه 88 / نظریه برنارد کوهن در دستور کار رسانه‌های غربی و معاند + فیلم

حماسه خودجوش و مردمی 9 دی 1388 که پاسخی دندان شکن به هتاکان روز عاشورا (6 دی 88) بود، به قدری از حیث شور و شعور گستره وسیعی داشت که چشم‌های آدمیان و لنزهای دوربین‌ها تا آن روز کمتر از آن سراغ داشت. حضوری گسترده و باشکوه که شبکه‌های تلویزیونی جهان را مات و مبهوت کرد.

به گزارش‌خبرنگار چند رسانه‌ای باشگاه خبرنگاران، متخصصان علم ارتباطات معتقدند، رسانه‌های خارجی در پوشش اخبار کشور هدف، 3 استراتژی را در پیش می‌گیرند؛ بزرگنمایی(برجسته سازی)، کوچک‌نمایی و انکار. به این معنا که، آن رسانه ها، اخبار مثبت کشور هدف را یا کوچک می‌انگارند و یا اینکه انکار می‌کنند و در مقابل اخبار منفی کشور مزبور را در قالب نظریه برجسته‌سازی "برنارد کوهن" قرار می‌دهند.



حماسه باشکوه نهم دی ماه که تجلی عشق و ارادت ایرانیان به مبانی متقن نظام اسلامی بود، یکی از همان اخبار مثبتی بود که در جغرافیای سیاسی این مرز پر گهر به وقوع پیوست و رسانه‌های معاند با پیروی از الگوی فوق به مواجه با آن رفتند. در این گزارش به واکاوی نحوه انعکاس اخبار حماسه 9 دی در رسانه‌های خارجی خواهیم پرداخت.

ماجرا زمانی آغاز شد که عده‌ای هنجارشکن پای خود را بر روی ارزش‌هایی گذاشتند که آن ارزش‌ها در طول سالیان متمادی با پوست و گوشت ایرانیان فارغ از هر دیدگاه و مذهب و نژادی امتزاج یافته است.

شبکه‌هایی که در برابر حماسه حضور ایرانیان لب به اعتراف گشودند


حماسه خودجوش و مردمی 9 دی 1388 که پاسخی دندان‌شکن به هتاکان روز عاشورا (6 دی 88) و فتنه‌گران بود، به قدری از حیث شور و شعور گستره وسیعی داشت که چشم‌های آدمیان و لنزهای دوربین‌ها تا آن روز کمتر از آن سراغ داشت. حضوری گسترده و باشکوه که شبکه‌های تلویزیونی جهان را مات و مبهوت کرد.



خبرگزاری فرانسه در همان روز چنین گزارش داد؛ "امروز چهارشنبه، شهرهای ایران شاهد راه پیمایی‌های گسترده در اعتراض به ناآرامی‌های روز عاشورا بودند".

شبکه تلویزیونی abc آمریکا در حالی که تصاویری از حضور میلیونی مردم ایران در روز 9 دی را نشان می‌داد، چنین گزارش داد؛ "نگاه کنید صدها هزار نفر از مردم تهران به خیابان‌ها آمدند تا به آنچه در روز عاشورا در تهران اتفاق افتاد، اعتراض کنند".

مجری شبکه "دویچه وله" آلمان، خبر مربوط به راهپیمایی 9 دی را با این ادبیات قرائت کرد؛ "میلیون‌ها نفر سه روز پس از ناآرامی‌های تهران در روز عاشورا با راهپیمایی در خیابان‌ها، این اقدام را محکوم کردند".

دروغ‌پراکنی و تحریف، دستورالعمل رسانه‌های معاند


اما به جز رسانه‌هایی که در بازتاب اخبار راهپیمایی باشکوه 9 دی، چاره‌ای جز ارائه حقیقت نداشتند، رسانه‌هایی بودند که چشم دیدن عظمت و شکوه حضور میلیونی مردم ایران در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی را نداشتند.

این رسانه‌ها در خصوص اخبار 9 دی، دو استراتژی را در پیش گرفتند، بعضی هیچ تصویری به نمایش نگذاشتند و بعضی هم تحریف را در دستور کار قرار دادند.

شبکه CNN که در ساختار رسانه‌ای آمریکا، شبکه‌ای به اصطلاح بی‌طرف محسوب می‌شود، این بار در این موضوع به خصوص، به پروپاگاندای حاکمیت آمریکا پیوست و حضور گسترده و میلیونی مردم اقصی نقاط ایران در روز 9 دی را تنها به تهران، شیراز، اراک و قم محدود کرد و تا ساعت‌ها فقط این تصویر گرافیکی را از حضور مردم در راهپیمایی به نمایش گذاشت.



پارادوکس رسانه‌های بیگانه با برجسته‌سازی هنجارشکنی عده‌ای اغتشاش‌گر

کم رنگ نشان دادن و کوچک‌نمایی حماسه باشکوه حضور مردم ایران در راهپیمایی روز 9 دی در شرایطی اتفاق افتاد که سه روز پیش از آن، زمانیکه عده‌ای قلیل، حرمت روز عاشورا را شکستند، رسانه‌های بیگانه با آب و تاب به انعکاس این هتاکی پرداختند. شبکه "الجزیره" که با دلارهای نفتی حکام قطر به تریبونی برای تکفیری‌ها تبدیل شده است، اغتشاشات روز عاشورا را که به چند خیابان فرعی تهران محدود می‌شد را به کل کشور تعمیم داد.

رسانه‌های بیگانه که از آشوب افکنی عده‌ای معلوم‌الحال در روز عاشورا به وجد آمده بودند، در انعکاس اخبار مربوط به این اغتشاشات، انواع و اقسام گاف‌های رسانه‌ای را به منصه ظهور رساندند.

شبکه "فرانس 24" که از نشان دادن تعداد اندک اغتشاش‌گران روز عاشورا شرم داشت، برای برجسته کردن اخبار مربوط به این اغتشاشات به تجمع میلیونی دلدادگان حسینی زنجان متوسل شد. به این صورت که این شبکه رسانه‌ای به اصطلاح حرفه‌ای در دروغی آشکار، تصاویر مربوط به عزاداری مشهور مردم زنجان در عاشورای حسینی را به جای اغتشاشات عده‌ای قلیل در تهران، نشان داد. این شبکه همچنین برای انعکاس اخبار این اغتشاشات با خبرنگار خود در لبنان ارتباط برقرار کرد؛ اینکه خبرنگاری مستقر در بیروت چگونه می‌تواند اخبار لحظه به لحظه اغتشاشات تهران را مخابره کند، سوالی است که تنها گردانندگان "فرانس 24" قادر به پاسخ گویی به آن هستند.



کوچک‌نمایی راهپیمایی میلیونی ایرانیان در 9 دی
توسط رسانه‌های بیگانه

اما نوع پوشش اخبار جهت‌دار شبکه‌های تلویزیونی مغرض فقط به روز عاشورا ختم نشد. شبکه العربیه وابسته به حکومت مرتجع سعودی در تحریفی آشکار بدون ارائه مستندات و حتی نشان دادن سیل جمعیت، عنوان می‌کند: "در راهپیمایی 9 دی از ماکت درخت به جای مردم استفاده شد".

آژانس خبری" آسوشیتدپرس"، در پوشش اخبار حماسه 9 دی ایرانیان، اینگونه فرافکنی می‌کند: "دولت ایران به تمام کارمندان خود مرخصی داده تا در این راهپیمایی شرکت کنند، آن‌ها همچنین بچه‌های مدرسه‌ای را از شهر‌های اطراف با اتوبوس به تهران آوردند".

پیاده نظام اپوزیسیون و انکار حماسه 9 دی

گاف‌های رسانه‌ای شبکه‌های معاند زمانی تکمیل شد که سه تن از چهره‌های تابلودار فتنه 88 با حضور در استودیوهای "بی‌بی‌سی" و "صدای آمریکا" سعی کردند تا حضور میلیونی مردم در راهپیمایی روز 9 دی را کم رنگ جلوه دهند.


 
"مهاجرانی" که در آن روزها پای ثابت نشست‌های شبکه رسانه‌ای روباه پیر استعمار بود، با حضور در استودیو "بی بی سی"، حضور میلیونی مردم ایران در دفاع از ارزش‌های اسلامی را انکار می‌کند.

"مجتبی واحدی" مشاور فراری یکی از سران فتنه با حضور در استودیو صدای آمریکا، برای انکار حماسه 9 دی، پای مجسمه فردوسی را به میان کشید و نبود این مجسمه در تصاویر ارائه شده از راهپیمایی 9 دی را دلیلی بر کذب بودن شکوه حضور مردم دانست. این در حالی بود که مجسمه فردوسی در تصاویر هوایی گرفته شده از اجتماع میلیونی مردم به وضوح نمایان بود.



"محسن سازگارا" از دیگر وطن فروشانی بود که پس از حضور میلیونی مردم ایران در راهپیمایی 9 دی در استودیو صدای آمریکا، حاضر شد و با توهین به عاشقان حسینی، راهپیمایان 9 دی را جویندگان ساندیس و کیک نامید.

اوج سردرگمی‌ها و تحریم‌های رسانه‌ای در گاف یک شبکه ایتالیایی نمود پیدا کرد. این شبکه تصاویر مربوط به یک روز دیگر را به جای 9 دی پخش کرد، بدون اینکه توجه کنند، افراد حاضر در این تصاویر در هوای سرد تهران لباس تابستانی بر تن کرده‌اند.

انکار حماسه حضور ایرانیان در سایت‌های اینترنتی


در این میان شانتاژ رسانه‌ای پوشش اخبار کذب، فقط مختص رسانه‌های دیداری نبود و سایت‌های اینترنتی هم سهم بسزایی در دروغ پراکنی و انعکاس اخبار خیالی و توهمی داشتند.

سایت صهیونیستی "بالاترین" با نمایش یک عکس، آن هم به طور نصفه تیتر زد که در راهپیمایی 9 دی برای بیشتر نشان دادن جمعیت در کنار خیابان اتوبوس پارک شده بود؛ غافل از اینکه آن‌ها ایستگاه اتوبوس را با اتوبوس اشتباه گرفته بودند.



"نیویورک تایمز" در گافی بسیار عجیب، اخبار به روز نا آرامی‌های 9 دی را مخابره می‌کرد؛ حالا کدام نا آرامی منظور این سایت بود، خدا می‌داند.

اما شبکه‌ها و رسانه‌های ضد ایرانی با تمام توان خود تنها کاری که از دستشان بر می‌آمد، سانسور و تحریف اخبار حماسه 9 دی ماه بود و هیچکدام نتوانستند با ارائه مستندات، ادعاهای خود را به اثبات برسانند و تنها به خبرخوانی اکتفا کردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار