كشاورزي در هفته‌اي كه گذشت؛

تاييد سلامتي گوشت‌هاي اوکرايني/افزايش 300 درصدي صادرات خاويار/كليد خوردن اجراي "قانون انتزاع" از 9 دي

تاييد سلامتي گوشت‌هاي اوکرايني، افزايش 300 درصدي صادرات خاويار و كليد خوردن اجراي "قانون انتزاع" از دوشنبه 9 دي از جمله مهم‌ترين اخبار اين هفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهمترین اخبار حوزه كشاورزي از 7 دی تا 12دی ماه به شرح زیر است:


محسن مشکوه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه تاکنون هيچ گوشتي از اوکراين وارد ايران نشده است، تصريح کرد: تنها يک محموله آزمايشي که زير نظر ناظر بهداشتي ما در اين کشور توليد شده بود براي نمونه‌گيري وارد ايران شد و در سازمان انرژي اتمي مورد بررسي و آزمايش قرار گرفت.

وي ادامه داد: اين سازمان پس از نمونه‌برداري از گوشت‌هاي اوکرايني سلامتي آنها را تأييد و اعلام کرد اين گوشت‌ها نه تنها به مواد راديواکتيو آلوده نيستند بلکه ميزان فلزات سنگين مانند سرب و کادميوم در آنها نيز زير حدمجاز است.


علي اکبر خدايي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در هشت ماهه نخست سال جاري 400 کيلو خاويار به ارزش 469 هزار دلار از کشور صادر شده است.

وي اضافه کرد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 300 و از نظر ارزشي 141 درصد افزايش داشته است. 

خدايي ادامه داد: همچنين در اين مدت 37 تن انواع ماهي زينتي به ارزش 275 هزار دلار به کشورهاي عربي صادر شده است. 

وي افزود: 34 تن ماهي قزل‌آلا به ارزش 157 هزار و 500 دلار نيز امسال  به کشور آذربايجان صادر شده که اين ميزان در مدت مشابه سال 91 دو تن بوده است. 

به گفته خدايي در هشت ماهه اول سال گذشته 100 کيلو خاويار به ارزش 194 هزار دلار صادر شده بود. 


علي ايرانپور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: طي جلسه‌اي كه ‌هفته گذشته برگزار كرديم يك برنامه زمان بندي شده براي اجراي قانون انتزاع از سوي كميسيون به وزاري صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي اعلام شد. 

وي با بيان اينكه برنامه مذكور شامل سه مرحله است، افزود: بخشي از اين برنامه فردا (دوشنبه 9 دي 1392) اجرا مي‌شود. 

ايران‌پور اضافه كرد: بخش دوم برنامه از پايان ماه و بخش نهايي آن نيز پس از تنظيم آيين‌نامه اجرايي قانون انتزاع كه وزارت جهاد كشاورزي بايد آن را آماده كند،اجرا خواهد شد. 

نماينده مردم مباركه در خانه ملت ادامه داد: بخشي از برنامه مزبور كه از فردا به اجرا درمي آيد مربوط به واگذاري شركت پشتيباني امور دام به وزارت جهاد است. 

ايران‌پور افزود: واگذاري برخي ديگر از مواد قانون انتزاع از جمله واردات و صادرات ذرت، كنجاله سويا و نهاده‌هاي دامي نيز تا پايان دي انجام مي‌گيرد و در نهايت ساير مواد اين قانون در قسمت نهايي برنامه مذكور به وزارت‌ جهاد كشاورزي سپرده مي‌شود. 


مصطفي نصر الهي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اين كه سازمان چاي فعلي از نظر ساختار امكانات جايگاه و ... تفاوت چشم گيري با سازمان چاي سابق دارد، اظهار داشت: احياي ناگهاني سازمان چاي، دوري چند ساله اين سازمان از وضعيت صنعت، استفاده نكردن از مشاوران اقتصادي و كشاورزي و نبود نوع آوري از عوامل كاهش توان سازمان چاي در مديريت امور است.  
 
وي با اشاره به اين كه مشكلات سازمان چاي مربوط به شخص مديريت نيست، افزود: مشكل اين سازمان مشخص نبودن ساختار آن است.  
 
نصرالهي با بيان اينكه هيچ يك از چارچوب هاي مورد نظر براي سازمان چاي  محيا نشده است، اضافه كرد: بايد از اين سازمان تعريف مشخصي ارايه شود.  

نصرالهي اضافه كرد: اگر نقش سازمان چاي مداخله گري باشد هر سال وضعيت ما نسبت به سال قبل بدتر مي شود. 

 انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار