گلوبال پست: اميد چنداني به مذاکرات سازش نمي‌رود

پايگاه اينترنتي گلوبال پست در گزارشي به قلم دانيل آر. دپتريس با عنوان " اميد اندک به مذاکرات فلسطينيان و رژيم صهيونيستي اما لزوم ادامه آن" مي نويسد: مذاکرات قبلي حتي در ميانه روند مذاکرات و يا در واپسين لحظات با شکست مواجه شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال پست،‌ دلايل شکست مذاکرات صلح متعدد است که برخي از آنها عبارتند از : موانع سياسي داخلي ، ادامه شهرک سازي‌هاي اسرائيل ، پيش شرط هاي فلسطينيان يا عدم مديريت مناسب مذاکرات از سوي دو طرف.

از اين رو زماني که جان کري وزير امور خارجه امريکا به کشورهاي جهان گفت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين پس از سه سال به ميز مذاکرات باز مي گردند ،  بدبيني هاي زيادي درباره دورنماي موفقيت چنين مذاکراتي وجود داشت.
اکنون پس از گذشت سه ماه از آغاز اين روند ديپلماتيک که انتظار مي رود ظرف مدت مه ماه به دستيابي يک توافق دائم دست يابد ، ترديدها پررنگ تر شده است.

فلسطينيان به طور خصوصي از مقامات امريکايي و به طور آشکارا در رسانه ها شکايت دارند که امريکا رويکرد منفعلانه در اين مذاکرات در پيش گرفته است و در حاشيه مذاکرات نشسته است و اين در حالي است که فلسطينيان و اسرائيلي ها تلاش مي کنند بر اختلافاتشان فائق آيند.

از سوي ديگر مقامات اسرائيلي نيز شکايت دارند که فلسطيني‌ها در تلاشند تا به توافق بزرگي درباره مسئله شهرک سازي ها دست يابند به ويژه آن که بيشتر اين شهرک سازي ها در مناطقي صورت گرفته است که قرار است بخشي از اسرائيل در توافق نامه نهايي باشد.

فلسطينيان از سوي ديگر چنين موضوعي را رد مي‌کنند و مي گويند چطور ما مي توانيم دولت و کشور خود را تشکيل دهيم در حالي که واحدهاي مسکوني جديد در همان مناطقي در حال احداث است که گمان مي‌رود بخشي از فلسطين مستقل باشد؟

روند مذاکرات صلح حتي پيش از آن که وزارت مسکن اسرائيل از طرح خود براي احداث 20 هزار واحد مسکوني ديگر در کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس خبر دهد ، شکننده بود. اما به نظر مي رسد پذيرش چنين برنامه هايي براي هيئت مذاکره کننده فلسطيني چندان آسان نيست حتي پس از آن که نتانياهو سريعا خاطر نشان کرد وزير مسکن وي چنين اجراي اين طرح را لغو کرده است.

کارشناسان روند مذاکرات صلح خاور ميانه درباره دستيابي به توافق نهايي ايده هاي متفاوتي را ارائه مي کنند:  

- متقاعد کردن شهرک نشينان ، شايد با پرداخت صدها هزار دلار براي رها کردن خانه هايشان در کرانه باختري رود اردن.
- به هم مرتبط کردن اقتصاد فلسطينيان و اسرائيلي ها با يکديگر به گونه اي که هر دو سود ببرند.
-امکان بازگشت حدود چند هزار نفر از آوارگان فلسطيني به خانه هايشان به عنوان نمادي از حسن نيت اسرائيل.

برخي از اين پيشنهادات از زمان توافق اسلو در سال 1993 تاکنون بر روي ميز مذاکرات قرار دارد و حال آن که پيشنهادات ديگر اخير با توجه به تغييرات آمار نفوس مطرح شده است.

چالش هاي بزرگي وجود دارد که جو منفي تاکنون براي مذاکرات به وجود آورده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار