جروزالم پست: فروپاشی رژیم تحريم‌ها عليه ايران

روزنامه صهيونيستي تأکيد کرد: توافقنامه مقدماتي ژنو باعث تضعيف تحريم‌ها براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي ايران شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي روزنامه جروزالم پست چاپ فلسطين اشغالي در شماره روز دوشنبه خود در مقاله‌اي تحليلي به قلم" بنجامين وينتال" نوشت، اين توافقنامه که در 24 نوامبر ميان ايران و شش کشور قدرتمند جهان در ژنو به امضا رسيد، در حقيقت دروازه‌هاي سدي را که در برابر سيل سرمايه‌گذاري‌هاي شرکت هاي بزرگ غربي براي بهره‌برداري از فضاي جديد به وجود آمده در ايران قرار داشت، بازکرده است. 

اين منبع مدعي شد، فقط در هفته اول سال 2014 ميلادي، حتي پيش از آغاز اجراي توافقنامه مقدماتي ژنو، که قرار است از اواخر ژانويه به اجرا گذاشته شود، يک سري مقالات در روزنامه‌هاي مختلف دنيا، نشان دهنده، حرکت شرکت‌هاي خارجي براي آغاز تجارت با ايران است. 

پرفسور جرالد ام استاينبرگ، مفسر سياسي در دانشگاه بار-ايلان اسرائيل گفت، ادعاهاي باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، و رهبران اروپايي مبني بر اين که آنان قادر خواهند بود به سادگي تحريم‌هاي ايران را بار ديگر عليه اين کشور اِعمال کنند، به طور فزاينده پوچ و غيرعملي به‌نظر مي‌رسد. 

وي تأکيد کرد، اگر برنامه گسترده تحريم‌ها عليه ايران از هم فروبپاشد و اين روند ادامه يابد، باعث نقض غرض خواهد شد.

مجله دِراشپيگل آلمان نيز طي مقاله‌اي تحت عنوان: «فرصت قرن: سرمايه‌گذاران بين‌المللي در تهران ازدحام کرده‌اند» به موضوع فروپاشي جو ضدتجارت با ايران پرداخته است. دانيل برنبک، رييس اتاق بازرگاني و صنعتي آلمان و ايران در تهران به خبرنگار دراشپيگل گفت، هواپيماهاي عازم ايران از اروپا مملو از ايتاليايي‌ها، از جمله مديران شرکت انرژي «اني» است. فرانسه نيز حرکت خود را آغاز کرده است. طي قراردادي چند ميليارد يورويي، فرانسه آماده شده است اعطاي امتياز توليد خودروهاي پژو به ايران را از سربگيرد و قطعات مورد نياز شرکت ايران خودرو را براي توليد اين نوع خودروهاي فرانسوي، به ايران ارسال کند. 

برنبک افزود، شرکت‌هاي آمريکايي، مانند «اکسون‌موبيل» و «شورون» نيز هم‌اکنون در اينجا (ايران) حضور دارند. اين شرکت‌ها مسئول نوسازي تأسيسات قديمي توليد نفت در ايران و همچنين اکتشاف ميادين جديد نفتي در اين کشور هستند. اين تجارت و معامله‌اي چندين ميليارد يورويي با ايران خواهد بود. 

تام گروس، کارشناس امور خاورميانه (غرب آسيا و شمال آفريقا) به خبرنگار جروزالم پست گفت، هجوم شرکت‌ها و ديپلمات‌هاي غربي به ايران به شدت نگران‌کننده و بسيار خطرناک است.

مايکل دوران، يکي از محققان ارشد در مرکز سابان براي سياستگذاري خاورميانه در انديشکده بروکينگز آمريکا، به خبرنگار جروزالم پست گفت: اين ايده که آمريکا هر زمان که اراده کند قادر است جريان سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي خارجي در ايران را مانند چوب پنبه‌اي که روي دهانه بطري مي‌گذارند، به سادگي آزاد يا مسدود کند، همواره ايده‌اي نادرست و نوعي خيالبافي بوده است. اين نوع اظهارات مقامات آمريکايي پيامي روشن داده است که اکنون تجارت و تعامل با ايران کاملاً قانوني است و تهران و واشنگتن نيز در مسير بهبود مناسبات با يکديگر قرار گرفته‌اند. اين امر منجر به ايجاد لابي متنفذي در غرب شده است که تلاش مي‌کند آمريکايي‌ها و ايرانيان را در مسير بهبود روابط ميان دو کشور نگه دارد.

مايکل دوران تأکيد کرد، برنامه تحريم‌هاي ايران به ميزان قابل ملاحظه‌اي صدمه ديده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار