گلوبال ريسرچ:

متهم شدن دولت انگليس به تجهيز غيرمستقيم دزدان دريايي سومالي

پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ در گزارشي درباره نقش احتمالي دولت انگليس در تجهيز دزدان دريايي سومالي نوشت.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ؛ اين پايگاه اينترنتي در گزارشي درباره نقش احتمالي دولت انگليس در تجهيز دزدان دريايي سومالي نوشت:
انتشار گزارشي درباره صادرات تسليحات و تجهيزات نظامي از سوي انگليس طرح اتهاماتي را درباره احتمال حمايت تسليحاتي اين کشور از راهزنان دريايي سومالي و رژيم هاي خودکامه به دنبال داشته است. 

نمايندگان پارلمان انگليس صادرات تسليحاتي اين کشور و نبود نظارت کافي بر آن را از علل مطرح شدن چنين اتهاماتي مي دانند.

به دنبال چنين اتهاماتي ، علل صادرات نزديک به 44 هزار قبضه سلاح به شرق آفريقا در مدت تنها 15 ماه به سرعت مورد بررسي قرار گرفت. 

اطلاعات دولت انگليس نشان مي دهد از ميان تجهيزات و تسليحات ارسالي ، 30 هزار قبضه تفنگ و بيش از 2 هزار تپانچه به کشورهايي همچون سومالي ، مصر و سريلانکا صادر شده است که عملکرد مناسبي در زمينه حقوق بشر نداشته اند. برخي از اين تسليحات نيز به روسيه و آفريقاي جنوبي صادر شده است. 

در اين گزارش که بخشي از تحقيقات گسترده درباره صادرات تسليحاتي انگليس است آمده است نمايندگان پارلمان انگليس مي خواهند بدانند در حالي که شرکت هاي انگليسي پيش از آوريل سال 2012 هزاران قبضه سلاح در کارخانه هاي اسلحه سازي خود داشته اند ، چرا بايد به اين انبار بزرگ تسليحاتي نياز پيدا کنند. 

نمايندگان پارلمان انگليس همچنين اعلام کردند صادرات اين ميزان سلاح موجب بروز گمانه زني ها درباره احتمال حمايت تسليحاتي انگليس از راهزنان دريايي سومالي شده است. 

کميته کنترل صادرات سلاح مجلس عوام انگليس اعلام کرد وزارت بازرگاني اين کشور که صادرات اين تسليحات را تصويب کرده ، ارزيابي دقيقي از  مقصد نهايي آنها به عمل نياورده است. 

نمايندگان پارلمان انگليس همچنين درباره وجود توازن ميان 3 مقوله خريد و فروش سلاح ، تجهيزات نظارتي و منافع اقتصادي اين کشور در سياست صادرات اين کشور ابزار ترديد کردند. 

"ادوارد بل"، رئيس سازمان کنترل صادرات وزارت بازرگاني انگليس، اعلام کرد نگراني نمايندگان پارلمان را از وجود چنين حجم قابل توجهي از سلاح درک مي کند و در عين حال گزارش ها درباره انتقال اين تسليحات براي گروه هاي غيرقانوني را بي اساس مي داند.

به رغم تلاش هاي بين المللي براي مقابله با حملات راهزنان دريايي ، راهزني دريايي همچنان مشکلي بزرگ در سومالي محسوب مي شود. 

دادگاه آمريکا نوامبر سال گذشته 2 راهزن سوماليايي را به جرم کشتن 4 شهروند آمريکايي در شاخ آفريقايي در سال 2011 به حبس ابد محکوم کرد. 

دادستان ها اعلام کرد راهزنان قصد ربودن اين چهار شهروند آمريکايي را داشتند و به منظور اخاذي آنها را در سومالي به گروگان گرفته بودند. 

در همين حال عمليات دريايي بزرگي توسط بسياري از کشورها در شاخ آفريقا و اقيانوس هند به اجرا گذاشته شده که در متوقف ساختن اين حملات موثر بوده است. 

از ماه مه سال 2012 ، هيچ گزارشي دال بر موفقيت آميز بودن عمليات راهزني دريايي در آبهاي سومالي گزارش نشده است. 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار