اهواز/

کشت نیشکر در خوزستان 14هزار هکتار افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از برنامه توسعه 14 هزار هکتاری سطح زیر کشت نیشکر توسط این شرکت خبر داد و گفت که برای این منظور در حال رایزنی با مقام های استانی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ها و نهادهای مربوط هستیم.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ˈنسیم صادقیˈ افزود: هم اینک ظرفیت کشت موجود در واحدهای هفتگانه تابع شرکت 84 هزار هکتار است که با این افزایش به 98 هزار هکتار توسعه خواهد یافت.

وی گفت: زمین های ویژه کشت این مقدار سطح شناسایی شده و بخشی از آن متعلق به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بوده و بخشی هم متعلق به کشاورزان است که در حال گفت و گو برای خریداری آنها با قیمت مناسب هستیم.

صادقی اعتبار مورد نیاز برای احیای 14هزار هکتار زمین جدید را دو هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با بهره برداری و زیر کشت بردن این زمین ها فرصتهای شغلی برای دو هزار نفر فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که در نهایت در هر یک از واحدهای هفتگانه تابع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی 12هزار هکتار زمین زیر کشت و آیش می رود که با توجه به پنج ساله بودن گیاه نیشکر از آنجایی که آماده سازی زمین برای کشت دوباره سه ماه به طول می انجامد و به دلیل ممکن نبودن این کار هر دو سال یک بار بخشی از زمین ها برای کشت محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا آیش می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: با آیش کردن این زمین ها از حالت ˈخستگیˈ درآمده و آماده و مناسب کشت و برداشت بهتر می شود.

صادقی افزود: هم اینک با کشت محصولاتی مانند گندم در این اراضی، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی علاوه بر این که بزرگترین تولید کننده شکر در خوزستان و کشور است، از حیث گندم هم می تواند به عنوان بزرگترین تولید کننده استان قلمداد شود.

بنا به اظهار وی برای بهره برداری از زمین های جدید علاوه بر جلب توافق استانداری با اداره کل منابع طبیعی خوزستان هم به جمع بندی رسیده ایم.

صادقی با یادآوری تولید حدود 380هزار تن شکر در واحدهای تابع این شرکت برابر30درصد تولید مجموع کشور در سال گذشته پیش بینی کرد که این رقم امسال به 480 تا 500 هزار تن برسد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در فصل زراعی جاری تاکنون 38درصد اراضی زیر کشت نیشکر برداشت شده اما به دلیل بارندگی و شرایط آب و هوایی منطقه این کار متوقف شده است.

وی مجموع شکر مصرفی کشور را سالانه دو میلیون و یکصد تن اعلام و افزود: از این میزان پیش بینی شده امسال یک میلیون و 200هزار تن شکر در واحدهای نیشکری و چغندری تولید شود که برای تامین مابقی این نیاز لازم است که شکر وارد شود.

صادقی گفت: با در نظر گرفتن نیاز موجود، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی 25درصد این مقدار نیاز را تامین می کند.

وی افزود: پیش بینی می شود با برآورد به عمل آمده امسال این شرکت 40 درصد مجموع شکر تولیدی کشور را به خود اختصاص دهد.

صادقی گفت: برای تصفیه 700 هزار تن شکر در مجموع واحدهای تابع و به همین اندازه برای تولید شکر خام ظرفیت وجود دارد که برای جبران کاستی ظرفیت تصفیه پارسال یکصد هزار تن شکر خام از دولت تحویل و در این شرکت تصفیه شد.

وی افزود: هم اینک با درنظر گرفتن واحدهای نیشکری هفت تپه و کارون در مجموع 650 هزار تن شکر در خوزستان تولید می شود.

صادقی گفت: امسال 77 هزار هکتار از زمین زیر کشت نیشکر رفته که در سال های آینده تمام توانمندی کشت نیشکر که افزون بر 84 هزار هکتاراست، محقق می شود.

وی راندمان هم اینک تن در هکتار نیشکر را به طور متوسط حدود 75تن در هکتار اعلام کرد و افزود: این رقم با وجود این که از رقم جهانی آن هم بالاتر است اما برای ما ایده آل نیست و باید به یکصد تن برسد.

صادقی گفت: شرکت برای واردات شکر نیز اعلام آمادگی کرده تا بتواند از ظرفیت موجود برای تصفیه شکر استفاده کند و خوزستان در این زمینه ظرفیت مناسبی دارد.

وی افزود: خوزستان ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن شکر و حتی بیش از آن را دارد که تحقق این میزان تولید با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته سه سال به طول می انجامد اما یکی از مسایل تاثیرگذار در این زمینه شوری آب کارون است که باید برطرف شود.

صادقی گفت: واحدهای نیشکری هفت تپه با شوری یک هزار میکروموس با بهره برداری از آب رودخانه دز زمین های خود را کشت می کند اما این رقم برای اراضی توسعه نیشکر و صنایع جانبی در جنوب خوزستان با بهره برداری از رودخانه کارون به دو هزار و500 تا سه هزار میکروموس می رسد که بر میزان تولید تاثیرگذار است.

وی عمده دلیل کاهش تولید شکر در خوزستان را شوری بیش از حد آب رودخانه کارون اعلام کرد.

صادقی پیش بینی میزان تولید امسال در واحدهای تابع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی را معادل تولید 28شرکت تولیدکننده شکر از چغندر قند فعال در کشور عنوان کرد.

وی در عین حال با اشاره به تولید 28میلیون لیتر الکل در شرکت الکل رازی تابع شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال گذشته از افزایش این رقم تا 31 میلیون و 500 هزار لیتر از مجموع ظرفیت اسمی 33 میلیون لیتر کارخانه در سال جاری خبر داد.

صادقی گفت: از این رقم بسته به نیاز کشور 30درصد برای استفاده در داخل و مابقی مصرف صادراتی خواهد داشت.

وی در عین حال به تولید شش هزار تن خمیر مایه در واحد تولید این محصول در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این رقم امسال به هشت هزار تن می رسد.

صادقی از تولید 50 هزار تن خوراک دام در سال جاری خبر داد و یادآورشد: این رقم در سال گذشته حدود 32هزار تن بود.

وی گفت: با توجه به مشکلات و تحریم ها، 52هزار متر مکعب ورق MDF در شرکت تولید شد که 50درصد ظرفیت موجود است و این رقم امسال به یکصد هزار متر مکعب خواهد رسید./س

برچسب ها: کشت ، نیشکر ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.