انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان: لزوم کاهش 20 درصدي قيمت "خودرو"/انجمن خودروسازان:قیمت ها با ارز 2450 تومان محاسبه شده است

انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد قیمت خودروهای تولیدی در داخل کشور بر پایه ارز 3600 تومانی تعیین شده است که با توجه به کاهش قیمت ارز توجیهی ندارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد که انجمن خودروسازان جوابيه‌اي را در اين خصوص صادر کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، انجمن حمايت از مصرف‌کنندگان در اطلاعیه ای اعلام کرد: قیمت خودروهای تولیدی در داخل کشور بر پایه ارز 3600 تومانی تعیین شده است که با توجه به کاهش قیمت ارز توجیهی ندارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

 با توجه به این امر که مورد تاکید شورای رقابت قرار گرفته و همچنین مطابق برآوردهای انجمن حمایت از مصرف کنندگان، تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز 2650 تومانی باید به کاهش قیمت خودرو تا حدود 20 درصد منجر گردد.
 
بر این اساس، قیمت پراید 132 LE باید تا 4 میلیون تومان، قیمت سمند SE تا 5 میلیون تومان، قیمت پژو 206 تیپ 2 و پژو پارس سال یورو تا مبلغ 7 میلیون تومان و تندر E1 تا 8 میلیون تومان کاهش پیدا کند.
 
انجمن حمایت از مصرف کنندگان که یک نهاد مردمی و غیردولتی است، دفاع از حقوق مصرف کنندگان را سرلوحه اقدامات خویش قرار داده و خواستار رعایت آن حقوق از طرف کلیه بنگاههای اقتصادی می باشد.

*
انجمن خودروسازان:قیمت ها با ارز 2450 تومان محاسبه شده است

پس از انتشار این اطلاعیه "انجمن خودروسازان ایران" طی جوابیه ای اعلام کرد:

قیمت‌گذاری خودرو براساس فرمول شورای رقابت و با توجه به تورم بخشی و ارزبری هر یک از خودروها تعیین گردیده و در این فرمول نیز پایه قیمت ارز براساس ارز مبادله‌آی (2450 تومان) محاسبه شده است فلذا عنوان نمودن قیمت ارز 3600 تومانی در قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه صحت ندارد و کذب محض می‌باشد.
 
در حالی که قیمت دلار در حال حاضر حدود 3000 تومان می‌باشد در خبر مذکور قیمت دلار کنونی 2650 تومان عنوان شده است که خواهشمندیم انجمن حمایت از مصرف کنندگان مرکز عرضه دلار 2650 تومانی را معرفی کنند تا تولیدکنندگان از جمله قطعه‌سازان و خودروسازان بتوانند از این محل ارز مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

 هرچند که بر فرض محال اگر چنین قیمتی نیز واقعی باشد هنوز از قیمت پایه محاسبه شده در فرمول شورای رقابت 200 تومان گرانتر است و می‌بایست براساس آن قیمت خودرو افزایش یابد و نه کاهش.

 ضمنا با توجه به اینکه مبنای فرمول قیمت‌گذاری شواری رقابت فروردین سال 91 بوده و این قیمت پایه باعث زیان 4000 میلیارد تومانی سال گذشته صنعت خودرو گردیده و در سال جاری نیز تاکنون ضرر خودروسازان بالغ بر هزار میلیارد تومان شده است.

از اين رو شرکتهای خودروسازان از شورای رقابت خواسته‌اند ضمن اصلاح مبنای فرمول قیمت‌گذاری، نرخ ارز محاسباتی را از 2450 تومان به نرخ ارز آزاد حدود 3000 تومان تغییر و قیمت جدید ارائه نمایند تا بدین ترتیب از ضرر بیشتر خودروسازان جلوگیری گردد.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: خودرو ، قیمت ، انجمن ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۱:۴۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام علیکم
گناه ما چیه ... خودرو استاندارد خارجی تعرفه 100٪ داخلی هم بسیار گرون و بی کیفیت الان می خوام ماشین بخرم نه قیمتش معلومه نه زمان تحویلش این سیاست شماست؟تا کی ? واقعا خجالت داره این صنعت خودرو سازی ?تا کی تعرفه 100٪ می تونه به این صنعت کمک کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۰۹:۴۴ ۰۴ بهمن ۱۳۹۲
در ایران وقتی صحبت از افزایش قیمت میشه فورا ایران خودرو یا سایپا اجناس بی کیفیتشون رو تا 3برابر بالاتر از بازار گرون میکنند اما وقتی میخوان کمترین کاهشی داشته باشند همه را به مسخره میگیرند .
آخرین اخبار