واکنش‌های رسانه‌ای به گفتگوهای هسته‌ای ایران

رسانه‌های بین المللی بدنبال مذاکرات موفقیت‌آمیز دو روز گذشته عباس عراقچی با وندی شرمن و هلگا اشمیت، این مذاکرات را مثبت و پربار ارزیابی کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد جزئیات فنی توافق ژنو نهایی شد.

این شبکه گزارش داد مذاکره کنندگان پرونده  هسته ای ایران اعلام کردند جزئیات فنی توافق ژنو را به نتیجه رساندند. قدرت های بزرگ اکنون باید متن توافق را قبل از آغاز دومین مرحله از گفتگوها که برای فوریه پیش‌بینی شده تایید کنند.

شبکه تلویزیونی فرانس24 گزارش داد پیشرفت هایی در گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد اما هنوز توافقی بدست نیامده است.

این شبکه گزارش داد پیشرفت های قابل توجهی در گفتگوهای فنی دو روز اخیر ایران و اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد. تهران اعلام کرده است همه اختلافات حل شده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت ما موفق شدیم راه حل هایی برای تقریبا همه مشکلات پیدا کنیم.  دیگر اختلافی میان دو طرف وجود ندارد اما ما باید این راه حل  ها را برای تایید نهایی به همه کشورها ارائه کنیم.

ایران و قدرت های بزرگ جهان در نوامبر گذشته به توافقی موقت دست یافتند .

کارشناسان دو طرف از آن پس درباره الگوی اجرای این توافق به خصوص چگونگی لغو تحریم ها و ارائه تضمین هایی مبنی بر حسن نیت ایران وارد مذاکره شدند.

واشنگتن ادعا کرده است به رغم حصول پیشرفت هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

جی پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی گفت مذاکرات فنی بوده و پیشرفت های خوبی نیز در رزوهای اخیر حاصل شده  اما هنوز مواردی باقی مانده است. در حال حاضر اطلاعاتی که حکایت از حل همه اختلافات دارد، صحیح نیست.

فرانس بیست و چهار در پایان اعلام کرد بنابراین می توان گفت آمریکا جانب احتیاط را رها نکرده است. این در حالی است که شماری از سناتورهای آمریکایی از جمله چند سناتور دموکرات در پی اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران هستند. کاخ سفید معتقد است این اقدام احتمال دارد موجب ناکام گذاشتن مذاکرات فعلی شود. تهران نیز در مقابل تاکید کرده است تحریم های جدید هر توافقی را بی اثر می کند.

خبرنگار پرس تی ویدر ژنو با اشاره به اینکه  نظرات مختلف ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا از پایان مذاکرات ژنو، در حقیقت، اظهاراتی مشابه است، در عین حال به نقل از تحلیلگران امنیتی در ژنو، گفت: پایتخت های شرکت کننده در مذاکرات، نظرات متفاوتی دارند و این دیدگاه ها، ممکن است باعث اختلافاتی شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، آخرین دور مذاکرات هسته ای بین ایران و پنج به علاوه یک پایان یافت. آمریکا گفت،پیشرفت خوبی در این مذاکرات حاصل شده است. اما اینکه همه چیز نهایی شده است، درست نیست. این در حالی است که اتحادیه اروپا می گوید در همه موضوعات مرتبط پیشرفت های خوبی به دست آمده است.

مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: توافق در انتظار تایید نهایی در سطح سیاسی در پایتخت ها است.

ایران نیز گفت پیشرفت هایی حاصل شده است و راه حل هایی برای موضوعات باقی مانده پیدا شده است.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران پس از نشست با گروه پنج به علاوه یک گفت: ما  دیروز و امروز مذاکرات فشرده ای داشتیم مذاکرات بسیار خوب و سازنده بود.ما به پیشرفت های خوبی دست یافتیم. تقریبا برای هر سوالی ما توانستیم راه حل هایی پیدا کنیم. در حال حاضر اختلافی بین دو طرف وجود ندارد اما مسئله این است که ما این راه حل ها را به پایتخت های خود می بریم تا تایید نهایی شوند. به محض اینکه تصمیم نهایی را پایتخت هابگیرند فردا یا پس فردا اعلام خواهد شد و ما اولین مرحله توافق ژنو راآغاز خواهیم کرد.

وی در پاسخ سوال خبرنگار پرس تی وی که زمان اجرای توافق ژنو اعلام خواهد شد، گفت: بله چارچوب زمانی اعلام خواهد شد، زمان اولیه مورد تصمیم گیری واقع شده است اما زمانی که تمامی ایده ها را پایتخت ها تایید کنند، زمان آن اعلام خواهد شد. عراقچی گفت شاید کمتر از ده روز دیگر زمان اجرای توافق اعلام  شود.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار سی سی تی وی تایید کرد که مذاکرات تمام شده است و تنها منتظر تایید نهایی پایتخت ها هستیم.

عراقچی ریاست گروه ایرانی مذاکره کننده با پنج به علاوه یک در روزهای پنجشنبه و جمعه را برعهده داشت.هلگا اشمید معاون کاترین اشتون نیز ریاست گروه پنج به علاوه یک را برعهده داشت. پس از توافق اولیه ژنو، ایران و پنج به علاوه یک چند دوره مذاکره را تاکنون انجام داده اند. 

شبکه العربیه هم گزارش داد مذاکرات سیاسی میان ایران و گروه ۱+۵ برای اجرای توافقنامه اتمی ژنو با توافق بر سر مسائل مورد اختلاف پایان یافت و متن توافق‌ها برای تصمیم گیری نهایی دولت‌ها، به پایتخت‌ها ارسال شد. 

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه این کشور پس از چهاردور مذاکرات خود با هلگا اشمید معاون کا‌ترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه جمعه گفت: «طی دو روز مذاکرات فشرده با اشمید در ژنو، راه حل مسایل باقی مانده درخصوص نحوه اجرایی شدن توافق ژنو در سطح مدیران ارشد سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفت.» 

عراقچی تصریح کرد: «نتیجه این بررسی‌ها به پاییتخت‌ها منتقل شده و متعاقبا تصمیم گیری نهایی در پایتخت‌ها اتخاذ و نتیجه تا دو روز آینده اعلام و گام نخست اجرای توافقنامه ژنو برداشته خواهد شد.» 

این مذاکره کننده هسته‌ای ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اختلافات فنی و سیاسی میان ۱+۵ حل شده است، اظهار داشت: «اختلاف فنی و سیاسی در نشست‌هایی که داشتیم با ارایه راهکاری حل شد، اما منوط به تایید راه حل در پاییتخت‌ها است.» 

دقایقی پس از پایان دور چهارم مذاکرات عراقچی و اشمید، یک عضو هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران از توافق میان نمایندگان ایران و۱+۵ در سطح مدیران سیاسی خبر داد و اظهار داشت: «این توافق جهت تصویب نهایی به پایتخت‌ها منتقل خواهد شد.» 

این عضو هیات مذاکره کننده هسته‌ای که خواست نامش بیان نشود گفت: «شروع اجرای برنامه اقدام مشترک یا توافقنامه ژنو، نیازمند تصویب نهایی پایتخت‌ها است.» 

وی تصریح کرد: «نمایندگان ایران و۱+۵ پس از چهار دور مذاکره در سطح مدیران سیاسی به گفت‌و‌گوهای خود پایان دادند که توافقات آن‌ها باید به تصویب پایتخت‌ها برسد.» 

عباس عراقچی به همراه تیم کار‌شناسی ایران از روز پنج شنبه با هلیگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چهار دور نشست دوجانبه برای حل مسایل باقی مانده در مورد اجرای توافق نامه ژنو از جمله تاریخ اجرای این توافقنامه برگزار کرده‌اند. 

عراقچی همچنین نشست سه جانبه‌ای با حضور اشمید و وندی شرمن نماینده ایالات متحده امریکا در گروه ۱+۵ برگزار کرد. 

وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ سوم آذرماه در شهر ژنو سوییس به توافقی اولیه دست یافتند که طرفین برای اجرای این توافق باید اقدامتی اعتماد سازی در مدت ۶ ماه انجام دهند. 

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند.

در همین حال عراقچی در گفتگو با رویترز گفت: برای حل هریک از اختلافات موجود توانستیم به راه‌حلی دست یابیم، اما با این همه هنوز امکان اعلام دستیابی به یک توافق نهایی نرسیده و لازم است با پایتخت‌ها مشورت‌هایی صورت گیرد.

وی گفت: پس از مذاکره همه طرف‌ها پیشنهادات و راه حل‌های حاصله را برای بررسی و تأیید به پایتخت‌ها می‌برند. هرچند ممکن است مورد تأیید قرار گیرند و یا رد شوند،‌ اما امیدوارم که به تأیید برسند. 

روزنامه ایندیپندنت هم نوشت آمریکا می گوید مذاکرات هسته ای هنوز به پایان نرسیده است.

این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "کاشمیرا گاندر" نوشت سیاستمداران ایرانی و  اروپایی در مذاکرات روز جمعه در ژنو برای رفع اختلافات بر سر چگونگی اجرای توافق هسته ای به پیشرفت هایی دست یافتند. با این حال، آمریکا گفت این مذاکرات به اتمام نرسیده است.

اتحادیه اروپا در حال حاضر از طرف آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان در تلاش های دیپلماتیک در مورد برنامه اتمی ایران با این کشور در ارتباط نزدیک است.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در ژنو با یکی از مقامات بلند پایه این اتحادیه دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار عراقچی گفت برای هر یک از اختلافات به راه حلی هایی دست یافته اند اما پیش از آن که توافقی اعلام شود رایزنی های بیشتری لازم است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفت پیشرفت هایی که در این زمینه حاصل شده بسیار خوب است اما نتایج این مذاکرات باید مورد تایید دیگر مقامات بلند پایه قرار بگیرد.

در خاتمه این مقاله آمده است پیش از آن که تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا بر ایران کاهش یابد، این کشورها باید در مورد چگونگی بررسی متعهد ماندن ایران به این توافق به نتیجه برسند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار