گزارش ویژه؛

آب‌های آلوده‌ای که به خورد ملت آمریکا داده می‌شود

در چهار ايالت پنسيلوانيا، اوهايو، تگزاس و ويرجينياى غربى، پنسيلوانيا با بيش از يكصد مورد ظرف 5 سال گذشته، بيشترين تعداد موارد تاييد شده آلودگى آب را در گزارش داده است آیا آمریکا آب آلوده به مردمش می‌خوراند؟

در چهار ايالت پنسيلوانيا، اوهايو، تگزاس و ويرجينياى غربى كه توسط خبرگزارى اسوشيتدپرس مورد بررسى قرار گرفته اند، پنسيلوانيا با بيش از يكصد مورد ظرف 5 سال گذشته، بيشترين تعداد موارد تاييد شده آلودگى آب را در گزارش کرده است. در این گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به رسوایی خوراندن آب های آلوده به مردم آمریکا می‌پردازد:

شكستگى هيدروليكى (روشی است برای شکستن لایه‌ های سنگی در زیر زمین که بیشتر برای استخراج گاز طبیعی به‌ کار می ‌رود) و ديگر روندهاى حفارى، جانى تازه به كالبد صنعت انرژى ايالات متحد دميده است، اما در چهار ايالت اين كشور دستكم صدها مورد شكايت درباره آلايندگى و آلودگى آب تنظيم شده كه بسيارى از آنها تاييد شده است.  
 
 
تنها طى دو سال گذشته اين ايالت ٩٠٠ مورد شكايت مرتبط با حفارى نفت و گاز طبيعى از جمله شكستگى هيدروليكى را مورد بررسى قرار داده است. اين شکایت‌ها مواردى از آلايندگى بر اثر نشت گاز و ديگر مواد شيميايى تا كاهش موقتى فشار آب را شامل مى‌شود.
 
این در حالی است که ايالت اوهايو از سال ٢٠١٠ تا كنون ٦ مورد از ١٩٠ شكايت مربوط به آلودگى آب را مورد تاييد قرار داده است. در طول چهار سال گذشته ايالت ويرجينياى غربى ١٢٢ مورد شكايت دريافت كرده كه چهار فقره از آنها به دلیل  اصلاحات دارای دلایل معتبری بوده اند و از همین رو این شکایات وارد تلقی می شوند.    
 
***حفارى هاى نفت و گاز باعث آلودگى منابع آب قابل شرب ايالات متحد شده است 
با وجود بيش از دو هزار شكايت، تگزاس به فاصله زيادى جامع ترين مجموعه داده ها را دارا است . براساس گزارش آژانس نظارت بر حفارى در اين ايالت موسوم به كميسيون راه آهن تگزاس، حتى يك مورد آلودگى مرتبط با حفارى طى يك دهه گذشته تاييد نشده است.  به گزارش راشا تودی، اغلب ایالات امریکا از پذیرش مسئولیت ناشی از آلودگی آب سرباز می زنند و سعی دارند با انکار کردن این موضوع، صورت مسئله را حذف نمایند.
  
با وجود اینکه اين روش بخش هاى انرژى بسيارى از ايالت هاى آمريكا را رونق بخشيده، روند اين كار، كه شامل ريختن صدها هزار گالن آب، شن و مواد شيميايى مختلف روى زمين جهت جداسازى نفت و گاز از صخره ها مى شود، نيز آماج حملات گروه هاى بهداشتى و محيط زيستى قرار گرفته است.  

 
بنابر گزارش منتشره توسط خبرگزارى راشا تودى در ماه دسامبر، مطالعه انجام شده توسط دانشگاه ميزورى و سازمان زمين شناسى ايالات متحد دريافته است كه مواد شيميايى به كار رفته در روش شكستگى هيدروليكى مى تواند باعث اختلال شديد در روند توليد هورمون بدن انسان شده، احتمال ريسك ابتلا به سرطان را افزايش داده، بارورى را كاهش داده و سبب كاستن كيفيت اسپرم مردها شود. طبق يافته هاى اين مطالعه، كودكان بويژه مستعد دريافت چنين آسيب هايى هستند.    
 
چيزى كه باعث بغرنج شدن مسئله مى شود اين است كه برخى از مناطق جایگاه آلودگى گاز متان طبيعى هستند كه اين باعث مى شود كه تاييد كردن موارد آلودگى هاى مرتبط با حفارى حتى از اين نيز دشوارتر شود. مطالعه دانشگاه ايالتى پنسيلوانيا دريافته است كه ٤٠ درصد از همه منابع آب در اين ايالت كه پيش از وقوع حفارى ها آزمايش شده، فاقد استانداردهاى آب آشاميدنى كه توسط دولت فدرال وضع شده مى‌باشند.  


ماه گذشته دادگاه عالى پنسيلوانيا قانونى را كه به شركت هاى انرژى اجازه مى دهد بدون انطباق با قوانين منطقه بندى محلى در هر  نطقه اى از ايالت به حفارى بپردازند را مغاير قانون اساسى ايالات متحد دانست.    

*** مردم اجازه دسترسی به اطلاعات مرتبط با سلامتی خودشان را هم ندارند                                                       
بر اساس گزارش خبرگزارى اسوشيتدپرس، همچنان بيشتر شکایت‌ها نه با استفاده از مواد شيميايى در حفارى كه  با رسوخ گاز متان در آب آشاميدنى مرتبط هستند. دشوار ساختن نحوه كسب اطلاعات مرتبط با شکایت ها مى تواند به سادگى باعث از دست رفتن اعتماد عمومى به روند كنترل توسعه صنايع انرژى شود.
 
طبق گزارش ها، در حاليكه ايالت تگزاس جزييات اطلاعات مربوط به شکایت ها را از دهه ١٩٨٠ تا كنون نگهدارى كرده است، سازمان حفاظت از محيط زيست ايالت پنسيلوانيا براى محدود ساختن دسترسى افراد به شکایت ها مرتبط با حفارى ها تلاش زيادى كرده است. 

     
"راب جكسون"، دانشمند از دانشگاه دوك به اسوشيتدپرس گفته است كه بسيارى از مردم، متئجه شده اند سازمان حفاظت از محيط زيست در روند برخى از تحقيقات كارشكنى مى كند.    
 
اسكات اندرسون، رييس صندوق حمايت از محيط زيست، ضمن موافقت با اين نظر مى گويد: اگر صنعت انرژى ايالات متحد چيزى براى پنهان كردن ندارد بايد اجازه دهد انتشار واقعيت به يارى اش بيايد. اين مسئله درمورد آژانس هاى قانون گذارى نيز صادق است. 
 
استيو فورد سخنگوى ائتلاف مارسلوس شيل (گروه صنعتى پيشرو در پنسيلوانيا) نيز طى اطلاعيه اى شفافيت و در اختيار عموم گذاشتن اطلاعات را امرى حياتى در جهت ترميم اعتماد عمومى دانست.      

گزارش از مغانی
منابع:
 
http://bigstory.ap.org/article/some-states-confirm-water-pollution-drilling
 
http://www.natlawreview.com/article/pennsylvania-supreme-court-strikes-down-fracking-zoning-law-governor-tom-corbett-con
 
http://rt.com/usa/fracking-chemicals-found-well-water-243/
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار